A társadalom egészét a technológia és a digitalizáció mögé kell állítani, ha a felét, a nőket elveszíti, elmarad az áttörés
– emelte ki Orbán Anita, a Vodafone Magyarország Vállalati Kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese az Internet Hungary-n. A távközlési vállalat idén önálló szekciót szentelt a nők és a technológia kapcsolatának Women in Technology Hungary címen, a vállalat célja ugyanis az, hogy
2030-ig a vezetők 40 százaléka nő legyen a cégnél.
Filozófiája szerint ugyanis csak akkor lehet jól működő társadalmat (és céget) építeni, ha mindenki egyenlő esélyekkel indul. Ennek elősegítésére idén tavasszal egyesületet hozott létre a vállalat a Lenovóval és a BookR Kids-cel, és az egyik céljuk, hogy láthatóvá tegyék az IT szektorban dolgozó nők eredményeit és sikereit, illetve minél fiatalabb korban megmutassák a lányoknak a technológia világában rejlő lehetőségeket. Az esélyegyenlőségnek azonban egy másik oldalán is igyekszik építkezni a vállalat,
többhetes fizetett apasági szabadságot vezetett be a munkavállalói számára.
Vidus Gabriella, az RTL Klub Magyarország vezérigazgatója előadásában azt emelte ki, hogy
ma már minden médiacég technológiai vállalat is, és könnyen lehet techcég médiacég is, erre jó példa a Google és a Facebook.
Mindegy azonban, hogy melyik irányból indul a vállalat, ugyanott találkoznak, ugyanis a fogyasztók szabadidejéért versenyeznek. A médiacégek szemlélete is változott abban, hogy már nem várják, hogy a néző megtalálja a taralmat, hanem olyan tartalmat próbál kínálni a különböző platformokon, amelyeket az adott platform látogatóit megtalálja. A szakember elmondása szerint nemzetközi kutatások sora bizonyította már, hogy minél sokszínűbb egy cég, és minél nagyobb alkalmazkodóképességgel rendelkezik, annál versenyképesebb. Az alkalmazkodóképesség pedig társadalmi jelenségnek kell lennie, és nemcsak a nők sajátja. Ugyanakkor a sokszínűséghez hozzátartozik, hogy a tehetség, a tudás és a teljesítmény legyen a mérvadó a vezetők kinevezésénél.
Magyarországon a startuppereknek csak a 15 százaléka nő, de még ennél is kisebb a technológiai szektorban dolgozó női felsővezetők aránya, csupán 9 százalék.
A high-tech startupereknek pedig csak az 5-6 százaléka nő – mondta Somosi Ágnes egyetemi adjunktus, üzleti tanácsadó. Mindez amellett, hogy kutatások bizonyították, hogy női vezetők mellett alacsonyabb a vállalatnál a korrupció, és magasabb a pénzügyi eredmény. A szakember elmondása szerint a nők által alapított startupok feleannyi befektetést kapnak, de kétszer annyi bevételt érnek el, mint a férfi vezetővel rendelkező startupok.
Fontos, hogy minél hamarabb találkozzanak a nők a technológiával, és ki is próbálhassák a programozást, csak így lehet javítani a nők arányát az IT területén.
A Skool társalapítója, Guzsaly Péter a rendezvény kerekasztal-beszélgetésén elmondta, 2014-es indulásuk óta csaknem hatezer, tíz év körüli lány vett részt az iskola játékos programozóképzésén. A tapasztalatok szerint a lányok kevésbé érzik magukat kompetensnek informatika témában, mint a fiúk, holott a képességeik megegyeznek. Közben azt is látni kell, hogy a felső tagozatosok már egy olyan munkaerőpiacra fognak kilépni, ahol a programozás olyan, mint az 1990-es években az angol nyelvtudás volt. Éppen ezért, ha a gyerekek nem ismerkednek meg a technológiával, és a programozással, akkor hátránnyal indulhatnak.
Kopasz Anikó Lego Education Magyarországi ügyvezető igazgatója azt emelte ki, hogy
az algoritmikus gondolkodás elsajátítása és gyakorlása az egyik legfontosabb, amelyet három úton lehet a legjobban fejleszteni: matematikával, sakkal és programozással.
Ennek fejlesztése pedig azt teszi lehetővé, hogy a gyerekek megtanulják a komplex problémák elemi lépésekre bontását. A beszélgetés részvevői szerint az hozna áttörést abban, hogy több lány válassza az IT területet, ha láthatóvá tennék a sikeres és vonzó IT-s női karriereket, és dolgozna a társadalom azon, hogy megszűnjön az IT munkakörök és munkavállalók körüli sztereotípiák.
A Huawei szerint a 21. század egyik legfontosabb kihívása, hogy áthidalja a nemek közötti digitális szakadékot, hogy az ne a leszakadás újabb forrása legyen. A vállalat ezért kiemelten fontosnak tartja a jó női példák, minták népszerűsítését, a képzések és oktatás támogatását – mondta Gecse Mariann.
A Huawei Technologies magyarországi és nyugat-balkáni kormányzati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója hozzátette, a vállalat ezért támogatja a Woman for Tech – Tech for Women szekciót az Internet Hungary-n és ezért csatlakozik a Women for Technology Hungary Egyesülethez is. A Huawei magyar leányvállalatának a nők infókommunikációs szektorban való nagyobb szerepvállalásának támogatása nem előzmény nélküli a cég életében. A vállalat globálisan számos olyan projektet támogat, amely kifejezetten a nők szerepét igyekszik megerősíteni az IKT szektorban. Ilyen többek között a 2020. decemberében indult „TECH4HER” ösztöndíj-, vagy Huawei Women Developers (HWD) globális program, amelyet a női fejlesztők támogatására indítottak.
A vállalat Magyarországon rendkívül népszerű, SEEDs infokommunikációs tehetséggondozó programjaiban való részvételnél a pályázás során a lány mérnökhallgatók elsőbbséget élveznek a velük hasonló elbírálást kapott fiúkkal szemben.
Ennek köszönhetően tavaly és idén, a SEEDs-ben a női résztvevők aránya elérte a 30 százalékot. Továbbá a cég képviselői fórumokon és iskolákban is felszólalnak, hogy bátorítsák és nyitottá tegyék a lányokat a mérnök és a természettudományos területek felé.
A mostani Internet Hungary Women for Tech – Tech for Women szekcióban pedig az IKT területén sikeres női doktoranduszok, menedzserek és startupperek megszólaltatását támogatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.