BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem talált kartellgyanút a téglapiacon a GVH

Nyilvánosságra hozta a téglapiacon gyorsított eljárásban folytatott vizsgálatának eredményeit a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hivatal szerint érdemes több helyről is ajánlatot kérni, mert jelentős eltérések vannak a piacon.

Júliusban indított gyorsított ágazati vizsgálatot a GVH a hazai téglapiacon, az építőanyagok megugró drágulása kapcsán, és hétfőn nyilvánosságra hozta a kutatásról készült jelentéstervezetét.

Fotó: KALLUS GYORGY / VG

A hivatal az eljárás során számos ajánlást fogalmazott meg, de versenyfelügyeleti eljárás indítására nem talált okot. A különböző kereskedések között jelentős mértékű árkülönbségeket találtak a vizsgálat során, ami kiemeli, hogy fontos minél több helyről árajánlatot szereznünk, ha építkezünk. Mivel a minél nagyobb tételben történő vásárlás árelőnyt jelenthet, ezért a kisebb kereskedések gyakran igyekeznek egy beszállító irányába elköteleződni, ami a nagyobb gyártóknak kedvez, ám ez a fogyasztók számára is árelőnyt jelenthet.

A gyártókat vizsgálva a GVH arra jutott, hogy a koronavírus-járvány okozta bizonytalanság miatt egyes cégek csökkentették termelésüket, ám ezt a kisebb vállalatok és az import gyorsan korrigálni tudta. Ugyanakkor mivel a termelés bővítése jelentős beruházást igényel, ami csak lassan térül meg, a hivatal célszerűnek tartja az állami ösztönzők kialakítását is.

A Magyarországon felhasznált tégla nagy részét belföldön gyártják, az ehhez szükséges agyag is bőven rendelkezésre áll az országban, így a téglapiac kevésbé kitett a globális folyamatoknak a GVH szerint, ugyanakkor gondot jelenthet és az árak emelkedését okozhatja a fuvar-, csomagolási és logisztikai díjak növekedése is.

A piac szereplői a jelentéstervezettel kapcsolatos észrevételeiket szeptember 6-ig tehetik meg írásban a hivatal felé, ezt követően készül majd el a végleges jelentés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.