BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágítaná az autózást és növelné a rezsit az uniós klímaterv

A rászoruló uniós lakosságot abból a szociális klímaalapból támogatnák a mostani magas energiaárak miatt, amelyet részben és közvetve, de éppen lakossági befizetésekkel töltenének fel.

Kedden kerül terítékre az uniós országok energiáért felelős miniszterei előtt az a javaslatcsomag, amely az európai lakosság magas energiaárak elleni védelméről is szól. A már nyilvánosságra hozott eszköztár sajátos vonása, hogy az arra rászoruló lakosság terheinek csökkentéséhez részben és közvetve, de éppen a lakosság zsebéből venné ki a pénzt. Az elgondolás veszélyt jelenthet a magyarországi háztartásokra is, amelyeket az elmúlt években és jelenleg is megvédenek a négy lépésben csökkentett, majd alacsony szinten tartott áram-, gáz-, illetve közüzemi tarifák, de most nem csak a rezsiről van szó.

Fotó: Shutterstock

A furcsaság abból adódik, hogy a támogatásokra létrehozandó támogatások forrása az a szociális klímaalap lenne, amelyet a felgyorsított klímavédelmi intézkedések (Fit for 55)  lakossági hatásainak mérséklésére kellene létrehozni. Az alapra azért van szükség, mert a Fit for 55 megvalósítása – azaz, hogy 2030-ra az 1990-es szinthez képest 55 százalékkal csökkenjen az unió károsanyag-kibocsátása a korábban megcélzott 40 százalék helyett – extra kiadásokkal jár.

A nyáron elfogadott terv szerint az alapban felgyűlő 72 milliárd euróból a tagállamok 2025 és 2032 között segíthetnék meg a rászoruló polgáraikat, a mostani elképzelés szerint azonban a pénz már rövid távú intézkedésként felhasználható az árak elszabadulására való reagálásként. 

Ám ehhez fel kell tölteni a klímaalapot. Miből is? Abból a befizetésből, amely úgy keletkezik, hogy kiterjesztik a közúti közlekedésre és az épületek energiaellátására a szén-dioxid-kvóta-kereskedelmi rendszert (ETS, Emission Trading System). Vagyis a lakosság is fizet majd azért, ha tankol, vagy ha a háztartásában energiát használ. Ha nem akar többet fizetni, akkor kevesebbet autózik, és kevesebbet fűt. Igaz, hogy e büntetőkvóták közvetlenül nem a háztartásokat, hanem az üzemanyagot és a háztartási energiát forgalmazó cégeket terhelik majd, de borítékolható, hogy megnövekedett kiadásaikat tovább fogják hárítani a lakosságra. Sovány vigasz, hogy jelen szabályozás szerint Magyarországon csak az üzemanyag szabadáras, míg az áram, a gáz és a távhő ára szabott, hiszen az sem kívánatos, hogy az egyetemes szolgáltatók terhei növekedjenek. 

A Fit for 55 egyébként más meglepetést is tartogat a lakosságnak, például az energia minimális áfakulcsának megemelését. Elér az emberekig a felpörgetett klímavédelmi csomag azon intézkedésének a hatása is, amely szerint a sápot kivetik a kvótavásárlásra eddig nem kötelezett hajózási és a légi közlekedési vállalatokra, ráadásul még meg is drágítják a kerozint. A két szolgáltatás személyszállítási ágának esetében közvetlen a lakossági hatás, hiszen többe kerülnek majd a jegyek, az áruszállítás drágulása pedig az érintett termékek árának növekedésén keresztül, lépcsőzetesen lapítja a polgárok pénztárcáját.

Ahogyan az is, hogy megdrágulnak egyes olyan, az EU-n kívülről érkező importtermékek, amelyek előállítása érdemi mennyiségű szén-dioxid kibocsátásával jár. A drágulás éppen akkora, mint amennyit az EU-n belüli előállításuk esetén a termelőknek a szén-dioxid-kvótáért kellene fizetniük. 

Mélyebben a zsebébe kell majd nyúlnia a kvótát már eddig is fizető ipar- és energiavállalatoknak is. Számukra ugyanis majd kevesebb kvótát bocsát ki az ETS rendszer, ez pedig megnöveli a kvóta árát. Ennek az intézkedésnek az a célja, hogy csökkentse a beruházók szemében a károsanyag-kibocsátással járó tevékenységek vonzerejét, és kívánatosabbá tegye a környezetkímélő technológiákat.

Bár a Fit for 55 júniusi elfogadásakor az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen kijelentette, hogy a fosszilis energiahordozókon alapuló gazdaság kora lejárt, utódainknak pedig egészséges bolygót kívánunk hátrahagyni, ebből rövid távon a lakosság számára az a biztos – ami már fent is szerepelt –, hogy kevesebbet és drágábban autózhat, nagyon kell a fűtésen spórolnia, és számos ipari termékért is többet kell majd fizetnie.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.