Bár a bankok szolgáltatásai az elmúlt évtizedekben rengeteget fejlődtek, de tevékenységükben továbbra is a hitelezési kockázatnak van a legnagyobb hatása az eredményes és biztonságos működésre. A hitelkockázatnak számos altípusa létezik, amelyek közül kiemelten fontos a koncentrációs kockázat. Ezt azért kell mérsékelni, mert ha egy bank a tőkéjét és az ügyfelektől összegyűjtött forrásokat mind egy vagy csak néhány ügyfelének helyezi ki hitelként, akkor ez utóbbiak pénzügyi problémái esetén a bank maga is gyorsan fizetésképtelenné válik. Mind a hitelintézetnek, mind a szabályozó hatóságnak az az érdeke, hogy a bankok kockázatvállalása kellően diverzifikált legyen, s egy-egy adós csődje ne rendíthesse meg a prudens működést. Ez a gondolat jelenik meg a nagykockázat-vállalási korláttal kapcsolatban gyakran emlegetett angol „Don’t put all your eggs in one basket” mondásban, amit magyarul úgy fordíthatnánk, hogy „Ne tégy fel mindent egy lapra”. A koncentrációs kockázat korlátozására való törekvés nem csak a nagykockázat-vállalási szabályokban jelenik meg, hiszen annak még a hitelkockázaton belül is több altípusa létezik (például ágazati, ország- vagy fedezeti koncentráció), de jogszabályi szinten ennek a követelményei jelennek meg legrészletesebben.
A bankok koncentrációs kockázatának csökkentése érdekében 2021. június végétől szigorodnak a bankok egy ügyféllel vagy ügyfélcsoporttal szemben vállalható kockázatainak korlátozására vonatkozó szabályok.
A változások központi eleme a nagykockázat-vállalási korlát vetítési alapjának a módosítása, amely a figyelembe vehető tőke helyett ezentúl az alapvető tőke lesz.
Az alábbiakban röviden bemutatjuk a nagykockázat-vállalási szabályok fő céljait, fejlődésüket és a szigorítás várható hatását a bankokra. A tőkemegfelelési követelmények bevezetését megelőzően, az 1980-as évekig a szabályozó hatóságok elsősorban a hitelezési és a betétesi koncentráció megakadályozását célzó szabályokat alkalmaztak. Ennek középpontjában a bank egy ügyféllel vagy ügyfélcsoporttal szemben vállalható kockázatainak maximálása volt. Az egyes országokban nagyon eltérők voltak e szabályok, ezért globális egységesítésre volt szükség. A Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság 1991-ben tette közzé ajánlását, amely nemzetközi szinten először határozta meg a hitelkockázati koncentráció korlátozásának szabályait. Az ajánlás fő követelménye alapján a bank egy ügyféllel vagy ügyfélcsoporttal szembeni kitettsége nem haladhatja meg szavatoló tőkéjének 25 százalékát.
Az Európai Unió a bázeli ajánlás felhasználásával 1992-ben tette közzé azt az irányelvet, amely uniós szinten is meghatározta ezt a követelményt. Magyarországon a kétszintű bankrendszer létrehozását követően, 1987-ben állapított meg először jogszabály hitelkockázati koncentrációt korlátozó előírást egy pénzügyminisztériumi rendelet formájában. Ezután előbb 1991-től a pénzintézeti, ezt követően 1996-tól a hitelintézeti törvénybe kerültek azok a jogszabályi követelmények, amelyek már a bázeli ajánláson és az uniós irányelven alapultak. A nagykockázat-vállalási szabályok azóta nagyon sokat fejlődtek. Többek között részletesebben határozzák meg, hogy mely személyek minősülnek ügyfélcsoportnak, az egyes kitettségeket milyen kockázati súlyokkal lehet figyelembe venni, illetve milyen kitettségeket lehet mentesíteni a korlát alól. Sokáig a nagykockázat-vállalások összesített értékére is vonatkozott korlát. Ez mára már megszűnt, mert egy bank sem közelítette meg ennek magas értékét.
A kezdeti időszakban a 25 százalékos korlát számításának vetítési alapja a teljes szavatoló tőke volt. A szabályt már 2014-től szigorították, és a jogszabályok bevezették az úgynevezett figyelembe vehető tőkét, amely az alapvető tőkéből és legfeljebb az annak egyharmadát elérő járulékos tőkéből állt. A módosítás célja az volt, hogy az utóbbi csak korlátozottan legyen felhasználható a nagykockázat-vállalásból származó hitelkockázati koncentrációs kockázat fedezésére. 2014 óta a hazai bankrendszer követelményét már nem a hitelintézeti törvény, hanem a Magyarországon és az EU többi tagállamában is közvetlenül hatályos uniós parlamenti és tanácsi tőkemegfelelési rendelet (CRR) szabályozza. Az előírások így az EU-ban egységessé váltak, és jelentősen csökkentek a nemzeti eltérési lehetőségek.
A nagykockázat-vállalási szabályok jelentőségét az is mutatja, hogy a CRR-ben önálló fejezetet képeznek. Nemzeti szabályozási hatáskörben maradtak ugyanakkor egyes kitettségtípusok esetében a nagykockázat-vállalási korlát alóli mentesítési lehetőségek. Ennek megfelelően Magyarországon ezek a hitelintézeti törvényben szerepelnek. A mentesítési lehetőségek kapcsán meg kell említeni, hogy
a CRR-ben szereplő felhatalmazás alapján az Európai Bizottságnak jelentést kell készítenie arról, hogy egyes mentesítési lehetőségek esetleges törlése milyen hatással járna.
Erre azért van szükség, mert jelenleg az EU-szabályozás jóval több mentesítési lehetőséget tartalmaz, mint a bázeli ajánlás, így elképzelhető, hogy ezek köre a közeljövőben szűkülni fog.
Bár már két éve elfogadták, csak ez év júniusától lépnek hatályba a CRR-ben a nagykockázat-vállalási korlátra vonatkozó szabály módosításai. Ezek egyik lényeges eleme, hogy
ezentúl a 25 százalékos korlát vetítési alapja nem a figyelembe vehető tőke, hanem az alapvető tőke lesz.
Ezáltal egy bank hiába bocsát ki új járulékos tőkét, az nem fogja növelni az egy ügyféllel szemben vállalható kockázatainak limitjét. A bázeli bizottság és az EU azért döntött a szigorúbb vetítési alap alkalmazása mellett, mert a járulékos tőkének korlátozott a veszteségviselő képessége, mivel nem használható fel a folyamatos működés fenntartása mellett, hanem csak a bank felszámolása esetén.
A bankoknak a hitelkihelyezési és egyéb kockázatvállalási döntéseik meghozatala során tekintettel kell lenniük a nagykockázat-vállalási korlátra, és azt nem léphetik túl. Előfordulhatnak azonban olyan esetek, amikor a bank észleli, hogy saját hatáskörén kívül eső okból mégis túllépi a korlátot.
Ilyen lehet például, amikor egy devizahitel esetében az árfolyamváltozás hatása miatt a kitettség túllépi a forintban számított limitet, vagy amikor a bank két ügyfele egyesül, a jövőben egy ügyfélcsoportot alkotnak, vagyis a velük szembeni kitettségek összeadódnak.
Az ilyen esetekben a banknak be kell jelentenie a túllépést a felügyeleti hatóságnak, Magyarország esetében az MNB-nek, amely megfelelő határidőt tűz ki a túllépés leépítésére. Az Európai Bankhatóság éppen most készít elő egy olyan iránymutatást, amely leírja, hogy milyen módszert alkalmazzanak a felügyeleti hatóságok ilyen esetekben.
A nagykockázat-vállalási szabályok egyik lényeges eleme az egy ügyfélcsoportba tartozó személyek körének meghatározása. Erre azért van szükség, mert ezen ügyfelekről joggal feltételezhető, hogy az egyikük fizetésképtelenné válása a többiek esetében is fizetési nehézségeket okoz. A szabályozás az egy ügyfélcsoportba tartozásnak két fontos ismérvét tartalmazza. Az első az ellenőrzési kontroll megléte, amely lényegében az anyavállalat-leányvállalat viszonyát jelenti, vagyis egy vállalatot az összes leányvállalatával együtt egy ügyfélcsoportnak kell tekinteni. A másik a gazdasági függőség, amikor két vállalat között olyan szoros a gazdasági kapcsolat, hogy az egyik fizetésképtelenné válása a másik esetében is fizetési nehézségeket okozhat. A banknak azonosítania kell az egy ügyfélcsoportba tartozó személyeket, összesítenie kell az velük szembeni kitettségeit, amely nem haladhatja meg az alapvető tőkéjének 25 százalékát. Az ellenőrzési kapcsolat és a gazdasági függés egyes eseteinek azonosítása nem mindig egyszerű feladat. A kérdéssel egy külön MNB-ajánlás is foglalkozik, amely részletesen meghatározza az ügyfélcsoport-beazonosítási gyakorlatra vonatkozó felügyeleti elvárásokat.
A nagykockázat-vállalási korlát vetítési alapjának szigorítása mellett a CRR másik fontos módosítása a globálisan, rendszerszinten jelentős (G-SII) intézmények egymással szembeni kitettségeire vonatkozó szigorúbb limit. Míg a nagykockázat-vállalás általános korlátja is szigorodik azzal, hogy a vetítési alapja az alapvető tőke lesz, addig a G-SII intézmények esetében az egymással szembeni kitettségek felső határa az alapvető tőkéjük 15 százaléka lesz.
Minél kisebb a G-SII intézmények egymással szembeni kitettsége, annál kisebb a valószínűsége annak, hogy az egyikük válsághelyzete miatt egy másik G-SII intézmény is válságba kerül.
A szigorítással tehát a válságok fertőző hatását korlátozzák a legnagyobb pénzügyi intézmények körében. Magyarországon nem működik G-SII intézménye, így nincs közvetlen jelentősége a hazai bankszektor szempontjából, de a globális pénzügyi rendszer biztonságosabbá válásának közvetetten mégis lehetnek pozitív hatásai.
A CRR kissé módosította továbbá az intézmények felügyeleti hatóságoknak történő adatszolgáltatásaira vonatkozó előírásait is. Az intézményeknek ezentúl adatot kell szolgáltatniuk a tíz legnagyobb, árnyékbanki szektorba tartozó szervezettel szembeni kitettségükről. A koronavírus-válság eddigi fejleményei azt mutatják, hogy a bázeli bizottság, valamint az európai és nemzeti szabályozó hatóságok elmúlt évtizedben megtett, különösen a tőkekövetelményekre és a túlzott kockázatvállalások korlátozására irányuló lépései hatékonyak voltak, aminek következtében a bankrendszerek már nem a probléma, hanem a megoldás részeivé válhattak. A nagykockázat-vállalási szabályok szigorítása is e sorba illeszkedik, szintén a bankok biztonságosabb működését és a pénzügyi stabilitás erősítését szolgálva.
A szerző a Magyar Nemzeti Bank munkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.