2010 előtt stagnált, illetve csökkent a magyarok turizmus vendéglátási kiadásainak mértéke, 2010 utána azonban jelentős növekedés történt - derül ki a Századvég Gazdaságkutató Zrt. elemzéséből.
Míg 2002 és 2010 között 4 százalékkal emelkedett a magyarok által vendéglátásra költött összeg, a szálláshelyek tekintetében 5 százalékot csökkent a mutató.
Ezzel szemben 2010 és 2019 között 50 százalékkal emelkedett a vendéglátásban és 74 százalékkal a szálláshelyeken megfizetett szolgáltatások értéke — írja a gazdaságkutató cég. 2010 óta minden csoportban jelentős mértékben növekedett a nyaralást megengedni tudók aránya. 2010-ben egész Európában Magyarország rendelkezett a harmadik legrosszabb mutatóval az alacsony keresetűek tekintetében.
95 százalék felett volt azok aránya, akik nem engedhettek meg maguknak nyaralást az alacsony keresetű 64 év felettiek, az egyedülálló nők és a nagycsaládosok körében is.
2010 és 2019 között 23,4 százalékponttal javult a magyarok körében a nyaralást megengedni tudók aránya, és különösen sokat javult az alacsony keresetűek, a 64 év felettiek, az egyedülállók, a gyermektelen párok és az alacsony keresetű, gyermeket nevelők helyzete.
Tavaly a világjárvány miatt utaztak kevesebbet a magyarok. A Központi Statisztikai Hivatal júliusi adatai szerint a többnapos belföldi utazásokon eltöltött idő a harmadával esett vissza 2020-ban.
A lakosság az előző évinél 37 százalékkal kevesebb, 8,9 millió belföldi utazást tett.
Az ezek során eltöltött idő 33 százalékkal csökkent, így kevéssel 40 millió nap alatt maradt. A lakosság elsősorban a rövidebb időtartamú utazásokról mondott le, így az utazások átlagos időtartama növekedést mutat. 2019-ben még a lakosság több mint fele vett részt legalább egy alkalommal többnapos belföldi, turisztikai célú utazáson, 2020-ra azonban arányuk 39 százalékra esett vissza. 2020-ban a legalább négyéjszakás távolléttel járó utazáson a lakosságnak – az egy évvel korábbi 27 százalék után – mindössze 17 százaléka vett részt; a megtett 2,6 millió utazás során összesen 21 millió napot töltöttek el.
2020-ban a magyarok 404 milliárd forintot, az előző évinél 58 százalékkal kevesebbet fordítottak külföldi utazásaikhoz kapcsolódó termékekre és szolgáltatásokra.
A kiadások több mint kétharmada a többnapos külföldi utazásokhoz kötődött, melyek legnagyobb részét szabadidős célú utazásokon fizették ki. Legerőteljesebben az üdülésre, szórakozásra fordított összegek estek vissza az egy évvel korábbihoz képest (73 százalékkal), az utazók a rokon- és barátlátogatások során 57 százalékkal költöttek kevesebbet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.