A járművek közlekedéséhez kapcsolódó, a működésük során keletkező információ begyűjtése és hasznosítása megkönnyíti a vezetésüket és biztonságossá teszi a használatukat. A Siemens Mobility szerdán mutatja be a BKK villamosaihoz fejlesztett vezetéstámogató rendszerét, de a közelmúltban már több hasonló hazai innovációról és kezdeményezésről érkezett hír. A Siemens Mobility megoldásával
a jármű érzékeli a közelében lévő objektumokat, mindenekelőtt a gyalogosokat, nyomon követi a mozgásukat, és tájékoztatja róla a villamosvezetőt.
Az esetleges veszélyre – például a gyalogos elsodrására vagy a járművön belüli eseményre – látható vagy hallható jelzéssel hívja fel a figyelmet. A rendszer a gyűjtött adatok felhasználásával továbbfejleszthető. A projektről a társaság tavaly írt alá szerződést a BKV-vel, a szükséges engedélyeket ez év tavaszán kapta meg az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól, majd megkezdhette a szerelést. A zárt pályás tesztek a nyáron, a nyílt pályásak ez év őszén indultak. A Siemens Mobility hasonló fejlesztését már használják a hollandiai Hága és a németországi Ulm tömegközlekedésében.
A Volánbusz járművezetőinek is besegít majd a vezetéstámogató rendszer. A társaság által áprilisban kiírt közbeszerzési pályázat egyik része szerint az Omnibus Hungária Kft. olyan buszokat fog gyártani a megrendelőnek, amelyeket a legfejlettebb vészfékasszisztens-rendszerrel, az Active Brake Assist 5-tel szerelnek fel. Ez a vezetéstámogató biztonsági rendszer már a gyalogosan és kerékpárral közlekedőket is érzékeli, és szükség esetén akár vészfékezéssel igyekszik elkerülni a gázolást, az ütközést.
Már a Continental is megtalálta, hogyan teheti biztonságosabbá a közlekedést az autonóm járművek használatakor keletkező információ felhasználásával. Az Nvidia céggel – és a mesterséges intelligenciára (MI) támaszkodva – létrehozott egy nagy teljesítményű számítógépklasztert az autonóm vezetés fejlesztésének gyorsítására. A fejlett vezetést segítő rendszerek az MI-hez fordulnak, amikor döntéseket hoznak vagy a sofőrt segítik, és természetesen akkor is, amikor autonóm módon működnek. Az ehhez szükséges adatokat, amelyeket az intelligens rendszerek mély tanulással feldolgoznak, a Continental tesztjárműflottája szolgáltatja napi körülbelül 15 ezer tesztkilométer megtételével. Ennek során mintegy 100 terabyte adatot gyűjtenek be, ami 50 ezer órányi filmnek felel meg. A Continental szuperszámítógépe a tanítások mellett a tesztvezetések szimulálását is lehetővé teszi.
Szeptemberben Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a világ egyik élenjáró műszaki minősítő- és fejlesztőcége, a TÜV Rheinland vezetőivel tárgyalt egyebek mellett arról, hogy a társaság kibővítené a ZalaZone tesztpályán lévő szolgáltatásait a fejlett vezetéstámogató rendszerek és az önvezető járművek terén. E két szegmensben 2025-re a tesztpálya vezető kompetencia-központjává kíván válni.
A hálózatba kapcsolt járművek hamarosan már nemcsak a sofőrrel, hanem egymással és az okosúthálózattal is képesek lesznek kommunikálni. Ehhez azonban egy kellően gyors és stabil kommunikációs platformra van szükség – mutatott rá nemrég az Ericsson, amely 2019-ben a ZalaZone éppen erre alkalmas, saját 5G-hálózatát fejlesztette ki.
Egyre kevesebb a villamosbalesetA számok alapján elmondható, hogy az elmúlt években folyamatosan csökkent a villamosbalesetek száma – válaszolt a BKV a VG-nek. A tájékoztatás szerint ráadásul 2020-ban jelentősebb javulás történt, bár nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a veszélyhelyzet miatt az egyéni és közösségi közlekedésben is kevesebben utaztak. A balesetek összes számán belül évek óta 15 százalék alatti van azoknak az aránya, amelyek a BKV hibájából következtek be. |
A vezetéstámogató rendszerek hasznossága megkérdőjelezhetetlen. A BKV és a Siemens Mobility közös projektje jelenti az újabb lépést Budapest biztonságos közlekedéséhez.
A Siemens Mobility jelenlegi, villamosokra specializált vezetéstámogató rendszere, az STA (Siemens Tram Assistant) a járművezető munkáját segíti azzal, hogy felismeri a kockázatos forgalmi szituációkat, ezekről pedig figyelmeztetést is ad. A technológia mérsékelheti az emberi tényezőkből fakadó események számát és mértékét, ezzel együtt pedig jelentősen hozzájárulhat a közlekedés biztonságosabbá válásához.
A jelenleg is zajló, úgynevezett „néma üzemmódú”, vagyis a hang- és fényjelzést nélkülöző tesztelést az egyik utasforgalomban közlekedő Combino villamoson végzik, az elsődleges cél pedig az adat- és tapasztalatgyűjtés, valamint ezek kiértékelése után a rendszer finomhangolása.
Az STA-rendszer jellegzetességét az adja, hogy a járműre telepített szenzorok a villamos haladási irányát, valamint a forgalmi közeget vizsgálják. Ráadásul a rendszer nemcsak felismeri a forgalom résztvevőit, a gyalogosokat, illetve a többi járművet, hanem azok mozgását összeveti a villamos sebességével és irányával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.