Megvan az igény a tagállamok részéről, hogy hozzányúljanak az európai uniós szerződésekhez, ez pedig a maastrichti kritériumokat is érintheti. Ha így lesz, a 60 százalékos adósságszint a jövőben várhatóan emelkedni fog – erről beszélt a VG-nek Kutasi Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) oktatója, a Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet vezetője. Az egyetemi docens szerint
a jelenlegi növekedési és inflációs adatok miatt uniós szinten is megkerülhetetlen lesz annak tisztázása, hogy mi legyen a meglévő adósság- és hiányszabályokkal.
Az pedig, hogy az uniós gazdaságpolitikai biztos is nyilvánosan erről beszélt, azt mutatja, hogy az Európai Bizottságot foglalkoztatja ez a kérdés.
A koronavírus-válság hatására az unió tavaly felfüggesztette a költségvetési szabályokat, és a legtöbb országban jócskán emelkedett a hiány. Kutasi Gábor szerint a következő két-három évben nagyon sok ország ellen kellene túlzottdeficit-eljárást indítani, ami viszont komolytalanná tenné ezt az intézményt. Az államadósság szintjére vonatkozóan az a pontos szabály, hogy 60 százalék alatt legyen, vagy csökkenő tendenciát mutasson.
De ennek teljesítése sem sikerülni sok tagállamnak, sőt inkább növekedésre kell számítani, mert sok ország a 80 és 100 százalék körüli szintre lépett a válság miatt. A gyors megszorítást végrehajtani pedig nemcsak politikailag lehetetlen, de gazdaságilag sem ideális megoldás
– emelte ki. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a 100 százalékos adósságszint önmagában nem extrém az Egyesült Államokhoz vagy Japánhoz képest (a távol-keleti ország adóssága 250 százalék). Ha az eurózóna belső finanszírozásként tudná kezelni az adósságot – például a német gazdaság jelentős hitelezője az olasz gazdaságnak –, akkor el lehetne kerülni az adósságválságokat. Ám ez eddig nem sikerült, ezért is lett 2010-ben válság a déliek eladósodásából.
Az NKE oktatója szerint azonban a 3 százalékos maastrichti kritériumhoz nem érdemes hozzányúlni, mert nagyon sok múlik az eljárási szabályokon, köztük a Stabilitási és növekedési paktumon (SNP). Emlékeztetett, hogy 2005-ben már egyszer felpuhították az SNP túlzottdeficit-eljárásra vonatkozó szabályait, ezért nem elképzelhetetlen, hogy olyan további egyedi megoldásokat iktatnak be ezen keresztül, amelyek felmentik a tagországokat az eljárás alól legalább a 2020-as években, a helyreállításra és a klímacélokra hivatkozva.
Az a döntő, hogy Németország mit akar, de egyelőre úgy tűnik, hogy nem zárkózik el az SNP módosításától. A szeptemberi német választás után érdemes lesz arra figyelni, mit mondanak erről a német vezetők
– bocsátotta előre.
Kutasi Gábor a magyarországi hiány kapcsán elmondta, hogy a kormány 2023-ra tervez csak visszatérni a szigorításhoz. Külső finanszírozási körülmény egyelőre nem kényszeríti erre, mivel a hitelminősítés befektetésre ajánlott, a piac pedig tolerálja az országok eladósodását. Emellett vannak magyar fiskális szabályok is, amelyeket a válság miatt függesztettek fel, ennek alapján az SNP módosítása Magyarországnak is kedvezne. A nem euróelszámolású tagokra nem vonatkoznak az SNP pénzügyi szankciói, tehát Magyarország számára kisebb a kockázat a magas hiánynövekedésű években, viszont előnyös a befektetői bizalom szempontjából, ha nem kerül túlzottdeficit-eljárás alá – mutatott rá az NKE oktatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.