Fantasztikus szeptember és egy remekül indult október után néhány hete, nagyjából október második felében kezdődött és mostanra kulminált a karácsonyi ügyfél- és dolgozói partik lemondási hulláma.
Van olyan rendezvényhelyszín, ahol október végére betelt az év végi naptár, miután 25 céges fogadás megtartására készültek, ezt a hetet azonban már úgy kezdték, hogy egy kivételével az összes megrendelő visszalépett
– érzékelteti a helyzetet a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke, Kovács László. Mint mondja, a multinacionális nagyvállalatok nem is kértek ajánlatokat, az állami és a magáncégek, a kisebb és közepes vállalkozások még lebegtetik a megrendeléseket, de a vendéglátósok egyre inkább reményvesztettek. Nem alaptalanul tartanak attól, hogy pillanatokon belül szinte lenullázódik az idei céges rendezvénypiac. Mindez épp a főszezon küszöbén következhet be, akkor, amikor egyébként az éves forgalom 15-25 százalék, jelenleg még több, hiszen zárvatartással telt az első négy hónap, most az idei forgalom akár 30-40 százalékát ígérő karácsonyi partik következtek volna.
Hatalmas érvágás lehet a következő hetekben várható bevételkiesés, ráadásul már a tavalyi év vége is hiányzik a kasszából, hiszen 2020-ban a teljes lezárás miatt a Márton-nap is kútba esett, a hűtőládákban landolt a megrendelt alapanyag, sok étteremben még tavasszal is libát evett a személyzet
– mondta Kovács László.
A vendéglátós ipartestület elnöke szerint nagyon érzékeny időket élünk, hiszen minden hírre gyorsan reagál a piac, ahogy emelkedni kezdett a koronavírus fertőzöttek száma, úgy kezdett emelkedni a lemondott rendezvényeké is. Bár nagyon sokan beoltatták magukat, sokan még mindig nem, és emiatt az esetleges korlátozások azokat is rosszul érintik, akik a maguk részéről mindent megtettek a járvány megfékezéséért. Most tovább nőhet azoknak a vendéglátósoknak a száma, akik bedobják a törülközőt, hiszen reménykedni sem nagyon tudnak miben, a karácsonyi és szilveszteri forgalom után májusig általában nagyjából holtszezon van.
Egyre többen zárnak be azok közül, akik nemrég kinyitottak, mert kiderült, hogy a szükséges mértékű áremelést nem mindenhol fogadja el a piac.
Vagyis nem minden vendéglátós mert és tudott 15–30 százalékkal árat emelni, noha a járvány előtti időszakhoz képest mindhárom legnagyobb költségtételük drasztikusan drágult, a korábbiaknál jóval többe kerül az alapanyag, a munkaerő és az energia.
Sokan még mindig nem jelentek meg a munkaerőpiacon, érthetetlen, hogy kiemelkedő fizetésekért sem lehet elég és megfelelően dolgozó kollégát találni
– mondja az MVI elnöke, aki szerint nemcsak munkaerő-, hanem munkakedvhiány is van. Ezért egyre fontosabb az úgynevezett atipikus, részmunkaidős dolgozók – nyugdíjasok, diákok, háziasszonyok, alkalmi munkások – bevonása. Hiányolják most a diákokat is, akik régebben szívesen és rendszeresen vállaltak munkát télen-nyáron.
Most a nyári szünetben volt, ahol sikerült diákmunkásokkal megoldani a létszámhiány gondját, de általános tapasztalat, hogy a megszokottnál kevesebb a dolgozó diák – tudtuk meg. Komoly anyagi teher, de a továbbéléshez nélkülözhetetlen a törzsgárda megtartása. Az étterem-tulajdonosok közül az, aki mindenkit elküldött és újranyitott, megtapasztalhatta, hogy nagy ára van nulláról startolni. A minimális létszám – bevételtől független – megtartása további mínuszokat jelenthet majd, ezért is lesz újabb mérföldkő a következő pár hónap.
A pesti Belvárosban az éttermek közül minden második-harmadik zárva van, vagy újra bezárt, nyáron egyre több külföldi jött, de még mindig nem elég ahhoz, hogy a piac korábbi szereplőinek mindegyike életben maradjon.
A jövő évi minimálbér-emelés a vendéglátásban is pluszteher, mert annak a járulékai is növelik a költségeket, ráadásul annak a megállapításánál nem veszik figyelembe a legális jövedelemként kifizetett szervizdíjakat. Mint arra az ipartestületi elnök rámutatott, a korábban bevezetett, kedvező adózású szervizdíj is a dolgozók jövedelmét gyarapítja. A vendéglátás kifehérítésének jelentős lépése volt a szervizdíj bevezetése, ami nem az árakat emelte, hanem az eladási ár egy része alakulhatott át kedvezőbb adózású jövedelemmé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.