Több hazai hitelintézet is átdolgozta hitelkártyáinak palettáját az elmúlt időszakban, és számos új – részben eddig ismeretlen megoldásokat alkalmazó – konstrukció jelent meg a piacon. A vásárlások utáni visszatérítésekre alapozott modell persze alapjaiban nem változott, de érezhetően erősödött a kínálat az elmúlt hónapokban, és akciós ajánlatokban sincs hiány.
A Budapest Bank például a Media Markt üzletekben végrehajtott hitelkártyás vásárlásoknál kínál 10 százalékos kedvezményt, vagy nullaszázalékos részletfizetési lehetőséget a megadott feltételek teljesülése esetén. A CIB Bank az Optimum hitelkártyájánál engedi el – új igényléskor – az éves kártyadíj 50 százalékát. Az Erste Bank az Erste Max hitelkártyánál alkalmaz hat hónapon keresztül nullaszázalékos kamatot az újonnan igényelt főkártyáknál: emellett, ha babaváró hitel mellé igényli az ügyfél ezt a konstrukciót, az első évben 10 százalékos visszatérítést kap vásárlásaiból az öt vezető bababoltnál.
Az MKB Bank kínálatából most az Energia Plusz hitelkártya az igazán figyelemreméltó, miután az ügyfél havonta 10-10 százalékot takaríthat meg az NKM Energia Zrt. közüzemi szolgáltató földgáz- és áramszolgáltatásra leadott sikeres csoportos beszedései után, szolgáltatásonként legfeljebb ezer forintig.
Most a kártya első éves díját is elengedi a pénzügyi szolgáltató. Az OTP Bank a lakáshiteles ügyfelek lakásvásárláskor vagy -építéskor előre nem tervezett pluszkiadásainak finanszírozására fejlesztette ki az Otthon névre keresztelt hitelkártyát, amelynek használatával az ügyfél az első évben a lakáscélú (vagyis lakberendezési és barkácsüzletekben végrehajtott) kártyás vásárlásainak összesen az 5 százalékát is visszakaphatja. Emellett a kártyához utólagos részletfizetési szolgáltatás is kapcsolódik. A Raiffeisen Bank a OneCard hitelkártyáinál dolgozott ki új kedvezményrendszert: itt az ügyfél minden vásárlással pontokat gyűjt, amelyeket akár 10–40 százalékos kedvezményt adó kuponokra is beválthat.
A kínálat frissítése persze érthető: egyrészt a tavaly tavasszal, a koronavírus-járvány nyomán a fogyasztási hiteleknél bevezetett THM-plafon a hitelkártyák piacát rendkívül érzékenyen érintette, másrészt a járványhelyzet enyhültével, a lakossági fogyasztás növekedésével okkal lehet számítani arra, hogy nő majd a kereslet e konstrukciók iránt.
A bővülő kereslet rá is férne a piacra: a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az első negyedév végén már csak nem egészen 1,2 millió hitelkártya volt forgalomban Magyarországon, ami az egy évvel korábbinál bő 70 ezerrel, a 2016. márciusinál pedig több mint 200 ezerrel kevesebb.
A hitelkártyák száma pedig úgy csökkent csaknem 6 százalékkal a márciusig tartó egy év alatt, hogy közben a betéti kártyáké nagyjából a tizedével nőtt. Eközben a forgalmi adatok sem alakultak túl jól: a belföldi hitelkártyás vásárlások száma például 15,5 százalékkal csökkent az első negyedévben éves összehasonlításban, miközben az értékük is 8,7 százalékkal esett vissza: igaz, itt a visszaesés jelentős részben a járvány harmadik hullámával is magyarázható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.