Az akkumulátor-iparágat a karbonsemleges gazdaságra való átállás egyik kulcstechnológiájának tartjuk, ezért született az a döntés, hogy külön cselekvési tervet és egy erre épülő stratégiát dolgozunk ki
– mondta a Figyelőnek Kaderják Péter, az innovációs és technológiai miniszter főtanácsadója a közelmúltban jóváhagyott magyar akkumulátorstratégiáról.
Emlékeztetett ezzel kapcsolatban a közelmúltban bemutatott Nemzeti tiszta fejlődési stratégiára, amelyből kiderült: a klímasemlegesen működő magyar gazdaság kialakításának óriási az invesztíciós igénye, hiszen a következő három évtizedben évi mintegy 2,5 milliárd eurónyi többletberuházásra lesz hozzá szükség. A dokumentum ugyanakkor arra is rámutatott, hogy összességében profitálni fog belőle hazánk.
Ennek a zöldátmenetnek – az energiafelhasználásunk hatékonyságának folyamatos javítása mellett – két kulcsterülete a villamosenergia-szektor dekarbonizálása és a közlekedés zöldítése.
Előbbinél kiemelt fontosságú a megújulóenergia-termelés, ahhoz viszont, hogy ez biztonságosan működhessen, elengedhetetlen lesz a hazai áramtárolási teljesítmény bővítése. S itt jön a képbe az akkumulátorgyártás további fejlesztésének a szükségessége. De ennél nagyságrendekkel nagyobb keresletet támaszt majd a modern akkuk iránt az elektromobilitási szegmens – vázolta az alapvetéseket a főtanácsadó, jelezve, hogy mindezek miatt a világban ma óriási verseny zajlik a technológiai tudásért és a gyártási kapacitásokért. Magyarország pedig nem szeretne lemaradni e versengésben.
A hazai kiinduló pozíció – az elmúlt öt évben megvalósult fejlesztéseknek köszönhetően – nem rossz, sőt. A közgazdasági végzettségű, korábban energiahivatali elnökként és energiaügyi-klímapolitikai államtitkárként is dolgozó Kaderják Péter idézte az elektromos akkumulátorok előállítására vonatkozó Bloomberg-rangsort, amelyben Magyarország globálisan a tizenkettedik helyen áll, Európában pedig – Lengyelország és Németország mögött – a harmadik a cellagyártói kapacitásokat figyelembe véve.
A kontinensen egyébként jelenleg az látszik, hogy Skandinávia, Németország, valamint Kelet-Közép-Európa lesz a három akku-előállító centrum. Hazánkba 2015 óta több mint ötmilliárd eurónyi befektetés érkezett ebbe a szektorba, amelyben már több mint 14 ezer álláshely jött létre.
A főtanácsadó egy még kifejezőbb adatot is említett, mely szerint az elektromobilitás területén földrészünkön jelenleg évi 50 gigawattórás a kapacitásigény, s ennek mintegy felét a magyarországi termelés biztosítja. De becslések szerint a kereslet robbanásszerűen nő majd az e-autók és -buszok terjedésével, s már 2025-re megtízszereződik a szükséglet Európában.
Nálunk az ágazat zászlóshajója két dél-koreai nagyvállalat: a Samsung SDI és az SK Innovation. Előbbinek Gödön, utóbbinak Komáromban működik a központja, és egyre nagyobb a hazai beszállítói körük. Ráadásul idehaza rendkívül fejlett a járműipar is, amelyben ugyancsak megfigyelhető az e-mobilitás irányába történő átalakulás. Ez pedig még inkább húzhatja magával az akkumulátoripart. Sőt, a kettőnek erősítenie kell egymást.
Ezenkívül mind erősebb a napelem-telepítési kedv, köszönhetően a költségek drasztikus csökkenésének, ami úgyszintén növeli a tárolóként szolgáló aksik iránti igényt, s nemcsak az ipari, hanem a jövőben várhatóan a háztartási szektorban is – fejtette ki a szakember. Hozzátette: már ma is megéri, ha a kereskedelmi méretű napelemparkot akkuval együtt építik ki, így túltermelés esetén sem vész el a megújuló energia, és a termelés menetrendezése is hajszálpontossá tehető.
A teljes cikk a Figyelő csütörtökön megjelent számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.