A vezetői képességek közül felértékelődik a rugalmasság, az empátia és a kreativitás szerepe
– válaszolt a Világgazdaság kérdésére Hoványi Márton, a Szónok Születik Retorikaiskola egyik alapítója. Úgy látja, hogy a hibrid – vagyis a részben a munkahelyen, részben távmunkában vagy home office-ban zajló, vegyes – munkavégzés során a személyes találkozások szerepe radikálisan felértékelődik, ezért a vezetőknek nagyobb figyelmet kell fordítaniuk az egyéni egyeztetésekre a munkavállalókkal.
A kommunikációs szakértőt lapunk a McKinsey friss tanulmányával kapcsolatban kérdezte. A tanulmány eredményei szerint az irodába való visszatérés során a felső vezetők 88 százaléka várja el a munkavállalóktól, hogy hetente három vagy annál is több napot dolgozzanak az irodában. A megkérdezett mintegy ötszáz vezető, bár elismerte az otthoni munkavégzés hatékonyságát, mégis úgy gondolja, hogy a home office árt a szervezeti kultúrának, és rombolja a munkavállalóknál az összetartozás érzését. Míg a vezetők örülnek annak, hogy a dolgozók visszatérnek az irodába, az utóbbiak háromnegyede inkább heti kettőnél több napot dolgozna otthonról, és több mint a felük töltene legalább három napot távmunkában – derül ki a kutatásból, amelyet a McKinsey az év elején világszerte ötezer alkalmazott bevonásával végzett.
Hoványi Márton szerint a vállalatok számára nincsen egyértelmű recept a világjárvány utáni új munkamodellre, az viszont általános, hogy a visszatérés ellenére a munkavállalók számára megmarad a jelenlegi helyzet bizonytalansága. Ennek áthidalásában a korábbinál fontosabb szerepe van a vezetők transzparens kommunikációjának, például azoknak a lehetséges forgatókönyveknek az ismertetésével, amelyek a világjárvány negyedik hullámának megjelenésére készültek. A kommunikációs tréner szerint minden eddiginél fontosabb, hogy a vezetők meg tudják fogalmazni a vállalat céljait, és bemutassák a cég ötéves tervét a munkavállalóknak. Ezzel nemcsak a dolgozók szorongását csökkenthetik, de a lojalitásukat is növelhetik.
Nincs általánosan elfogadható recept az optimális munkamodellre, azt minden cégnek a saját kultúrájához kell igazítania a szakértő szerint. A személyes találkozásokra szükség van, hiszen az online kapcsolattartás során gyakran nem volt látható a nonverbális kommunikáció, amelynek hiányában a vezetők nem lehettek biztosak abban, hogy az átadni kívánt üzenet valóban célba ért-e. Ráadásul az online világ rombolta a munkavállalók összetartozás-érzését is. A megváltozott helyzet több türelmet és figyelmet kíván a vezetőktől, és fontos, hogy a fókuszuk az operatív ügyek intézése helyett a munkavállalókra irányuljon. Az eddiginél is nagyobb súlyú lesz a vezetők személyes jelenléte abból a szempontból, hogy megfelelően átadhassák a dolgozóknak a kulcsüzeneteket, és fenntarthassák a csoport motivációs szintjét – tette hozzá Hoványi Márton.
A vezetők számára a megváltozott körülmények között kihívás lehet helytállni, ezért a kommunikációs tréner szerint a vezetői képességek között az eddiginél nagyobb hangsúlyt kap a rugalmasság, az empátia és a kreativitás.
Sok munkavállalót kimerített az elmúlt időszak otthoni munkavégzése és a világjárvány okozta stressz, ennek ellenére nem vágynak vissza az irodába: mintegy 40 százalékuk fontolgatja, hogy az év végéig felmond a munkahelyén – írja a McKinsey. A kommunikációs tréner szerint a munkavállalókra jellemző egyfajta általános fásultság, a hazai vezetőknek pedig kiemelt kihívás a megemelkedett stressz-szint kezelése a világ más részeivel összehasonlítva. A hibrid munkavégzés során fontos az empatikus és az ösztönző kommunikáció mellett az, hogy a vezetők felmérjék a munkavállalók igényeit, és azokra érdemben reagáljanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.