A tojás egészséges táplálkozásban betöltött szerepének tudatosítása és a tévhitek eloszlatása is fontos célkitűzése a tojásfogyasztás növelését célzó kampánynak – mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium (AM) államtitkára az AM és az Agrármarketing Centrum által szervezett, október közepéig tartó kampány kezdete alkalmából tartott sajtótájékoztatón. Mint mondta, a fogyasztás növelése akkor is cél, ha az ágazat termelése kilábalni látszik a madárinfluenza miatti sokkból, és a hazai piac 84-85 százalékát képes ellátni.
Érdemes tovább növelnünk a termelést, hiszen a Covid-járvány is megmutatta, hogy minden ország számára központi kérdés lett az élelmiszer-önrendelkezés, és kiderült, hogy a rövidebb ellátási láncok nemcsak fenntarthatósági, hanem ellátásbiztonsági szempontból is hasznosabbak
– fogalmazott.
Ezért is fontos fellépni az EU azon javaslatai ellen, amelyek ezeket az értékeket, valamint a termelés- és az élelmiszer-biztonságot is veszélyeztetik – jelentette ki. Az unió törekvései, amelyek a ketreces termelés betiltását vetítik előre, ilyenek, ezért ebben a témában az agrártárca és a szakmai szervezetek szerint is fontos lenne olyan vitát folytatni, amely keretében a fogyasztók érdemi tájékoztatást kaphatnak a különböző tartási módok ökológiai hatásairól. Jelenleg ugyanis éppen a ketreces tartás az, amelyiknek az ökológiai lábnyoma a legkisebb. Ezért meg kellene adni a lehetőséget a fogyasztóknak, hogy maguk dönthessék el, vásárlásaikkal mely tartási módot támogatják – mondta az államtitkár.
Az esetlegesen a piacról eltűnő, ketreces tartásból származó tojások helyét azonnal elfoglalná a harmadik országokból származó, az uniósnál jóval gyengébb élelmiszer-biztonsági követelmények és ellenőrzési rendszer mellett termelt import, míg a termelők ebben a bizonytalan helyzetben már most meggondolják, érdemes-e beruházni a tojáságazatba.
Minden évben október második péntekén tartják meg a tojás világnapját, ezért is időzítették így a fogyasztásnövelő kampányt, amelynek költségkerete bruttó 20 millió forint – mondta Ondré Péter, az AMC ügyvezető igazgatója. Felelevenítette, hogy az elmúlt tíz évben pozitív folyamatok játszódtak le a hazai tojáságazatban, hiszen például az egy főre jutó éves fogyasztás ezalatt 215-ről 240 darabra növekedett.
Évtizedekkel ezelőtt nagy vita folyt arról, hogy a tojás egészséges-e, de ez mára végérvényesen eldőlt, és bizonyított, hogy a tojás kivételes élelmiszer, amelynek a biológiai értéke 100, ami rajta kívül egyedül csak az anyatejre igaz – mondta a tájékoztatón Szép Imre, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége elnöke. Emlékeztetett arra, hogy az elmúlt időszakban a madárinfluenzán és a Covid-járványon kívül a takarmány árának 35 százalékos emelkedése is sújtotta a tojástermelőket.
Májustól mostanáig minden egyes tojáson 5-6 forint vesztesége van a termelőknek
– jelentette ki. Ostorozta a kiskereskedelmi láncok árképzését: egy átlagos méretű és kiszerelésű tojás fogyasztói ára 44 forint, miközben a termelő nettó 27,5 forintot kap ugyanezért.
Nem normális, hogy 50–55 százalék árrést tesznek a tojásra
– fogalmazott, majd kijelentette, hogy többet fognak kérni a tojásért a termelők, de ennek nem – vagy csak minimális mértékben – kell a fogyasztói árak emelkedésével is járnia. A ketreces tartásból származó tojásokkal kapcsolatban pedig kijelentette:
Hazudtak azok, akik azt állították, hogy környezetvédelmi okokból szükséges a ketreces termelés korlátozása, hiszen ez a tartási mód a leginkább környezetbarát az összes közül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.