A pénzromlás üteme látványosan gyorsult az elmúlt hónapokban. Sikerült belső okokat azonosítani?
Az infláció emelkedése globálisan megfigyelt jelenség. Egyes meghatározó nyersanyagok áraiban drámai emelkedések zajlottak le, miközben a Kínából Európába tartó tengeri szállítás költségei tavaly április óta közel megtízszereződtek. Csak idő kérdése volt, hogy ez a költségemelkedés a fogyasztói árakban is megjelenjen. Ahol az újranyitás gyorsabban megtörtént ott az átárazás is hamarabb jelentkezett. Az Egyesült Államokban, a régiónkból Lengyelországban és Észtországban is 5 százalék fölé ugrott az infláció, de még Németországban is évtizedes csúcsot jelentő, közel 4 százalékos áremelkedést mértek. Magyarország nyersanyagimportőr gazdaságként erősen ki van téve a globális árhatásoknak. Emellett a sikeres újraindítással párhuzamosan a hazai munkapiac is gyorsan regenerálódik. Újra megjelent a munkaerőhiány, dinamikus béremeléseket okozva. Ezen külső és belső tényezők együttes hatására magasabb most az infláció.
Sokan vádolják azzal a jegybankot, hogy nem tesz eleget az infláció megállítása érdekében. Mikor térhet vissza az infláció a célsávba?
Ez alaptalan vád. A 2017 januárja és 2021 márciusa között eltelt 51 hónapból 47-szer, azaz az esetek több mint 90 százalékában a hazai infláció az MNB által kijelölt toleranciasávon belül alakult, miközben az átlagos inflációs rátánk ebben az időszakban szinte pontosan 3 százalék volt. Európa legsikeresebb jegybankja voltunk az inflációs cél elérésében.
Az idei év új helyzetet hozott. Az infláció megugrása a helyreállást is veszélyezteti. Erodálja a jövedelmek és a kényszerűen megnövekedett megtakarítások vásárlóértékét. Jelenleg két típusú jegybank van: az egyik még csak beszél az infláció kockázatairól, míg a másik már fölvette a kesztyűt, és tesz is ellene. Mi az utóbbiak közé tartozunk. Nem dőlhetünk hátra. A célunk változatlan: az elsők között kívánjuk helyreállítani az árstabilitást. Az őszi hónapokban egy újabb inflációs kiugrás érkezik. Az infláció várhatóan 2022 elején már visszatér a toleranciasávba, és 2022 második felében süllyed újból 3 százalék közelébe.
A magas inflációs ráta a Fed és az EKB szerint csak ideiglenes. Nem áll fenn annak a veszélye, hogy a túl korai kamatemelésnek meglesz a böjtje, ha hirtelen ismét fellángol a járvány?
A történelemben minden inflációs korszak azzal kezdődött, hogy a döntéshozók az infláció megugrását kezdetben átmenetinek ítélték. Hiba alábecsülni az infláció tartós megemelkedésének kockázatát. Aki most az infláció megfékezésén dolgozik, az egyben a fenntartható kilábalás alapjain is dolgozik. Ezt egyre többen felismerték, és hozzánk hasonlóan megkezdték vagy épp megkezdeni készülnek a monetáris normalizációt: Csehországtól kezdve Dél-Koreán, Mexikón, Oroszországon és Kanadán át még sorolhatnánk. Jelenleg az infláció tartós megemelkedése a nagyobb kockázat, miközben a reálgazdaság helyreállása gyors ütemben zajlik. A járványszakértők értékelései alapján a korábbi hullámokhoz hasonló szigorú lezárásokra nem kell számítanunk. Ugyanakkor a helyzet hétről hétre változik, a lehetséges forgatókönyvekre a kellő rugalmassággal felkészültünk.
Vannak bevethető fegyverek, ha a Fed elkezdi a taperinget?
Általános vélemény, hogy azok a feltörekvő piaci országok, amelyek időben elkezdték a szigorítási ciklust, egy tapering szituációban kevésbé vannak kitéve a kockázatoknak. A monetáris politika oldaláról a védvonalak újjáépítését időben megkezdtük. Ezen az úton kell továbbhaladnunk. Egyensúlyi pozícióink válságot követő helyreállítása, az államadósság-ráta és a külső adósság trendszerű csökkentése mind-mind olyan fontos lépések, amelyek védműveinket még tovább erősíthetik.
Meddig folytatódhat a monetáris szigorítás?
Proaktív, határozott lépéseket ígértünk. Eddig 90 bázisponttal emelkedett az alapkamat, és megkezdtük válságeszközeink fokozatos kivezetését is. A szeptemberi Inflációs jelentésünk mérföldkő lesz a folyamatban. Az új előrejelzés lehetőséget ad a beérkező adatok és az eddig megtett lépéseink hatásainak értékelésére, valamint annak azonosítására, hogy mely eszközünkkel milyen további lépésekre van szükség.
Ismét sebességbe kapcsolt a hitelezés. Nem jelent mindez kockázatot a növekvő kamatok és a koronavírus-járvány miatt továbbra is bizonytalan jövőre nézve?
Sok a megalapozatlan állítás e téren. Az elmúlt években az MNB számos intézkedést hozott, amelyek célja épp a túlzott kockázatvállalás megakadályozása és a hiteltörlesztések kiszámíthatóságának biztosítása volt. Megérte felkészülni. A kkv-k hitelállományának közel fele, míg a lakossági hitelállomány mintegy háromnegyede esetében egyáltalán nem vagy csak elnyújtva jelennek meg a kamatemelés hatásai a kamatlábak rögzítettsége miatt. A rendszerváltás óta nem jellemezte Magyarországot olyan kedvező hitelpiaci klíma, mint a mostani. A kkv-k esetében a piaci alapú forgóeszközhitelek júliusban átlagosan 2,5 százalékos, a beruházási hitelek 3,5 százalékos kamattal voltak elérhetők, miközben a kisebb hiteligényekre már megjelentek a horizonton az állami kamattámogatással rendelkező nullaszázalékos hitelek is. Ezt kell összevetnünk azzal, hogy idén és jövőre is bőven két számjegyű, míg több év átlagában 7-8 százalékos nominális GDP-növekedés előtt áll a magyar gazdaság. Minden adva van a beruházások folytatódó bővüléséhez. Nem szabad azonban túlzásokba esni. A járvány után egy új gazdaságszerkezet alakul majd ki. El kell kerülni, hogy a hitelek a hatékonysági problémákkal küzdő vállalatok víz fölött tartását szolgálják. Olyan beruházásokra van szükség, amelyek segítik a magyar gazdaság gyors átállását, javítják export- és versenyképességét.
Meglepetésként érte a piacot, hogy az MNB csökkenti az állampapír-vásárlásokat. Mi indokolta ezt a lépést?
A járvány időszakában a régióban senki sem tett többet állampapírpiaca stabilitásáért, mint az MNB: 5600 milliárd forintnyi olyan likviditást teremtettünk, amely támogatta az állampapírpiac keresleti oldalát. Egy változékony környezetben is megőriztük az állampapírpiac stabilitását. A válságüzemmód elhagyásával és a monetáris irányultság megváltozásával elkerülhetetlen, hogy megkezdjük az állampapír-vásárlási program kivezetését. A folyamat óvatos és fokozatos lesz. A piaci stabilitás fenntartása továbbra is kiemelt szempont.
Az NHP kivezetése miatt néhányan kritizálják az MNB-t. Mi indokolta ezt a lépést?
Az MNB volt az egyetlen jegybank, amely a koronavírus-járvány alatt ekkora léptékben, célzottan hajtott végre kkv-kat támogató hitelprogramot. Bő egy év alatt közel 3000 milliárd forintra kötöttek szerződést a hazai cégek. A program elérte célját. A hitelpiacaink stabil működése mindvégig a hazai válságkezelés és újraindítás alappillére volt. Gazdaságunk sikeresen újraindult, miközben a hitelpiacainkat a már említett kedvező helyzet jellemzi. A fenntartható növekedési pályára való visszatéréshez a válságkezelő eszközök fokozatos kivezetését is el kell indítani. Az NHP Hajrá! esetében ez történik meg a keretösszeg közelgő kimerülésével. A program sikere azonban még messze elér. Az átlagosan több mint 2,5 éves futamidő mellett kihelyezett forgóeszközhitelek a továbbiakban is segítik a vállalkozások működését. A megkötött szerződésekhez kapcsolódóan ráadásul még mintegy 500 milliárd forintnyi lehívás várható, így az NHP Hajrá! keretében folyósított források a következő hónapokban is támogatják majd a gazdaság helyreállását.
Valóban vannak érdemi nézetkülönbségek a jegybank és a kormány között?
Az MNB és a kormány stratégiai szövetségben működik. A világban az elmúlt évtized legfontosabb gazdaságpolitikai fejleménye a monetáris és a költségvetési politika közötti összhang erősödése volt. A hazai gazdaságpolitikában ez 2013 óta megfigyelhető, ami 2019-ig egy gazdaságtörténeti összevetésben egyedülálló növekedési periódust, míg a koronavírus-járvány időszakában sikeres válságkezelést és gyors helyreállást eredményezett. Megjelent azonban egy új elem a képletben: az infláció. A jegybankoknak törvény által előírt és a társadalom által joggal elvárt mandátuma az inflációval szembeni fellépés, aminek ütemezése egy még éppen kibontakozó kilábalás és a megnövekedett államadósságok időszakában természetesen okozhat vitákat. Ezek a szigorúan szakmai alapon álló viták manapság több helyen megfigyelhetők.
Az infláció komplex jelenség, amelyet a monetáris politikán túl a reálgazdaság kereslet-kínálati viszonyai, világpiaci fejlemények, a költségvetésben zajló folyamatok és gazdaságpszichológiai tényezők is befolyásolnak. Épp ezért tévúton jár és hamis portékával házal az, aki az inflációt csak a jegybank felelősségeként akarja feltüntetni. Stabil és tartósan alacsony infláció csakis a monetáris, a költségvetési és a jövedelempolitika összhangja mellett érhető el, amelyet a versenyképességet átfogóan javító strukturális politika is támogat. A fenntartható felzárkózási pálya biztosításában a következő évek feladata ezen összhang újbóli megteremtése lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.