A NIF, a MÁV, a MÁV-HÉV és a BFK mellett a BKK, a BKV, a Volánbusz, a HungaroControl, a Magyar Közút, a Budapest Közút, illetve kerékpárút-fejlesztők és -üzemeltetők, valamint kikötőket és rakodókat működtető cégek is kedvezményezettjei lehetnek az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program plusz (IKOP Plusz) 2021–2027 közötti forrásainak.
A több mint 1700 milliárd forintot tartalmazó program tervezete a napokban vált elérhetővé a kormányzat uniós pályázati weboldalán.
Az IKOP Plusz a Helyreállítási és Ellenálló-képességi Eszköz (RRF) közlekedési keretét (631 milliárd forint) és az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközt (CEF, 331 milliárd forint) megelőzve a magyarországi kötöttpályás, közúti, kerékpárúti és kikötői beruházások legnagyobb EU-s forrása lesz ebben az évtizedben. Összehasonlításképp: az IKOP teljes kerete a 2014–2020-as uniós pénzügyi ciklusban szűk 1372 milliárd forint volt. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy bár az IKOP Plusz a 2021 és 2027 közötti uniós támogatásokból megvalósuló közlekedésfejlesztések többségét tartalmazza, de nem terjed ki az összes ilyen projektre.
Az IKOP Plusz alapvetően három prioritási tengelyen tervez beavatkozásokat. Az első a tiszta üzemű városi-elővárosi közlekedés erősítése, beleértve a városi elektromosbusz-beszerzéseket és a nagy forgalmú elővárosi vasútvonalak fejlesztéseit. A második a TEN-T vasúti és regionális intermodális közlekedésre fókuszál, benne a transzeurópai hálózathoz tartozó vasútvonalakra és kikötőkre. A harmadik pedig a fenntarthatóbb és biztonságosabb közúti mobilitás részeként a gyorsforgalmi és 1–3. számjegyű főutak, valamint EuroVelo kerékpárutak fejlesztéseit tartalmazza, közlekedésbiztonsági, lakosságvédelmi és más e-mobilitáshoz kapcsolódó beruházásokkal.
A tervezet több, a 100 millió euró elszámolható költség feletti vagy a lakosság számára nagy hozzáadott értékű, ezért stratégiai jelentőségű közlekedési projektet is nevesít.
Ezek közé tartozik 21 darab nagy kapacitású motorvonat beszerzése 2024-ig, a Békéscsaba–Lőkösháza vasúti szakasz fejlesztése 2025-ig, a Budapest Déli Körvasút megvalósítása 2024–2027, a budapest H6/H7 (ráckevei/csepeli) HÉV Pesterzsébet–Kvassay híd–Kálvin tér szakaszának kivitelezése 2022–2029, illetve 12 HÉV-jármű beszerzése 2026–2029 között.
A vitadokumentum részletesen tartalmazza a városi-elővárosi közlekedés célkitűzéseit. Budapest ebben központi helyet kap:
2029-es céldátummal több kilométer új villamos- és metróvonal épülhet ki, ahogy felszámolnák a fővároson belüli és az elővárosi vasúti szakaszok szűk keresztmetszeteit is, elsősorban a sebességkorlátozások – a hazai infrastruktúra 45 százalékán van érvényben ilyen intézkedés – megszüntetésével.
Az ehhez szükséges rekonstrukción felül új felszíni és alagúti szakaszok épülhetnek, megtörténne a megállóhelyek és állomások akadálymentesítése, illetve korszerűsítése, intermodális személyszállítási csomópontokat hoznának létre és az utazási láncokat is összekapcsolnák. Lényeges vállalás a kötöttpályás járműállomány frissítése. A HÉV-eken túlmenően Budapest földalatti-szerelvényei, a villamosok és a fogaskerekű-flotta is megújulhat. Prioritás az alternatív üzemanyagtöltő infrastruktúra (például e-töltők) fejlesztése Budapesten, ahogy az éppen felszámolt kishajós közösségi közlekedés támogatása is, és a tervek szerint a drónok forgalmi menedzsmenti rendszerének (UTM) kialakítására is sor kerül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.