Még a járvány 3. hullámának kezdetén azt nyilatkozta, hogy kiemelten fontos az oltás gyorsasága, mert ezzel a gazdasági bizonytalanság is hamarabb megszűnhet. Sikerült-e helyreállítani a bizalmat a piaci szereplők között?
Most is ezt mondom. A bizalom az egyik legfontosabb dolog a gazdaságban, az hogy elhiszi-e egy vállalkozás, hogy van lehetősége létezni és fejlődni. Ez azonban csak akkor tud működni, ha megszűnik az a fajta bizonytalanság, ami az elmúlt egy évet jellemezte. Éppen ezért volt óriási jelentősége az oltás felgyorsításának, ennek köszönhetően mostanra úgy látom, hogy legalább két lépéssel a többi uniós tagország előtt vagyunk. Az igazi kérdés azonban csak ezután jön, hogy miképpen lehet kitörni a Covid által okozott lefagyásból. A járvány alapvetően sok mindent átrendezett: a kereslet – kínálat egyszerre omlott össze, az egész világ, benne Európa, Ázsia és Amerika egy időben esett térdre. Ugyan a szektoroknak egy része nem volt alanya a megpróbáltatásoknak, de egy komoly része teljesen padlót fogott. Egyszóval teljesen szokatlan válsággal néztünk szembe, emiatt ki lehet jelenteni, hogy egyedi megoldásokra, a normálistól eltérő receptre volt és van szükség.
A válság egyben lehetőség is, de vajon megtanulták az 2008-as válság után a leckét a vállalkozások?
Szerintem nem, vagy csak kevesen. A legutóbbi válság után mindenki fogadkozott, hogy meg fog változni. Aztán úgy igazából semmi nem változott, mindenki visszaesett ugyanabba a korábbi megszokott működésébe, amely alapvetően előtte jellemezte. Szerencse, hogy volt utána hét konjunkturális év. Most viszont úgy látom, hogy van egy történelmi léptékű esély előttünk, amikor újra lehet definiálni a vállalkozások gondolkodását, az államnak pedig lehetősége van arra, hogy meghatározza, milyen gazdaságstratégiát tűz ki célul saját maga és a vállalkozások elé. Ehhez jön időben az is, hogy most indulnak a 2021–2027-es uniós ciklus pályázatai, amelyek szintén illeszthetők ehhez. Az unió ezúttal egyébként próbálta rugalmasan kezelni a válságot, és nem a 2008-as megszorításokon alapuló módon. Személy szerint most komoly lehetőséget látok arra, hogy ne ugyanarra a lábra érkezzünk vissza, mint amelyik lábról elugrottunk. Még egy ilyen esélyt nem nagyon kéne elpuskázni.
Válság idején különösen fontos az állam szerepe. Jó helyen voltak-e a hangsúlyok a hazai válságkezelés során?
Az elmúlt egy évben mindenki mindent is kipróbált. Amerika öntötte az ingyen-pénz hegyeket a lakosságra és a vállalkozásokra, amit azonban azok a lezárások, kínálati korlátok miatt nem tudtak elkölteni. Emiatt beindult a tőzsdézés és pillanatok alatt kialakult egy logika és fundamentum nélküli, túlértékelt tőzsdei boom. Véleményem szerint ezzel lesz is még baj. Ezzel szemben a kevésbé tehetős országok próbáltak megfelelő arányt találni a visszatérítendő és vissza nem térítendő támogatások között. Az NHP, az MFB, az EXIM programjai és a Széchenyi Kártya Program Kríziskonstrukciói is, mint visszatérítendő, de nagyon olcsó, nullás vagy nulla körüli kamatszinten elérhető hitellehetőségek, amik igazolták, hogy komoly igény van a vállalkozások körében kedvezményes finanszírozási forrásokra. A Széchenyi Kártya számai alapján az is kimondható, hogy a kisvállalkozások válságban főként a likviditási helyzetüket stabilizáló eszközöket keresik. Demján Sándor sokszor mondta, hogy válságban nincsen normativitás – nos ezzel nagyon egyet kell érteni és ilyenkor nincsenek szabályok, nincsenek korlátok és csak egy dolog fontos, hogy bármit lehet és kell is használni, ami segítheti a hazai vállalkozásokat. A Széchenyi Kártya Krízisprogram jó lakmuszpapír volt az elmúlt egy évben, tudta közvetíteni a vállalkozói igényeket és megerősítette, hogy ilyen típusú gazdaságpolitikai eszközzel túl lehet élni egy válságot.
A miniszterelnök a Világgazdaság csúcskonferenciáján jelentette be, hogy az NHP Hajrá megszűnik, és július elsejével indul a Széchenyi-kártya újraindítási program. Ez egy új fejezet a magyar gazdaságtörténetben?
Pénzügyi eszközöket kell adni és nem fejezeteket írni. Az NHP egyébként hihetetlenül fontos szerepet töltött be immár a második válságban is és a jegybank pénzügytörténetet írt a Programmal. A következő feladat most pedig az, hogy a gazdaságvédelem után a gazdaság újraindítása legyen a cél. A válság legdurvább időszaka remélhetőleg lecsengett, ugyanakkor a legkisebb vállalkozások számára lehetőséget kell adni arra is, hogy rá tudjanak fordulni a válság utáni felpattanási időszakra. Erre az olcsó, kamattámogatott hitelek jó eszköznek bizonyulhatnak. Az elmúlt válságidőszakban 2020 májusától a Széchenyi Kártya Program több mint 1400 milliárd forint többletforrást juttatott a gazdaságba, közel 44 ezer vállalkozás finanszírozása révén. Ez percenként 10 millió forintot jelent, azaz ezen interjú 10 perce alatt 100 millió forint kerül ki a Programon keresztül a gazdaságba.
Hogy néz ki a termékpaletta, amit kínálnak majd a cégeknek?
A termékpalettát és a kondícióit is újra kellett gondolni, pontosan azért, hogy megnézzük, a válság alatt jelentkezett problémák helyett milyen új kérdések és igények merültek fel. Tavaly a legfontosabb a munkahelyek megtartása volt, erre külön dedikált támogatás volt a Széchenyi munkahelymegtartó hitel. Mostanra, hogy a munkaerőpiac helyreállt, ezt a terméket már ki lehetett vezetni. Ugyanakkor minden olyan hitelkonstrukciót megőriztünk és átalakítottunk, amely bizonyítottan működött, sőt mellé tettünk új elemeket is, így végeredményben egy 5+2 hitelből álló termékportfóliót indítunk el.
A folyószámlahitel kétéves, százmillió forintig terjedő, 0,1 százalékos fix kamatozású hitel, amely a napi költségeket fedi le. A 3 éves, 0,2 százalékos fix kamatozású likviditási hitel szabadon felhasználható forgóeszközhitel, ami minden olyan kiadásra felhasználható, amelyre a vállalkozásnak szüksége lehet. Mindezek mellett a beruházási hitel is a vállalkozások rendelkezésére áll,
amely az üzletrészvásárlástól (a generációváltás megvalósítására is lehetőséget kínál) az ingatlanvásárláson és a beruházáson át a gépjármű- és egyéb tárgyi eszközvásárlásra is használható 1 milliárd forint összegig, 0,5 százalékos fix kamatozással, akár tízéves futamidőre. Az agrárberuházási hitel az agrárvállalkozások beruházási igényeinek kielégítésére szolgál. Speciálisan a turisztikai szektor vállalkozásai számára pedig a 0 százalékos kamatozással, 0 forint kezelési költség és 0 forint bírálati díj mellett érhető el a Széchenyi turisztikai kártya. Akkor, amikor a kamatok várhatóan emelkedni fognak, ezekkel a hitelkonstrukciókkal a vállalkozás biztos lehet abban, hogy a teljes futamidő alatt (azaz beruházási hitel esetén akár a következő 10 évben) a felvett hitele kamatszintje változatlan marad. Nagy előny ez és egyben lehetőség is. De átalakítjuk az uniós önerő-kiegészítő hitelt is, ami a 2021–2027-es uniós pénzekhez biztosít önerőt 0,5 százalékos kamattal tíz évre, és rövidesen elindul a Széchenyi-lízingkártya is, szintén fix, 0,5 százalékos kamattal.
Mit lehet tapasztalni, mekkora az érdeklődés az indulás előtt?
A bejelentés óta égnek a vonalak, folyamatosan vesszük fel a hiteligényléseket. Most pedig, hogy elindítjuk a Széchenyi-kártya-program GO!-t, a kamara, a VOSZ és a KAVOSZ irodahálózatára még az eddigi rohamokhoz képest is nagyon jelentős nyomás fog nehezedni, de ahogy eddig, úgy most is bírni fogjuk.
Kinek szól elsősorban ez a Program, ezek a konstrukciók?
1 millió és 1 milliárd forint közötti hiteleink vannak, ami alapján a nano-tól egészen a középvállalkozásokig mindenkit érdekelhet A Széchenyi Kártya GO! programja, de azért alapvetően mi a kisebb vállalkozások hitelei voltunk eddig és leszünk továbbra is és a nano-, a mikro- és a kisvállalati körnek szólunk.
Magyarországon körülbelül 800 ezer vállalkozás működik, amelynek közel a fele nano, főként egyszemélyes vállalkozás, ahol a vállalkozó a saját maga fenntartására működteti a vállalkozást. Efölött helyezkednek el a mikro és a kisméretűek. Körülbelül 300-350 ezer cégről beszélhetünk, ami nagyon komoly merítési lehetőség. Ami pedig a lényeg, hogy ők nagyon értékelik, ha a problémáikra valós válaszokat kapnak.
Érintette a gazdaságszerkezet kérdését, hogy ezek a programok miképp tudják ösztönözni a kkv-kat, kell-e terelni őket?
Érdemes szétválasztani egymástól a kkv-k világát, mert nagyon másképp működik egy nano vállalkozás gondolkodása, mint egy közepes vállalkozásé. Van ez a bizonyos, általam sokszor mondott TTHPG pénzügyi eszközlista, ami a tőke, a támogatás, a hitel, a pályázat és a garanciák. Ezen belül lehet érdemes és szükséges mozogni és az adott vállalkozás valós szükségleteinek függvényében ezekből meríteni. Mindegyik eszköz jó, de egyik sem a varázsfegyver. Érzékeny módon lehet és kell ezeket kombinálni és nézni, hogy az adott vállalkozás adott életkorában, fejlettségi állapotában és válsághelyzetben mire is van igazából szüksége. Minden arról szól, hogy a vállalat találjon saját magának egy nyomvonalat. A projektet a céget és saját magát ugyanis neki kell kitalálnia, viszont nekünk, mint piaci szereplőknek, az államnak, a bankrendszernek, a kamaráknak és a VOSZ-nak pedig az a feladata, hogy meghatározza a kereteket és biztosítsa a lehetőségeket. Ezeknek a szereplőnek az együttműködése szavatolhatja, hogy ezúttal végre belátható közelségbe kerülhessen az a történelmi lehetőség, amelyet most úgy érzem meg is tudnánk igazán ragadni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.