Nagy István szerint az elmúlt hónapokban a veszélyhelyzetben a kereskedelem rendkívüli módon helyt állt, "ütésállóvá", válságállóvá vált, és a hazai élelmiszeripar még inkább felértékelődött. A helyzet a kormányt arra a felismerésre sarkallta, hogy minél több oldalról és több szinten önellátóvá váljon az ország – nyilatkozta a tárcavezető.
Kiemelkedő eredménynek nevezte, hogy az élelmiszeripar a rendkívüli helyzetben is biztosította a lakosság egészséges, biztonságos ellátását, miközben termelési értéke és exportja is tovább nőtt.
A miniszter emlékeztetett arra, hogy 2020-ban az agrárium nyári 25 milliárd forintos válságkezelési csomagjából az élelmiszeripar 8 milliárd forinttal részesült. Az elmúlt uniós támogatási ciklusban nemzeti és uniós forrásokból 460 milliárd forint támogatás jutott az élelmiszeriparnak. Jelezte:
a következő, 2021-2027 közötti támogatási ciklusban 750 milliárd forint az előirányzott keret csak a Vidékfejlesztési Programra.
A miniszter arról is beszámolt, hogy az új támogatási időszakban több jelentős változás lesz. Ezek közt említette, hogy minden vállalati méret pályázhat a Vidékfejlesztési Program forrásaira. Megszűnik a korábban jellemző, a termék jellegéhez tartozó kritérium, a forrásokat egyszerűsített eljárásban, gyorsan tervezik kihelyezni, és a korábbiaktól eltérően, az alapanyag-előállítás pályázataival összehangoltan írják majd ki a támogatásokat.
Nagy István a tárca két friss pályázatát is ismertette.
A 100 millió forint támogatási érték alatti élelmiszeripari fejlesztéseket támogató felhívásra 671 kérelem érkezett be, az igénylések összértéke meghaladja a 15 milliárd forintot.
Az élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztéséhez augusztus közepétől pályázható, 100 millió forint feletti, akár 5 milliárd forintos támogatás lehetőségével is sokan éltek már. Eddig 75 milliárd forintnyi a fejleszteni akaró cégek forrásigénye, a pályázat továbbra is nyitott, nem tervezik a felfüggesztését – mondta az agrárminiszter.
A konferenciát a 100 százalékban magyar tulajdonú FÁN GROUP Kft. élelmiszer-nagykereskedelemi cégcsoport rendezte. Kanizsai Tóth Csaba cégvezető előadásában beszélt arról, hogy a pandémia kezdetén a "pánikvásárlás" miként változtatott a vásárlói szokásokon: a legtöbbet vásárolt termékek között az első helyen maradt a hús, a második helyen viszont a sört felváltotta a zöldség. A top tíz áru sorában előre törtek a sajtok, a száraztészták, és felkerült a listára a toalettpapír.
A cégvezető beszélt arról is, hogy az utóbbi időben a diszkont üzlethálózatok hódítanak, piaci részesedésük eléri a 31 százalékot. A folyamat legnagyobb vesztesei a hipermarketek, köztük is a Tesco – jegyezte meg. A tavalyi, árbevétel szerinti rangsort a Lidl vezeti, amely pár éve még a hetedik volt, második helyen a Spar, harmadikon a Tesco áll. Ezt követik a sorban a magyar hálózatok: a Coop, a CBA és a Reál – zűrta gondolatai Kanizsai Tóth Csaba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.