Nem készülnek rendkívüli nyitvatartással a hétvégére a bankok, így azoknak, akik szeretnének a moratóriumban maradni és jogosultak is erre, személyesen a rendes ügyfélfogadási időben, vagy pedig vasárnapig online kell nyilatkozniuk – derül ki a VG banki körképéből.
A lapunk által megkérdezett pénzintézetek inkább az internetes nyilatkozatbeadást ajánlják kényelmi szempontból.
Azt, hogy konkrétan hányan kérték eddig a hosszabbítást, nem minden bank árulta el, de volt olyan, amely például azt is közölte, hogy a legtöbben, akik kérték a moratórium hosszabbítását, a gyermeknevelésre hivatkoztak.
A CIB Banknál egyelőre alacsony érdeklődést tapasztalnak a moratórium folytatására. Lakossági ügyfelek esetében néhány száz, kisvállalati kliensek esetében néhány tucat, és vállalatiak esetében pedig alig több mint 10 ügyfél igényelte eddig a moratórium folytatását a CIB-nél. A bank tájékoztatása szerint jellemzően az ügyfelek inkább az online csatornákat használják és nem látnak igényt részükről a meghosszabbított nyitvatartásra – kisvállalati és lakossági ügyleteknél az igénylések több mint 90 százaléka online csatornán érkezik be.
Lakossági, vállalati és vállalkozói ügyfeleink eddig közel 1800 hitelszerződésük esetében nyilatkoztak úgy, hogy a fizetési haladékot a továbbiakban is igénybe kívánják venni. Ez a moratóriumban lévő hitelek mintegy 8 százaléka. Azokat a lakossági ügyfeleinket, akik nyilatkozatot kívánnak tenni a moratóriumhosszabbítás érdekében, de nem rendelkeznek internetbanki kapcsolattal, a megszokott nyitvatartási időben várjuk bankfiókjainkban
– válaszolt a VG-nek az UniCredit Bank, amely közölte: eBanking internetbanki rendszerükben a nyilatkozat gyorsan, egyszerűen és kényelmesen kitölthető és beküldhető, így a rendkívüli nyitvatartást a nyilatkozatukat személyesen benyújtó ügyfelek száma nem indokolja.
A Takarékbank is közölt konkrét számokat a VG-vel: a múlt hét végi adatok szerint több mint 3500 lakossági és több mint 500 vállalati ügyfél nyilatkozott arról, hogy maradna a moratóriumban. Ez a lakossági és a vállalati portfóliónak is mintegy 2 százaléka – közölte a bank, amely számít arra, hogy az utolsó napokban növekedni fog a nyilatkozók száma, ugyanakkor hosszabb nyitvatartást nem terveznek, mivel a nyilatkozatokat az interneten keresztül is be lehet nyújtani.
A Budapest Banknál az első napokban a lakossági ügyfelek 3 százaléka élt a belépés lehetőségével. A vállalati kliensek esetében a szám elenyésző, kevesebb mint tízen kérték a moratórium meghosszabbítását. A Budapest Bank szakértői elképzelhetőnek tartják, hogy a hónap utolsó napjaiban magasabb lesz a nyilatkozók száma, azonban az ügyfelek által választható nyilatkozati csatornák erre fel vannak készítve. A bank ügyfelei könnyen és gyorsan, online is tudnak nyilatkozni, így a pénzintézet nem tervez rendkívüli nyitvatartást.
Az MKB Bank tőzsdei cégként nem adhatta meg, mennyien léptek be a moratóriumba. Ugyanakkor az MKB felkészült az esetleges utolsó napos rohamra is, lakossági ügyfelei az MKB Netbankárban külön menüpontban adhatják le a nyilatkozatukat, ehhez nem kell bankfiókba befáradniuk.
A Magyar Bankholding (Takarékbank, Budapest Bank, MKB Bank) tagjainál egyébként elsősorban gyermeknevelésre és jövedelemcsökkenésre hivatkozva kérték a hosszabbítást.
A Raiffeisennél kismértékű emelkedésre számítanak az utolsó napokban, ám azt nem közölték, hogy eddig hányan éltek a lehetőséggel. A banknál szintén nem terveznek rendkívüli nyitvatartást.
A K&H Bank közlése szerint a moratórium hosszabbítására vonatkozó érdeklődés az előzetes várakozásaiknak megfelelő, a szeptemberben moratóriumban lévőknek a visszaméréseik szerint eddig kisebb hányada igényelte a hosszabbítást, ugyanakkor az október 31-i lejárat előtt várhatóan megélénkül az érdeklődés a nyilatkozatok iránt. A nyilatkozattételre lehetőség van személyesen bármely ügyfélponton, vagy online formában a K&H e-bankon keresztül. A K&H elsősorban az egyszerű, gyors online megoldásokat ajánlja kliensei számára, hosszabbított nyitvatartás az ügyfélpontjainkon nem várható.
2021. október 1-jével az OTP Bank elindította a fizetési moratórium folytatására bejelentkező lakossági ügyfelek részére a nyilatkozattételi lehetőségeket, két csatornán: bankfiókokban személyesen, vagy azonosított elektronikus csatornán (OTPdirekt/Internetbank). Az OTP Bank fiókjaiban 2021. október 29-ig, az OTPdirekt felületen 2021. október 31-ig igényelhetik az ügyfelek a moratórium meghosszabbítását. Az OTP Bank felkészült arra, hogy a moratóriumot követően további könnyítési lehetőségeket kínáljon a fizetési nehézséggel küzdő ügyfélkör számára. Ez lehet például a törlesztőrészlet csökkentése, a futamidő meghosszabbítása, illetve ennek a kettőnek a kombinációja – reagált a pénzintézet.
Az Erste Banknál az előzetes várakozások szerinti alacsony arányban vették mostanáig igénybe a moratórium lehetőségét a magánszemély hiteladósok, többségük a gyermek nevelését nevezte meg indoknak. Az ügyfelek túlnyomó része online jelentkezett. A hitelkártyával és folyószámlahitellel rendelkező kliensek esetén a moratóriumi számlán felgyűlt kamatok korrekciójával, illetve – ha időközben az ügyfél már kilépett a moratóriumból – utólagos jóváírással számolják el a kötelező csökkentésből adódó kamatkülönbözetet a jogszabályban előírt határidőn belül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.