A folyamatos készlethiány ellenére eddig viszonylag jó volt az év a hazai kerékpár-kereskedőknél, az intenzív kereslet nyomán minden járművet eladtak, a lendületüket azonban fékezte a kínálati korlát
– mondta a VG-nek Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke. Hozzátette: az év eleji előrejelzéseknek megfelelően májusra megérkeztek a kerékpárok a kereskedésekbe, de a százszázalékos teljesítést csak nagyon kevés márka érte el, sőt van, amelyik az ez évre ígért termékeknek még a felét sem szállította le. Ennek tudható be, hogy új márkák is megjelentek a piacon, elsősorban kelet-európai gyártók (lengyel, cseh, szlovák, román, bolgár) termékei, amelyek gyorsan, rövid szállítási idő alatt elérhetők. A kereskedők is lazítottak azon a gyakorlaton, hogy csak két-három márkát forgalmaznak a választék áttekinthetősége érdekében. Az idén már az elérhetőség volt az egyik legfőbb szempont.
Az idei forgalom 10-15 százalékkal lehet nagyobb a tavalyinál, a kereslet pedig mintegy 30 százalékkal nőtt. A szállítási költségek és az igény emelkedése miatt az idén 10-15 százalékos drágulás volt a piacon, ez némiképp a bevételeket is növelte. A szakember elmondása szerint
átlagosan 150-160 ezer forintot fordítanak a fogyasztók egy új kerékpár megvásárlására, nagyjából 10 százalékkal többet, mint egy éve.
E számokon az e-bike-ok népszerűsége is javított, a pályázatok miatt ugyanis nagy figyelem fordult a pedelecekre (elektromos rásegítésű kerékpárok).
Tavaly körülbelül 10 ezer e-bike-ot értékesítettek Magyarországon, az idén ennek közel a dupláját Sipiczki Róbert becslése szerint. A szövetség elnöke úgy látja, a pályázat ugyan limitálta a támogatható kerékpárok körét, de a nagy figyelem miatt a többmilliós pedelecek iránt is megnőtt az igény.
A kereslet az online üzletekben is nagyban erősödött, a kerékpáralkatrészek és a
-kiegészítők esetében is. A szakember szerint tartós érdeklődés várható az év hátralévő részében is, noha a nyárinál szerényebb. Az elmúlt két évben megtört a korábbi trend, amely szerint november elejétől február végéig gyakorlatilag leáll a kerékpárpiac: már az év egészében fennmarad a vásárlási igény, és sokan télen javíttatják a biciklijüket. A kereslet élénkülése azonban nem hozott tömeges nyitási hullámot, és a foglalkoztatottak száma is hasonló volt, mint tavaly.
A szakember arra számít, hogy a január elsejével életbe lépő jogszabályi változás számottevő átalakulást hozhat:
a céges autóflották mintájára üzemeltethetők lesznek céges kerékpárflották is. Ez fontos előnyöket ígér az adózás terén, hiszen el lehet számolni költségként a kerékpárflottához tartozó kiadásokat, és nem számít majd természetbeni juttatásnak, ha a vállalkozás kerékpárt biztosít a dolgozójának.
Mindez élénkítheti a piacot, és tovább nőhet a biciklik iránti kereslet. A vállalatok azonban vélhetően nem a kiskereskedőktől, hanem a gyártóktól rendelik majd meg a kerékpárokat. Az autóflotta-kezelők mintájára már meg is jelentek az első céges kerékpárflotta-kezelők, ami jókora belső átrendeződést hozhat a piacon.
Október 4. és 8. között ismét támogatja az állam az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlását. Az egymilliárd forint keretű pályázatban a támogatás maximális mértéke a vételár fele, pedálszenzoros kerékpárok esetében legfeljebb 90 ezer, nyomatékszenzorosok esetében pedig legfeljebb 150 ezer forint. A korábbi fordulókban összesen több mint 5300 elektromos kerékpár kedvezményes megvásárlásához igényeltek 577 millió forintos hozzájárulást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.