Hogyan értékeli az elmúlt pénzügyi évet?
Bár nőtt a vállalat forgalma, a fogyasztási cikkek teljes spektruma nem szerepelt egységesen jól: elsősorban a mosogatószereket, valamint a mosó- és tisztítószereket keresték a fogyasztók. Általánosságban tehát az olyan termékek forgalma gyarapodott, amelyek segítenek az embereknek tisztán és higiénikusan tartani az otthonaikat.
Hogyan változtak a fogyasztási szokások a világjárvány kitörése óta?
Megnőtt a minőségi termékek iránti kereslet, és a fogyasztók számára egyre fontosabb lett a környezetbarát üzleti magatartás, emellett jóval többen vásárolnak online.
Milyen trendek befolyásolják a fogyasztói keresletet a közép- és a kelet-európai piacon?
A P&G tíz kelet-közép-európai országban van jelen. A régióban azt tapasztaltuk, hogy csökkent az olyan termékek iránti kereslet, mint a borotvák és a samponok, ami a home office-ban töltött idő növekedésével függ össze. Arra számítunk azonban, hogy a világjárvány lecsengése változást hoz a kereslet oldalán is. Egy másik trend az online vásárlás előtérbe kerülése: a fogyasztók a világjárvány idején többet vásároltak a közeli kisboltokban, illetve az interneten keresztül, kiküszöbölve a bevásárlóközpontok és a zsúfolt szupermarketek látogatásának kockázatait: a helyi boltokban mintegy 10 százalékkal, az online értékesítési csatornákon pedig akár 70 százalékkal is többen vásároltak világszerte.
Ez milyen változásokat hozott?
Európában például az online értékesítés 50 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest, és ez a trend a logisztikában sok változást hozott: a gyárak optimalizálták a termelési folyamatokat. Nekünk is át kellett szerveznünk a marketing-, az értékesítési és a szállítási műveleteink egy részét, hogy több terméket tudjunk eljuttatni minél több helyszínre.
Milyen fejlesztéseket hajtottak végre?
A vállalatnál folyamatos az innováció, amelyet az ügyfelek változó igényeire alapozunk: új anyagokat, terméktípusokat és módszereket találunk a termékportfóliónk és a csomagolási módszereink javítására. Például nemrég dobtuk piacra az első fenntartható, újratölthető samponosflakonokat a HS és a Pantene márkához, emellett teszteljük a Lenor papírcsomagolását is.
Mi volt a pandémia alatt a legnagyobb kihívás?
Bár a napi termelést nem érintette a járvány, a kijárási tilalom első néhány hetében a nyersanyagellátás és az exporttermékek kiszállítása nehézségekbe ütközött. Emellett tetemes készletfelhalmozódást tapasztaltunk minden kategóriában, amit a következő hónapokban enyhe visszaesés követett, de mára mindez visszaállt a korábbi szintre, sőt büszkén mondhatom, hogy a piaci részesedésünk nőtt. A piac most működőképes, a kereskedelmi partnerek és a fogyasztók is ezt tapasztalhatják.
Hogyan érintette a járvány a dolgozókat?
Más ágazatokkal ellentétben nem bocsátottunk el dolgozókat, sőt, még új munkatársakat is kellett felvennünk. A magyarországi gyárakban biztonságosabbá kellett tennünk a 2500 dolgozó számára a munkavégzést, ehhez például bővítettük az öltözői kapacitást, és növeltük a buszjáratok számát és gyakoriságát. Budapesti kereskedelmi irodánkat hónapokra bezártuk, és eleinte minden kollégánkat arra kértünk, hogy otthonról dolgozzon, mostanra pedig korlátozott a maximális kapacitás, és kötelező a maszkviselés az irodában.
Mik a vállalat fenntarthatósági tervei?
A P&G minden európai üzeme és elosztóközpontja – Magyarországon a csömöri és a gyöngyösi gyár is – 2019-től teljes mértékben megújuló erőforrásokkal üzemel. Néhány hete jelentette be a vállalat, hogy 2040-re világszerte eléri a nettó nulla károsanyag-kibocsátást, és az évtized végére növeli az újrahasznosított műanyag palackok mennyiségét. Emellett az innovatív, vízmentes termékeké, például a samponkockáé a jövő. Óriási potenciált látok a száraz koncentrációs technológiában, mert ennek révén a termékek sokkal kevesebb helyet foglalnak el, amivel több millió tonna csomagolóanyagot lehet éves szinten megtakarítani, és a szállítási költség is számottevően zsugorodik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.