Évente nagyjából 15 millió tekercs csomagolópapírt használ fel a hazai lakosság, ebből 10 millió tekercset karácsonykor, vagyis a teljes fogyasztás kétharmadát. A karácsonyi csomagolópapírok zömét európai gyártóktól szerzik be a kereskedők, főként Németországból, Svájcból, Olaszországból és Dániából – mondta a VG-nek Orgován Katalin, a Nyomda- és Papíripari Szövetség elnöke, a Pátria Nyomda Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette, Kínából származó csomagolópapírt körülbelül tíz éve nem értékesítenek a magyar kereskedők, mert a tekercsek nagy térfogata miatt nem éri meg a szállításuk.
Magyarországon minimális mennyiségű karácsonyi csomagolópapír készül, az is inkább prémiumtermék.
Minőségben és árban is nagyok a különbségek a szakember elmondása szerint, hipermarketekben egy tekercs akár 200 forintért is kapható, míg a vastag, prémiumminőségű papír általában ezer forintba kerül. Sokféle trend hat a csomagolópapírok mintájára, de továbbra is a hagyományos színek dominálnak, azaz az arany és a piros.
A környezetvédelem még nem gyakorol nagyobb befolyást erre a piaci szegmensre, csak néhány nagy áruház kér nyilatkozatot arról, hogy az érintett papír felelős gazdálkodás során készült, de nincs különösebb általános előírás.
Európában a csomagolóanyagok 86 százalékát hasznosítják újra, Magyarországon csak körülbelül 60 százalékát. A csomagolópapírt helyettesítő zacskókat viszont sokan elteszik és továbbadják. Évente körülbelül hárommillió zacskó fogy Magyarországon.
Egyre nagyobb a szükség az újrahasznosításra, mert Európában papírhiány van.
Mivel a járvány alatt a kereslet visszaesése és a gyárak leállása miatt csökkent a termelés, most, hogy újra nagy a papír iránti igény, hiány alakult ki. Ezt tovább erősíti, hogy sok műanyag terméket papírra cserélnek a gyártók, a szállítási költségek emelkedése nyomán pedig több termék gyártása visszakerült Kínából Európába. Az online értékesítés növekedése miatt is egyre több csomagolóanyagra van szükség, például a hullámpapír gyártása elvonja a forrásokat a grafikai papírtól, amelyre a könyveket is nyomtatják.
Mindez a karácsonyi csomagolópapírokat nem érinti, a nagykereskedőknél ugyan már elfogytak, de a boltokban várhatóan nem lesz hiány. Orgován Katalin elmondása szerint a karácsonyi csomagolópapírok néhány százaléka minden évben megmarad, a kereskedők eltehetik a következő szezonra, ám erre az idén várhatóan nem lesz lehetőségük. Az idén a papíralapanyag 50 százalékkal drágult, amit a nyomdák kénytelenek voltak beépíteni az árakba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.