Oltással és az arcmaszkok használatával reagált a lakosság a pandémia újabb hullámaira – derül ki az Ipsos kutatásából. A lakosság közel negyedének van friss oltása. Az elmúlt hetekben nem csak megerősítő vakcinákért keresték fel az oltópontokat a magyarok, így egyre csökken az oltatlanok aránya hazánkban.
Az augusztustól fokozatosan erősödő oltási hajlandóság eredményeként november hónapban a felnőtt lakosság 22 százaléka kért Covid-19 elleni vakcinát, ezzel jelentősen javult a magyar társadalom védettsége.
Ugyanakkor a magyarok körülbelül negyede még nem oltatta be magát egyszer sem, ami az Ipsos tavaly április óta havi rendszerességgel megismételt kutatássorozatának eddigi legalacsonyabb értéke (26 százalék). A kutatás kitér arra is, a lakosság 15 százalékának több, mint fél éves a legutóbbi oltása, ami az ő esetükben gyengülő védettséget is jelenthet.
Az emberek eleget tesznek a kormányzati kommunikáció kéréseinek – így az újabb oltások felvételének és a szájak, orrok eltakarásának –, de annál többre önszántából nem hajlandó
– foglalta össze a vizsgálat tapasztalatait Földes Annamária, a Covid-19 kutatássorozat vezetője.
Ami a személyes védekezési formákat illeti, nem tapasztalható a korábbi hullámokhoz hasonló óvatosság a lakosság részéről. A számos közterületen és a tömegközlekedésben is kötelezővé tett szájmaszk használaton túl kevésbé korlátozták életüket a magyarok a negyedik hullám alatt. Növekvő bizonytalanság a rendezvényeken való részvételhez, a tömegközlekedés használatához, valamint a belföldi utazások tervezéséhez köthető, ám ezek az értékek meg sem közelítik a harmadik megbetegedési hullám során mért szintet.
Óvatosabbnak továbbra is az idősebb korosztály tagjai bizonyulnak, példaként a 60 év felettiek körében 89 százalékos a maszkviselési arány, 58 százalékuk kerüli a kézfogást, 39 százalékuk pedig a tömegközlekedést. A legkisebb fegyelmezettség a fiatalokat, és az alacsony iskolai végzettségű lakosokat jellemzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.