A nyaralóhajózás Magyarországon teljesen új kikapcsolódási forma, Európában viszont már ötvenéves hagyománya van. A trend alapvetően a csatornahajózásból fejlődött ki, a korábban csak áruszállításra szolgáló csatornákat elkezdték rekreációs célú hajózásra is használni.
Magyarországon a nyaralóhajózást a Mahart Zrt. kezdi el meghonosítani a Tisza-tavon, a Felső-Tiszán és a Bodrogon.
Az egyik legnagyobb múltú és legtöbb hajót üzemeltető francia vállalattól húsz (nyolc darab négy plusz két fős, nyolc darab nyolc plusz két fős és négy darab hat plusz két fős) hajót szereztek be, kiépítették a szükséges kikötőket, felmérték a hajózási útvonalakat, és hajózási applikációt készítettek – sorolta a Világgazdaság megkeresésére a társaság marketingkommunikációjáért felelős Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ a szükséges lépéseket. A fejlesztések a teljes tiszai kishajós közösséget szolgálják.
A hajók bérbeadása 2020 júliusában kezdődött. A tavalyi foglaltság augusztusban 60 százalék feletti volt. Idén május elején indult a szezon, a flotta kihasználtsága folyamatosan növekszik, a számok biztatók, ám mérleget csak pár hónap múlva vonnának.
A pandémia természetesen ezt a nyaralási formát is befolyásolja, a külföldi vendégek foglalási aránya a teljes vendégszámban most alig 10 százalék a tervezett 40-60 százalékhoz képest. 2020-ban az indulás előtt jóval magasabb volt a külföldiek előfoglalása, azonban a Covid miatt ezeket gyakorlatilag mind visszamondták, idén még más országokban is leginkább a belföldi vendégekre támaszkodik a turizmus – jegyezte meg a társaság.
A magyar turisták, akik először próbálják ki a szolgáltatást, többnyire rövidebb időszakra, jellemzően hosszú hétvégére érkeznek, a külföldi és a visszatérő vendégek körében az egyhetes bérlés a legnépszerűbb. Nyáron és az iskolai szüneteben a családok – a nagyobb hajók esetében sokszor a nagyszülők kíséretében – kölcsönzik ki a hajókat, az elő- és utószezonban pedig inkább baráti, munkahelyi társaságok érkeznek – tudtuk meg a vendégkörről.
A hajókat két báziskikötőben lehet átvenni: Kiskörén és Tokajban. Egyelőre ezek elkülönülő útvonalként működnek egészen a tiszalöki zsilip felújításának a végéig. Jelenleg tizenkét hajó van Kiskörén, a Tisza-tó déli csücskénél, és nyolc hajó foglalható Tokajban.
A Tisza-tó nyáron a népszerűbb útvonal, az őszi utószezonban azonban a Mahart Zrt. prognózisa szerint elképzelhető, hogy Tokaj és környéke lesz az izgalmasabb célpont, hiszen a nyaralóhajózást jól kiegészítheti a borturizmus.
A hajók valójában úszó apartmanok. Fürdőszobával, teljesen felszerelt konyhával, hálószobával, bútorokkal és terasszal rendelkeznek, sőt a kiskörei bázison lévő hajókban klíma is van, ami ritkaságnak számít a nyaralóhajók esetében.
Az útvonalat a vendég határozza meg, tőle függ, hogy merre szeretne hajózni, hiszen ezeket a hajókat mindenki maga vezetheti. A bérbeadó társaság a hajót biztosítja, és igény szerint segít a programok megszervezésében.
Érződik az árkedvezmények hatása is. Az iparágra jellemző, hogy a listaárhoz képest szinte minden időszakban elérhető valamilyen kedvezmény, általában 5–15 százalék között.
A magasabb kedvezményeket az indokolja, hogy az elmaradó külföldi vendégek miatt a magyar vendégekre jobban számítanak. Az utóbbiak számára azonban még népszerűsíteni kell ezt a nyaralási formát, és rövidebb időszakra szóló kedvezményeket érdemes adni – közölte a társaság. Ezért is hoz létre a Mahart hétvégi csomagokat, vagy nyújt éppen egyedi ajánlatot az augusztus 20-i hosszú hétvégére. A visszatérő vendégeknek nyújtott törzsutaskedvezmény különösen népszerű. Akik tavaly kipróbálták már a hajózást, nagy számban térnek vissza az idei szezonban is.
A hajók bérleti díja a hajó méretétől és a szezontól függ. A legexkluzívabb hajót az idei szezonra egyhetes útra 986 300 forintért lehet lefoglalni. Így a vendégek egy nyolc plusz két személyes hajót vehetnek birtokba hét éjszakára. Ha egy nyolctagú társaság bérli ki, egy éjszaka fejenként 17612 forintra jön ki. A kisebb hajók bérleti díja rövidebb időszakra alacsonyabb, de fajlagosan az egy főre jutó költsége magasabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.