Várhatóan 2022 végére, 2023 elejére már a szektor egészére nézve is érdemi információk lesznek láthatók a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatgyűjtő és elemző rendszerében, amelybe a szálláshelyek már két éve naponta szolgáltatnak adatokat. A mostani bővítést követően minden olyan vendéglátó-szolgáltató és attrakció forgalma is elérhető lesz majd a rendszerben, ahol online pénztárgép működik.
Novemberben kezdődik el az ötvenezer vendéglátóhely és attrakció becsatornázása, amivel a szálláshelyekhez hasonlóan lépésről lépésre haladnak majd
– mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója a VG kérdésére. Az NTAK bővítését támogatták a szakmai szervezetek, továbbá minden nagy, az ágazatban meghatározó szolgáltató, hiszen a transzparencia valamennyi turisztikai szereplő közös érdeke.
A szálláshelyeket a mostani változás nem érinti, továbbra is saját foglalási rendszerükben rögzítik a napi forgalmi adatokat. A vendéglátóhelyeknél, attrakcióknál az online pénztárgép szoftveréből kap majd adatokat a rendszer, tehát pluszmunkával mindez lényegében nem jár. A vendéglátóhelyek forgalmáról az NTAK nem tételesen, hanem a főbb fogyasztási típusokról kap információkat, például az ételek, illetve az alkoholos és nem alkoholos italok eladásának forgalmáról. A turisztikai attrakciókról, fürdőkről, kastélyokról, múzeumokról is rengeteg hasznos adat lesz – jól látszik majd a látogatottság összefüggése az időjárással vagy a környékbeli programokkal és a fejlesztésekkel. Mindebből pontosan lehet majd következtetni arra, hogy célzottan kinek, hol és milyen üzenetekkel indítsanak kampányokat.
Már most több tízmillió adat szerepel a rendszerben, ezekből a szálláshelyek elemzéseket kapnak vissza.
Láthatnak a szolgáltatók kumulált adatokat, tehát a várost, régiót érintő, az átlagárakat, foglaltsági adatokat, trendeket érzékeltető információkat.
Fontos lépés, hogy a turisztikai ügynökség előrehaladott tárgyalásokat folytat a Központi Statisztikai Hivatallal annak érdekében, hogy az érintett vállalkozásoknak ne kelljen duplán adatot szolgáltatniuk – tudtuk meg. Így jó esély van rá, hogy az NTAK-ra épülve hamarosan nem két hónapos, hanem naprakész adatokkal dolgozhat majd a KSH.
A turisztikai forgalom visszaépítéséről szólva Guller Zoltán elmondta:
A válság óriási kihívások elé állította a turizmust, most nem időszerű új piacokat megszólítani, hatékonyabb, ha elsőként azt a vendégkört célozzuk meg, amelyik már korábban is ide járt, onnan fognak a leghamarabb visszatérni. Ha majd újra megtelik turistával az ország, ahogyan 2019-ben is, akkor lehet megvizsgálni, hogy honnan szeretnénk több, esetleg kevesebb vendéget hívni.
Most azonban az MTÜ legfontosabb célja visszacsábítani a külföldi turistákat. Kiemelt cél, hogy a vendégéjszakák felét a belföldi forgalom adja, a fennmaradó rész pedig legalább három különböző nemzettől érkezzen. A belföldi turizmusban óriási a növekedés, idén 4 millió magyar nyaralt itthon. A külföld is éledezik, nyáron a legtöbben a V4-es országokból és Németországból, Ausztriából érkeztek, szeptembertől pedig nagy számban jöttek oroszok és angolok is.
Ha nincs a koronavírus-járvány, már 2022-ben elérte volna Magyarország a célként meghatározott 20 millió turistát az MTÜ számítása szerint. Amint visszaáll a pandémia előtti utazási kedv, az ügynökség folytatja a korábban megkezdett komplex piacfejlesztési stratégia megvalósítását, amelyben Skandinávia fontos kitörési potenciálként szerepel, akárcsak Amerika, ahonnan korábban három közvetlen légi járat is közlekedett három városból.
A turizmusban érdekelt vállalkozásoknak minél több turistára van szükségük, ehhez pedig programok kellenek, mint amilyen a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus vagy a vadászati világkiállítás is volt – értékelt az MTÜ vezérigazgatója. A pápalátogatás napját megelőző éjszakán például 25 ezer ember szállt meg a fővárosban, és megduplázódott a vendéglátás szokásos napi árbevétele is azokban a napokban. A közeljövőben egyebek között a Bocuse d’Or döntője lesz majd olyan esemény, amely – Guller Zoltán várakozásai szerint – nagy hatással lesz mind Budapest turizmusára, mind pedig hazánk gasztronómiájára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.