Rég nem volt a kiskereskedelemben akkora esemény, mint amely szeptember 17-én várható, amikor a Futureal-csoport megnyitja a nagyközönség előtt a 300 millió eurós beruházással épített, 55 ezer négyzetméter nettó alapterületű, 1300 parkolóval ellátott dél-budai bevásárlóközpontját. Az Etele Plaza sorban a harmadik ilyen centrum a fővárosnak ezen a részén, és a kérdés adja magát, mi lesz így a másik kettővel.
A plázák építése rendre megosztja a városfejlesztéssel foglalkozó szakmát, holott sem Budapesttől, sem más magyar nagyvárostól nem áll távol ez a formátum. A fővárosban már a hetvenes években megkezdődött a nagy alapterületű bevásárlóközpontok (Skála, Centrum, Sugár) építése, és a kilencvenes évek közepén megjelentek a harmadik generációs fejlesztések. Ezek első „darabja” a Duna Plaza volt, amely irányt mutatott, hogyan is kell megtervezni az ilyen központokat.
Míg a hetvenes években a Skála vagy a Sugár azért épült, hogy új városközpontokat hozzanak létre, s tehermentesítsék a belvárosi kiskereskedelmet, addig a harmadik generáció alaptézise az volt, miként lehet a barna- vagy rozsdaövezeteket újraértelmezni, hogyan lehet egy lepusztult telket és környékét ismét a vérkeringésbe hozni. Ennek a nemzedéknek az ékköve a TriGranit fejlesztése, a West End lett, amely mind a mai napig remekül működik.
A szakmát azonban azért osztja meg, mert ezek az ingatlanfejlesztések jelentős fogyasztói tömeget szippantanak el a belvárostól, és átalakítják a település „szövetét”.
Ugyanakkor – és ez az egyik legfőbb érv volt a plázák mellett – a belső kerületekben nem lehetett olyan nagy méretű ingatlanokat találni, amelyekbe be lehetett volna telepíteni a kilencvenes és a kétezres években itt toporgó nagy márkákat. Az igényeik ugyanis bőven ezer négyzetméteres kereskedelmi egységekre mutattak, ezekből pedig alig akadt a belvárosban. A plázák viszont hatalmas területeket kínáltak nekik.
A 2010 és 2020 közötti esztendőkben voltak a legaktívabbak a harmadik generációs plázák, aztán a Covid–19-járvány alaposan legyengítette a központok egyébként rendíthetetlennek hitt vitalitását. Az egyes hullámok csúcsán, összesen néhány hónapig kellett zárva tartani a boltokat, és az elmaradó bevételek miatt sokan dobták be a bérlők közül a törülközőt. A jó hír, hogy
a vásárlóközönség bebizonyította: ezeknek a plázáknak van létjogosultsága, továbbra is fontos közösségi térként szolgálnak.
Kérdés azonban, hogy ezt a szerepet a pandémia után készpénzre lehet-e váltani, lesz-e ember, aki vásárol is, nem csak bámészkodik. A fogyasztás jelentős része ugyanis a webáruházakba terelődött, és a plázáknak, illetve az azokban működő boltoknak azt kell mérlegelniük, hogy fenntartsanak-e fizikai üzletet borsos bérleti díjakért, vagy erősítsék webes jelenlétüket. (Utóbbi sem olcsó, ráadásul sokkal kisebb a vásárlási élmény.) Mindez azt jelenti, hogy a harmadik generációs centrumoknak váltaniuk kell. Az Etele például már okosplázaként hirdeti magát: lesz LED-fal, parkolást és navigációt segítő applikáció, jegyváltás nélküli parkolás, a szolgáltatások megtalálásához digitális segítség, nagy közösségi tér és minden, amit ma a „smart” jelző kategóriájába észszerű beruházási áron be lehet suvasztani.
Az persze még nem egészen világos, hogy az Etele Plaza lesz-e a bevásárlóközpontok következő nemzedéke, vagy csak a 3.1-es. Az viszont borítékolható, hogy más lesz, mint a többi.
Ez a pláza egy kiürült Etele téri területen épült, itt volt a nyolcvanas években a Budai Lottó Áruház, mögötte pedig a Számalk épülete. Mindkettő okafogyottá vált: a Lottó például hatalmas kertészeti és virágbolttá alakult, majd lebontották. Ugyancsak a nyolcvanas években az e terület melletti murvás parkolóban úgynevezett lengyelpiac működött, és ugyancsak e hely vonzáskörzetébe tartozott a Diplomata (más néven dollár-) bolt. Kereskedelmi szempontból tehát mindig aktív terület volt, de ma ennek a helynek a sava-borsát az adja, hogy itt működik Budapest legnagyobb intermodális központja. Volánbusz-pályaudvar, vasútállomás, busz- és villamos-végállomás van itt, s persze a négyes metró végállomása is. Nem mellesleg pedig a vonzáskörzetbe tervezik a szuperkórházat, amely Budapest terjeszkedésének is irányt mutat. Magyarán:
akár már egy évtizeden belül egyáltalán nem perem-, hanem belső részről beszélhetünk majd.
Dél-Budán még két pláza (Allee, Campona) működik, valamint egy francia mintára épült kereskedelmi központ, a Savoya Park. Utóbbi egészen más kategória, így a Etele Plaza ezt a piacot nem zavarja, míg a Campona és az Allee hosszabb távon gondban lehet. Utóbbi fejlesztése és átalakítása jelenleg is tart. Nagy előnye, hogy a jól kereső fiatalabb bel-budai rétegből áll a vásárlóközönsége, és a tőszomszédságában található Újbuda legnagyobb piaca. A Camponának ezzel szemben gyengébb adottságai vannak. Legfőbb vonzereje a Tropicarium, amely a hét végére telt házas napokat hoz a bevásárlóközpontnak, de a hétköznapok jóval kisebb látogatottság mellett telnek, komoly fejtörést okozva a bérlői mix megfelelő kialakításánál. Korábban szó volt róla, hogy ezt a házat is átalakítják és növelik az alapterületét, de most a belső információk is arról szólnak, hogy erről a fejlesztésről nem hallani.
A Figyelő által a Futureal-csoportnak feltett kérdésekre adott válaszokból kiderül, hogy a pláza kész a nyitásra, de a bérbe adott területek nagyságáról egyelőre nem kívánnak beszélni. A bérlők között ott lesz a spanyol Inditex-csoport a Magyarországon elérhető valamennyi márkaüzletével, élükön a Zarával (Zara Home, Stradivarius, Pull & Bear, Bershka, Oysho, Massimo Dutti). A spanyolok például ebben a komplexumban mutatják be itthon először a legfrissebb üzletkialakítási koncepciójukat. A Peek & Cloppenburg első budai boltjában pedig a legfrissebb térelrendezési dizájn valósul meg, amellyel megkönnyítik a vásárlóknak a tájékozódást és a ruhaválogatást is.
Az eMAG Etele Plazában nyíló egysége jóval többet fog jelenteni egyszerű átvételi pontnál: 400 négyzetméteres alapterületével a cég legnagyobb szaküzlete lesz Magyarországon, amelyben minden eddiginél tágasabb showroom fogadja a betérőket: itt a legérdekesebb új termékeket tudják majd kipróbálni az érdeklődők – fogalmazott a társaság.
Szintén e bevásárlóközpontban hozza létre legtágasabb budai boltját a Müller. A márkától megszokott minőségű, széles játék-, papír-írószer választék, a kínálat sokszínűségét bővítő háztartási, kézimunka- és harisnyarészleg, valamint multimédiás termékek gondoskodnak a vásárlói igények maximális kielégítéséről. Az 1750 négyzetméteres üzletben külön Naturshop-szekciót is kialakítanak, így a bioélelmiszereket, natúrkozmetikai termékeket kereső vásárlók szintén megtalálják majd a számításukat.
Az Etele Plazában nyíló SPAR több mint 1100 négyzetméteres eladótere az áruházlánc legfrissebb szupermarket-koncepciója szerint készül el, így jól illeszkedik majd az új generációs bevásárlóközpont megjelenéséhez. A környezeti fenntarthatóság érdekében az eladótérbe takarékos LED-világítás kerül, a hűtéstechnika környezetkímélő, szén-dioxid-alapú lesz, valamint az összes hűtőbútor szigetelt ajtót kap.
A centrum ételudvarán már biztosan válogathatunk olyan népszerű márkák között, mint a Buddha Bar, Hummus Bar, Bellozzo, Pizza Me, Zing Burger, Burger King, KFC, teppanjaki japán látványgrill, Titiz, Crêpes Factory. Emellett megtalálható lesz a Starbucks, az EscoBar & Cafe, az á table! és a Sushi Roll étterem is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.