Magyarország adottságai lehetővé teszik, hogy a hazai szükségletet bőven meghaladó mennyiségben állítson elő élelmiszert, e többlet elhelyezésére a világ élelmiszerpiacain bőven nyílik tér – adták meg az alaphelyzetet az OTP Agrár honlapján megjelent elemzésükben a bank agrárszakértői. Mint írják, a magyar agrárkülkereskedelmet azért is érdemes különböző szempontok szerint értékelni, mert ha a magyar agrárágazat korábbi teljesítményéhez viszonyítjuk kivitelünk alakulását, akkor sikeres elmúlt évekről számolhatunk be, de ha az agrártermelés potenciális adottságaiból indulunk ki, és néhány, viszonyítási alapnak tekinthetőországgal hasonlítjuk össze agrár-külkereskedelmünket, akkor nem lehetünk elégedettek.
A magyar exportteljesítmény 2010 és 2012 között meredeken nőtt és meghaladta a 8 milliárd eurót. Ezek után 2014-ben enyhén mérséklődött az agrárkivitel, de 2015-ben újra növekedés jellemezte az ágazatot, az elmúlt két évben pedig meghaladta a 9 milliárd eurót, és közelíti a 10 milliárdot1. Ez akkor is komoly teljesítmény, ha tekintettel vagyunk az agrártermékek világpiaci áralakulására, valamint a forint-euró árfolyam változására, amelyek az exportra kétségtelenül ösztönzőleg hatottak. A termékforgalom nem csak értékben, hanem mennyiségben is növekedett, noha kisebb mértékben.
Magyarország kivitelének meghatározó árucsoportjai a gabona- és a húsfélék, ezen belül a kukorica, a búza, a baromfihús és a sertéshús. Ezek mellett a harmadik legfontosabb termékkategória a klasszikus értelemben élelmiszernek nem tekinthető takarmányok: ennek nagyobb részét a hobbiállat-eledel, kisebb részét a haszonállat-takarmány teszi ki. Az ország kivitelében kiemelendő még az olajos magvak – repce- és napraforgómag –, a napraforgóolaj, az üzemanyagcélú (bio)etanol és a zöldségkonzervek – csemegekukorica és borsó – exportja is.
A 2010-2012-es időszakot az élelmiszerimport -exporténál mérsékeltebb növekedése jellemezte, aminek eredőjeként az egyenleg is meredeken emelkedett, és 2012-ben elérte a 3,6 milliárd eurót. Ez a csatlakozást követő időszak több mint háromszorosa volt. Ezután 2013-tól azonban előbb csökkent, majd 3 milliárd euró körül stabilizálódott a pozitív egyenleg, de ez is Magyarország külkereskedelmi aktívumának több év átlagában mintegy 30 százalékát teszi ki. Az exportban a legnagyobb részarányt jellemzően a feldolgozott termékek, például a húsfélék, az egyéb élelmiszer-készítmények, a takarmányok, a tejtermékek, valamint a gabonaalapú készítmények és a cukrászati termékek képviselik.
Az OTP Agrár szakértői szerint kérdés viszont, hogy mennyire fenntartható az agrár-külkereskedelmi status-quo. A kivitel összetételének alakulása már jelzi a szerkezeti problémát, hiszen a vizsgált időszak folyamán a mezőgazdasági termékek és az élelmiszerek kivitelének mintegy egyharmadát szinte mindvégig a feldolgozatlan termékek adták.
A másodlagos feldolgozottságú termékek aránya ugyan emelkedett az elmúlt években és 2020-ban már elérte a 42 százalékot, de ez nem az alapanyagok, hanem az elsődleges feldolgozottságú termékek kivitelének csökkenésével járt. Ráadásul e folyamatban a nem a humán élelmiszertermékek játszottak fontos szerepet.
A házikedvencek takarmányainak gyártása és exportja dinamikusan növekedett, és ma már meghaladja az összes élelmiszergazdasági kivitel 10 százalékát. Ugyancsak dinamikusan bővül az italok kategórián belül a bioetanol exportja, míg a humán élelmiszerek esetében nem figyelhető meg ilyen pozitív tendencia.
A valódi gondok azonban akkor rajzolódnak ki, amikor magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari külkereskedelmi egyenlegét feldolgozottsági fok szerinti összetevők szerinti bontásban vizsgáljuk. Ennek alapján megállapíthatjuk, hogy a mezőgazdaság és élelmiszeripar külkereskedelmének pozitív szaldójában még napjainkban is a mezőgazdasági (alap)termékek a meghatározók. A 2010 utáni időszakban a másodlagos feldolgozás termékeinek „meredeken” emelkedő tendenciát mutató egyenlegében – mint az élelmiszerexport szerkezetének elemzésekor már bemutattuk – nem a „hagyományos” élelmiszerek, hanem a bioetanol, a hobbiállat eledel, és egyéb „non food” termékek kivitelének bővülése húzódik meg.
Ausztriával, Hollandiával és Lengyelországgal összevetve a magyar teljesítményt, az látszik, hogy a többi ország is jelentősen, sőt volumenében nagyobb mértékben növelte agrárkivitelét, ráadásul a vizsgált időszakban és egy hektár mezőgazdasági területre vetítve magasabb exportot produkál, mint Magyarország.
Ausztria exportintenzitása közel háromszorosa Magyarországénak, de jelentős élelmiszerimportja miatt az egyenlege csak fele a miénknek. Lengyelország területegységre jutó agrárkivitele ma már meghaladja Magyarországét, sőt az egyenleget tekintve is jobban állnak. Hollandia külön kategória, hiszen mind agrárexportjuk, mind agráregyenlegük nagyságrendekkel nagyobb a többi vizsgált országénál, fajlagos agrárexportjuk és egyenlegük harmincszorosa a hazainak.
Fontos megemlíteni az élelmiszeripar meghatározó szerepét az agrárvertikumban. Mivel Magyarország ezen a területen lemaradással küzd, ennek hatása a külkereskedelmi szerkezetben is megmutatkozik. A lengyel, de különösen az osztrák és a holland agrárkivitel meghatározó hányada feldolgozott. Hollandiában például a másodlagos élelmiszeripari feldolgozás az élelmiszergazdasági külkereskedelmi aktívumnak több mint felét biztosítja, szemben a magyarországi 25 százalékkal. Ausztria külkereskedelmi egyenlege pedig a mezőgazdasági alaptermékek esetében erősen negatív: több év átlagában a kivitel mintegy kétszerese a behozatal. Ennek ellenére a feldolgozott agrártermékek külkereskedelmi többlete révén Ausztria pozitív agrárszaldóval rendelkezik.
Magyarország külpiaci lehetőségeinek termékszintű elemzéseiből kiderül, hogy az egyes termékcsoportok más és más lehetőségeknek és kihívásoknak néznek szembe. A gabonafélék piacát tekintve meghatározó az új földterületek termelésbe vonása és a terméshozamok növelése, a fekete-tengeri régió gabonatermesztő országainak javuló hatékonysága és az általuk diktált, egyre erősödő verseny, illetve az éghajlatváltozás egyre gyakoribb extrém hatása. Másrészt fontos tényezők az élelmiszer-, takarmány- és üzemanyagcélú felhasználásban várható trendek is.
Az olajnövények (napraforgó, repce, szója) kilátásai szintén nagymértékben függenek a felhasználási trendektől, kifejezetten a takarmány- és bioüzemanyag célú felhasználástól, ezek mellett Kína viselkedése, és az EU politikai törekvései (például a fehérjeimport-függőség csökkentése, a fenntarthatósági követelmények érvényesítése, és az EU Zöld megállapodás) is meghatározóak lesznek az olajnövények piacának jövőjét tekintve.
A húsfélék piacán az előző évtizedben egyre gyakrabban megjelenő, határokon átívelő, az állatállományt érintő megbetegedések (madárinfluenza, afrikai sertéspestis) globális méretű problémává váltak. A sertéshús piacán meghatározó, hogy mikor sikerül visszaszorítani az afrikai sertéspestist és mi várható a világ egyik legnagyobb sertéstartó és sertéshúsfogyasztó országa, Kína piacán az elkövetkező években.
A baromfihús piaca dinamikusan növekszik, amire válaszul a termelés növekvő termelékenységgel párosuló bővülése következett be. Magyarország a zöldségkészítmények (konzerv csemegekukorica és borsó) világszinten meghatározó exportőre. E termékek piacán az ázsiai országok által támasztott egyre erősödő verseny és növekvő export okozhat a jövőben kihívásokat.
A külpiaci lehetőségek térségenkénti vizsgálatából kiderül, hogy nem várható jelentős eltolódás Magyarország célpiacaiban. Legfontosabb exportpiacának továbbra is az EU számít, hiszen e térségen belül nincsenek vámok és a legtöbb kereskedelmi akadály felszámolásra került, emellett a legtöbb tagország közeli piacnak is számít.
Bővülést elsősorban a balkáni országokba irányuló export esetében várunk, hiszen az előcsatlakozási folyamat részeként ezek a piacok egyre nyitottabbá válnak az EU-ból érkező áruk felé, de ígéretes célpiacnak számít a Közel- és Távol-Kelet is.
A közel-keleti országok néhány kivételtől eltekintve növekvő GDP-vel, bővülő fizetőképes kereslettel rendelkeznek, ráadásul a térség kevésbé alkalmas a mezőgazdasági művelésre, ezért biztos felvevőpiaca az agrár- és élelmiszertermékeknek. Másfelől viszont a térség nem mentes a politikai instabilitástól és fegyveres konfliktusoktól sem.
Az OTP Agrár szakértői szerint a fejlődő piacokon továbbra is növekvő kereslet lesz. De abban is biztosak lehetünk, hogy itt a tömegáruk piacain a Magyarországon előállított mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek viszonylag kis volumenével az óriás versenytársak mellett rendkívül nehéz lesz érvényesülni. Így nincs más lehetőségünk, mint felépíteni a nagyobb hozzáadott értékű hazai termékek márkáit és piacait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.