Nyílt nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdettek a Nyugati pályaudvar és annak térségének megújítására, újragondolására – jelentette be Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára. A pályázat már elérhető, március 1-ig várják a pályamunkákat, március 31-én pedig nyertest hirdetnek.
Az államtitkár elmondása szerint az az egyik legnagyobb kihívás, hogy a közösségi közlekedés fejlesztésénél egy négymilliós várostérségben kell gondolkodni, ez az a lakosságszám, amely Budapesten vagy annak olyan környezetében él, hogy napi, heti rendszerességgel kapcsolatban van a várossal, illetve egymillió ember jön be naponta a belvárosba a külső kerületekből és az agglomerációból. Az agglomeráció lakosságszámának növekedésével az autók száma is emelkedik, ezt a nyomást Budapest már nem bírja el, ezért is van szükség a közösségi közlekedés fejlesztésére.
Fürjes Balázs elmondása szerint a pályázóknak meg kell tervezni a mélyállomást, a felszíni peronok elhelyezését, illetve az Eiffel-csarnok újraálmodására is szükség van.
Továbbá meg kell tervezni egy új aluljárórendszert, újra kell gondolni a Nyugati teret, illetve a pályaudvar felújítása során felszabaduló értékes területeket.
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója elmondta, egy 1902-es tanulmány már azt javasolja, hogy ne legyen zsákutca a Nyugati pályaudvar, össze kell kötni egy alagúttal a Déli pályaudvarral. Tehát a probléma nem új keletű. A szakember elmondása szerint a Nyugati pályaudvar kapacitása elfogyott, miközben a bejövő vonalak mindegyikén lenne igény többletforgalomra.
Jelenleg naponta 60 ezer ember használja a Nyugatit – 70 százalékkal forgalmasabb a Keletinél –, ez az utasszám azonban a fejlesztések által megduplázódhat.
Az európai uniós célok szerint 2030-ra 50, 2050-re pedig 90 százalékkal kell csökkenteni a közlekedés károsanyag-kibocsátását. Ez a cél nem érhető el a vasút szerepének a duplázása nélkül a közösségi közlekedésen belül – emelte ki Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója. Hozzátette, a Nyugati pályaudvar felújítása nagy lépés a fenti klímacélok elérése felé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.