Magyarország tavaly elkészült vasútfejlesztési stratégiája három fő területre fókuszál, a pályák, a gördülőállomány és az árufuvarozás fejlesztésére – ismertette a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület konferenciáján Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
A hálózatra a tervek szerint – az uniós forrásokat is ideértve – mintegy 4500 milliárd forint jut a következő finanszírozási időszakban, a járműállomány korszerűsítésére és fiatalítására 1795 milliárd, az áruszállításra pedig 72 milliárd.
Utóbbi kapcsán az államtitkár emlékeztetett arra a közelmúltban született döntésre, amely szerint az úgynevezett egyeskocsi-fuvarozás (amelynek fajlagos üzemeltetési költsége sokkal magasabb az irányvonatokénál – a szerk.) a következő négy évben közel 30 milliárd forint támogatáshoz jut. Terítéken van az intermodális szállítás támogatása is, de ezt a kormány még nem tárgyalta.
Mosóczi László megnevezte Magyarország négy legfontosabb vasúti projektjét is.
Az első a Budapest–Belgrád (BuBe) vasút megépítése, amelynek építési engedélyét a közeli napokban adja ki a közlekedési hatóság. Már megszületett a döntés az érintett pályaszakaszokat elkerülő szállítási útvonal fejlesztéséről annak érdekében, hogy minél zökkenőmentesebb lehessen a BuBe építése.
Az útvonalon 2025-től kell megindulnia a szállításnak. (Az építkezés jövő februárban indul, erről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszélt, az előadásáról készül tudósítást hamarosan közöljük.)
A második a Budapestet délről elkerülő V0 vasút, amely összeköti majd Záhonyon át a fontosabb logisztikai központokat, és nagyban hozzájárulhat a Magyarországon áthaladó, elsősorban kelet felől érkező tranzit növekedéséhez. A harmadikba a nagy sebességű vasúti projektek tartoznak, igaz, a Budapest és Kolozsvár közötti beruházás előkészítése most kicsit lelassult az érintett romániai minisztériumi változások miatt. A negyedik a déli körvasút újjáépítése, e munkáért Lázár János kormánybiztos felel. Az érintett Szeged–Szabadka–Baja vonalból az első két város közötti összeköttetés már biztosan megépül.
Az államtitkár emlékeztetett, hogy a magyar kormány tavaly 20 nagy hazai vasúti projektről határozott.
Ezek közül folyamatban van például a Debrecentől délre lévő területek összeköttetését segítő beruházás, ahol konténerterminál is épül, a déli összekötő vasúti híd, a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonal, illetve a Rákos–Hatvan összeköttetés. Idei indítású fejlesztés a Békéscsaba–Lőkösháza vonal kétvágányúsítása, a déli körvasút, illetve a Gubacsi vasúti híd felújítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.