BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A koncertpiacon is tombol az infláció, megdobta a sztárgázsikat a pauza

Normális évre készülnek a 2022-es Sziget Fesztivál szervezői, miként más fesztiválszervezők is szerte a világban, ezért a nemzetközi sztárok hatalmas kereslettel szembesülnek, ennek hatására pedig máris meredeken emelkednek a fellépti díjak és a koncertjegyárak.

Már nem az a kérdés, hogy lesz-e jövőre Sziget Fesztivál, és nem is az, hogy mikor, hiszen a dátumot – 2022. augusztus 10–15. – is bejelentették két hónapja, hanem az, hogy mennyiből rendezhető meg a jövőre hét- helyett kivételesen hatnapos programsorozat. A Sziget Zrt. cégvezetője, Kádár Tamás a VG-nek elmondta: a bérletek értékesítését egyelőre a legszűkebb körben, a törzsközönségnek kezdték el, és az első akciók során nagyon rövid idő alatt tízezres nagyságrendben adtak el belőlük. Ez is azt jelzi, hogy a közönség belföldön és külföldön egyaránt arra készül, hogy jövőre visszatér az élet a járvány előtti kerékvágásba, és újra lehet gigarendezvényeket tartani. Az elmúlt két évben az Európa-szerte, sőt világszerte lefújt fesztiválok miatt nemcsak a közönség van kiéhezve a fesztiválozásra, nemzetközi sztárfellépőkre, hanem a zenészek és a zenekarok is a bevételre, hiszen mindenki két szezont hagyott ki.

Fotó: Mónus Márton / MTI

A jövő évi Sziget Fesztivál szervezői nem készülnek jelentős áremelésre, mármint a heti, azaz a hatnapos bérleteket illetően, amelyek ára hasonló lesz a korábbi, egy nappal hosszabb programra szólóéhoz. Ám

már a koncertpiacon is lemérhető az infláció, illetve a rendezvényszervezést is minden oldalról sújtó költségemelkedések hatása.

A Budapestre meghirdetett koncertekre már most legalább 20 százalékkal drágábbak a jegyek a pandémia miatti leállás előtt jellemzőnél, így a Sziget napi belépőinek és háromnapos jegyeinek árazását is a fellépők gázsijához kell igazítani. Ráadásul muszáj figyelembe venni az euró és a dollár árfolyamát is, hiszen a költségek jelentős része ezek valamelyikében jelentkezik, mindennek tetejébe az infláció is elszabadulni látszik – jelezte Kádár Tamás.

A csaknem két éve hibernálódott élő zenei piac újraindítása nem lesz olcsó

– mutatott rá a cégvezető. A hosszú leállás miatt az egész zeneiparban komoly probléma az elvándorlás, sok műszaki szakember és rendezvényszervező más ágazatokban helyezkedett el, és óriási a hiány a megfelelő tudású és tapasztalatú munkaerőből. A jövő évi Sziget megszervezésén például feleakkora csapat dolgozik, mint az előző évek programjain, miközben a két év elmaradt bevételei miatt a cég tulajdonosainak nagyon mélyen zsebbe kell nyúlniuk és alaptőkét kell emelniük a mínuszba szaladt mutatók miatt. A járvány első évét, 2020-at a lefújt fesztiválok miatt csaknem másfél milliárd forintos mínusszal zárta a cég, amely az idei rendezvényeit, a Gourmet Fesztivált, a Balaton Soundot és a Volt Fesztivált is 2022-re halasztotta, akárcsak a Szigetet.

Az árképzést nehezíti, hogy alvállalkozókból nemcsak hogy hiány van, mert a műszaki területről sokan a jól prosperáló építőiparba igazoltak, hanem időtálló árajánlatot sem nagyon lehet adni vagy kapni, hiszen az energia ára és a munkaerő költsége minden szinten jelentkezik és folyamatosan nő, meg sem becsülhető a jövő nyári nagyságuk. Kádár Tamás példaként említette, hogy a 2019-es 5-6 százalékos áremelés után van, amiért most 100 százalékkal többet kell fizetniük.

Mindenesetre a Fővárosi Önkormányzattal öt plusz öt évre aláírt közterület-foglalási szerződés is azt jelzi, hogy hosszú távra terveznek a fesztivál szervezői. Az is biztos, hogy ebben a hónapban elkezdik bejelenteni a fellépők névsorát, köztük olyan nagy nemzetközi sztárokét is, akik még sosem koncerteztek Budapesten, vagy nem ilyen nagy közönség előtt, mert az utóbbi két évben váltak világsztárokká – árulta el Kádár Tamás. Komoly felhozatallal kell készülni, ezt már a korábbi kutatások is kimutatták, óriási öngól lenne ugyanis a korábbiaknál szerényebb bulit hirdetni, és olyan forgatókönyv sincs a szervezők fejében, hogy jövőre bármelyik fesztivált ne tudnák megtartani.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.