Magyarországon 22 borvidéket jegyeznek, amelyek közül a soproni őrzi a legősibb hagyományokat. Hazai és nemzetközi jelentősége már évszázadokkal ezelőtt is meghatározó volt, ám az utóbbi években kissé elfeledetté vált a környék.
A mintegy 4300 hektáros területen tevékenykedő borászok most összefogtak, megújult, egységes arculattal képviseltetik magukat, és úgy népszerűsítik termékeiket, hogy közben egymást is támogatják
– közölte Molnár Ákos, a 18 borászatot képviselő Soproni Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke.
Nagy lépés a város számára, hogy bekapcsolódhatott az M85-ös gyorsforgalmi úthálózatba, ezáltal a környező települések is könnyebben megközelíthetők, valamint a fővárosból érkező turisták is egyórányi időt spórolnak azzal, hogy az autóút két órára rövidült. Sopronnak pedig bőven van mit megmutatnia.
A hangulatos, akár céges csapatépítésre is kiválóan alkalmas borospincéknek mind saját történetük van, és a tulajdonosok többsége arról számol be, hogy már többgenerációs bortermelő, ahogy ők hívják, poncichter.
Szükség is van az utánpótlásra, ugyanis Bécs közelsége elviszi a munkaerő 40 százalékát, sokan napi szinten ingáznak az országhatáron át. A borok megkedveltetését éppen ezért a fiataloknál kezdik, a Soproni Egyetem gólyái a lokális események, a borfesztiválok és az éttermek, szórakozóhelyek kínálatában a kulturált borfogyasztással találkoznak. Ha később a városban helyezkednek el, végzettségüket a borvidék javára tudják kamatoztatni. A termelők a VOLT Fesztiválon is tudatosan vannak jelen, miután ott szélesebb közönséghez jutnak el a soproni borok.
Sopront a kékfrankos fővárosaként is emlegetik, de nagyon híres még a zöld veltelini, a zweigelt, a cabernet sauvignon, és népszerűek a könnyed rozék is, amelyek szinte minden étellel kombinálhatók.
A fogyasztói szokásokat mérlegelve úgy fest, a gyümölcsös, frissítő boroké a jövő. Izgalmas párosítás bor és csokoládé egymásra találása. A Vincellér borászat borozó-vinotékájában a Harrer finomságait ajánlják a borok mellé. A soproni borok a régión túl már a nagy áruházláncok polcain is ott sorakoznak. A Winelife borászat termékeit például a fantázianeveket ábrázoló jellegzetes címkékkel látják el, hogy a márka már messziről észrevehető legyen.
A gazdák felismerték, hogy sokkal sikeresebbek, ha egymásra partnerként és nem konkurenciaként tekintenek. A fiatal borászok nemzedéke – például Varga Tamás, a Steigler Pince főmunkatársa – az egész világot bejárta azért, hogy elmélyítse tudását. A tapasztalatok megosztása sokakat lendít a közös cél felé: a hazai jelenlét megerősítése után a következő lépés a nemzetközi piac.
A jelenlegi exportcélországok: Lengyelország, amely egyébként korábban a filoxéravész előtt az egyik fő célállomása volt a soproni boroknak, az Egyesült Államok, Svájc, Japán, Csehország és a skandináv országok
– ismertette a VG kérdésére Molnár Tibor, a Soproni Borút Egyesület elnöke. Idén novemberben a düsseldorfi Prowein eseményen is több pincészet képviselteti magát.
A klímaváltozás kapcsán ritkán hallunk pozitív következményekről, az egyébként szeles időjárásáról is ismert, kontinentális éghajlatú Soproni borvidéknek azonban kifejezetten jót tesz a felmelegedés, még a kései időszak termései is hasznosíthatók. A szőlőgazdálkodás 1800 hektáron folyik. A betakarítás mindig kihívás, már erre is van gépesített technológia, de a kézi szüretelés sem ment ki a divatból, amit a szüreti mulatság követ. Az idei kifejezetten eredményes évnek számít. Jellemzően hatévente születik kiemelkedő évjárat.
A településen megfigyelhető, hogy egyre több olyan minőségi szolgáltatást kereső turista jelenik meg, akik nem a medencében szeretik tölteni a nap nagy részét, hanem kulináris élvezetekre vagy kirándulásokra, kalandokra vágynak
– tájékoztatott Szilágyi Pál, a Sopron és Fertő-Táj Turizmusáért Egyesület alelnöke.
Az aktív pihenésre vágyóknak kedvez a kerékpáros turizmus, közkedvelt útvonal a 135 kilométeren át körbetekerhető Fertő tó, valamint a 12 ezer négyzetméter alapterületű, nemrég felújított Lőver uszoda- és fürdőkomplexum is, amely a turisták igényeit is kiszolgálja, és nagyszabású sporteseményeknek is otthont ad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.