A Magyar Bankholding VG-nek küldött válasza alapján a hozzá tartozó pénzintézetek, azaz a Budapest Bank, az MKB Bank, illetve a Takarékbank ügyfelei közül a Budapest Banknál a moratóriumra jogosult lakossági ügyfelek körülbelül fele veszi igénybe jelenleg is ezt a lehetőséget. A vállalatot még a hitelmoratóriummal kapcsolatos friss hírek előtt kérdeztük meg arról, hogyan látják most a helyzetet.
A Takarékbanknál a lakossági portfólió 68 százaléka jogosult a moratórium igénybevételére, 28 százaléka él is vele, 40 százaléka kilépett a július végi törlesztési adatok alapján. A vállalkozásoknál a portfólió 45 százaléka a moratóriumra jogosult állomány, 31 százaléka él is vele, 14 százaléka a moratórium ellenére törleszt a július végi adatok alapján. Az MKB Bank aktuális számai egyelőre nem publikusak.
A Takarékbank esetében a moratóriumot júliusi adatok alapján igénybe vevő lakossági ügyfelek által visszafizetendő összeg átlagosan 4,2 százalékkal nőtt a moratórium alatt. Ugyanez a vállalati szektorokban 2,4 százalék. A teljes hitelállomány vonatkozásában átlagosan 3 százalékos a növekedés. Ezek az információk a Budapest Banknál és az MKB Banknál jelenleg nem állnak rendelkezésre – írja a Magyar Bankholding. A Takarékbanknál nem nőtt érezhetően a moratóriumból kilépők köre, azt tapasztaljuk, hogy az ügyfelek kivárnak.
A Budapest Bank ügyfelei a moratórium kapcsán elsősorban azért keresik fel a bankot, hogy megtudják, meghosszabbítják-e a moratóriumot, illetve milyen fizetési könnyítési lehetőségek érhetők el számukra. A Takarékbank esetében az érdeklődések középpontjában a moratórium esetleges további folytatásával kapcsolatos kérdések állnak.
A Takarékbanknál úgy gondolják, hogy a kilépni szándékozó kliensek többsége az elmúlt lassan másfél évben már lépett, és ha a lehetőségeik engedték, folytatják a törlesztést. „Arra számítunk, hogy miután megjelennek a moratórium újabb szakaszának részletszabályai, azok ismeretében az eddiginél többen jelzik a kilépési szándékukat, melyre számos csatornát biztosítunk ügyfeleinknek.”
A Takarékbanknál minden olyan ügyfél, aki a moratórium alatt felgyűlt kamatot, díjat szeretné előtörleszteni, díjmentesen élhet a lehetőséggel. A Budapest Bank igyekszik proaktívan tájékoztatni az ügyfeleket, amennyiben rendelkezésre állnak a bank számára az információk. A jövőre vonatkozóan egyenlőre pozitív visszajelzések érkeztek a törlesztés folytatásával kapcsolatban.
Az MKB Bank az MNB által megfogalmazott javaslatot továbbította ügyfelei részére a moratóriummal kapcsolatban, hogy aki teheti, annak célszerű mihamarabb folytatnia a törlesztést. A hiteltörlesztési moratórium csak akkor jelent valós segítséget, ha az ügyfél nehéz anyagi helyzetben van, ezért nem tudná fizetni a hitele törlesztőrészleteit. Ha az anyagi helyzete lehetővé teszi, érdemes minél hamarabb kilépnie a moratóriumból, és ismét elkezdenie a törlesztést.
A Takarékbank az első moratórium tavaly márciusi kezdete óta azt javasolja ügyfeleinek, hogy aki a válság miatt nehéz anyagi helyzetbe került, éljen a szüneteltetés lehetőségével. Akinek viszont a pénzügyi helyzete megengedi, az fizesse tovább a törlesztőrészleteket az eredeti kölcsönszerződés feltételei szerint, mert ezzel elkerülhető a moratóriumot követő időszakban a futamidő meghosszabbítása. Tapasztalataik szerint a kliensek a moratórium első szakasza után érzékelték, hogy mindez nem tartozáselengedést jelentett, hanem a törlesztési kötelezettség átmeneti felfüggesztését. Ez azért kiemelendő, mert a moratórium nem kamatmentes időszak, így feloldása után a futamidő a moratóriumban töltött időnél nagyobb mértékben is meghosszabbodhat.
A K&H Bank szintén elküldte válaszait a VG-nek, ebben arról írtak, hogy az aktuális kitettség 19 százaléka van moratóriumban. A tavaly március előtt folyósított hiteleknek 26 százaléka van jelenleg is moratóriumban, ez a lakosság esetében 28, míg a vállalatoknál 24 százalék. A 2020. december 31-i kitettség 27 százalék volt moratórium alatt, míg a jelenlegi kitettségnek már csak a 19 százaléka van moratóriumban. A jelzáloghitelek 29 százalékról 20-ra, a személyi kölcsönök 43-ról 31-re, a vállalati hitelek 26-ról 18 százalékra csökkentek a moratóriumban részt vevők arányát illetően.
Folyamatosan, egyenletesen csökken a moratóriumban maradók aránya. A mérséklődés oka alapvetően az, hogy az újonnan kihelyezett hitelek nem lehetnek moratóriumban, ugyanakkor a csökkenő arányokhoz valamennyire az is hozzájárult, hogy az ügyfelek egy része kilépett a moratóriumból, illetve végtörlesztéssel lezárják ügyletüket.
A K&H Bank arra törekszik, hogy minden ügyfele számára a legjobb megoldást nyújtsa. Mindenkinek igyekszünk segíteni (átstrukturálásokkal), aki bajba kerülne és nem tudna fizetni a moratórium után.
Az UniCredit Bank közölte, hogy jelenleg az aktuális lakossági hitelállományának a negyede van moratóriumban. Június 1-je óta a moratóriumban lévő lakossági ügyfelek mintegy 10 százaléka döntött úgy, hogy folytatja hitele(i) törlesztését.
Hasonlóan az MNB korábbi felmérésének eredményeihez arra számítunk, hogy ügyfeleink többsége képes lesz törleszteni a hitelét a moratórium végét követően. Azoknak az ügyfeleinknek az esetében pedig, akik törlesztési nehézségekkel szembesülhetnek a fizetési haladék lejárta után, olyan banki eszközökkel, megoldási lehetőségekkel készülünk, amelyek révén – az ügyfeleinkkel való együttműködésben – segíteni tudjuk őket fizetőképességük megőrzésében
– ismertette a VG-hez eljuttatott válaszában a pénzintézet. Hozzátették, hogy a fizetési haladék további igénybevételével kapcsolatos kérdésekből az látszik, hogy az ügyfelek általában tisztában vannak azzal, hogy hitelük futamideje meghosszabbodik, inkább az a kérdés számukra, hogy mennyivel: a moratóriumban eltöltött hónapok számával vagy más szabály szerint.
Az érintettek jellemzően arra kérnek még megerősítést, hogy a moratórium után a törlesztőrészlet nem emelkedik majd, hanem csak a futamidő nő meg.
Emellett kisebb arányban, de természetesen az a kérdés is előfordul, ami csak arra vonatkozik, hogy meg lesz-e hosszabbítva a moratórium.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.