BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Alkunak nincs helye” – hatalmas féket kapott a vasúti árufuvarozás

Az év eleji átlagos ár négyszeresére nőhet a vontatási energia ára 2022-től a hazai vasúti árufuvarozók számára. A 300 százalékos emelés rontja a versenyképességüket, amivel közúti riválisaik és a szomszédos országokban fuvaroztatók járnak jól.

A hazai vasútvállalatok azzal szembesültek december 14-én, hogy a jövő évtől közel négyszer annyit kell fizetniük a MÁV-nak a vontatási energiáért, mint ez év elején. A társaságtól együtt 18,9 milliárd forinttal, a GYSEV-től pedig 213 millióval jutnak drágábban áramhoz a szakmai képviseletüket ellátó Hungrail Magyar Vasúti Egyesület számításai szerint. A növekedés annak fényében még drasztikusabb, hogy költségeikből 10-30 százalék jut a vontatási energiára. A szervezet azonnali állami beavatkozást kért számukra Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől. Érvei között szerepel, hogy az áram többletköltsége teljesen felégeti majd annak a támogatásnak a hatását, amelyhez 2022 és 2025 között jutnak a vasútvállalatok az önmagában nem megtérülő egyeskocsi-fuvarozás fenntartására, de megdrágulnak majd az irányvonatok is.

A vasúti fuvarozók 2022-re már bejelentettek egy 15 százalékos díjemelést, most újabbat kell közölniük, ezért van, amelyik már vissza is vonta korábbi ajánlatát.

Fotó: Máthé Zoltán

Az egyeskocsi-fuvarozás támogatásáról szóló döntés egyébként is csaknem fél évvel később született meg a tervezettnél, közben drágítja a fuvarozást és csökkenti az ügyfelek bizalmát a vágányzárak miatti bizonytalanság, és továbbra sincs előrelépés a kombinált fuvarozás évi 5,1 milliárdos támogatásáról. Nagy csapás volt továbbá, hogy az üzemanyagok árának maximálásával a rivális közúti fuvarozás kapott erős segítséget. A Hungrail ezért kompenzálást, a vontatási energia árának csökkentését szeretné elérni. E célból például el lehetne engedni az áramtarifában az egységárra rakódó tételeket (rendszerhasználati díj, jövedéki adó, VET- – villamos energiáról szóló törvény – pénzeszközök), és megfontolható a vasúti teherfuvarozók által vásárolt vontatási energia díjának befagyasztása is.

A VG-nek válaszoló vasútvállalatok erősen bíznak a Hungrail fellépésének sikerében, főleg, mivel – mint megerősítették – ők maguk nem tudnak alacsonyabb árat kialkudni.

A MÁV ugyanis – mutatott rá a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) – állami vállalatként gyakorlatilag hatósági árat érvényesít. A MÁV az RCH-val azt közölte, hogy az áram tőzsdei árából számolt 2022-es átlagár 92,32 forint lesz kilowattóránként, ami 10-30 százalékkal ingadozhat. „Ennek alapján társaságunknak – ahogyan a többi hazai magán-vasúttársaságnak is – átlagosan 300 százalékkal magasabb átlagárat kell fizetnie a vontatási energiáért, mint az idén. Ez még annál is magasabb, mint ami a legrosszabb forgatókönyvünkben szerepelt” – közölték. Az RCH-nak emiatt jövőre 7-8 milliárdos többletkiadása keletkezik, amit kénytelen lesz átterhelni a megbízóira. Ennek érdekében megkezdi 2022-es megállapodásainak újratárgyalását.

A Floyd Zrt. igazgatótanácsának elnöke, Kovács István is azt hangsúlyozta, hogy

ez a piac nem liberalizált, kötelesek a MÁV-tól venni az áramot, alkunak nincs helye.

A Floyd januárban 28,5 forintot fizetett egy kilowattóra áramért, most 44-et, a MÁV pedig jövőre 110-120 forintot kér. A Floydnak ez majd nagyjából 300 millió többletkiadást okoz, ahogyan az MMV Zrt.-nek is, ráadásul a megemelt áramdíjnak mindkét társaság csak nagyon kis részét tudja átterhelni az ügyfeleire. Mindkettő úgy takarékoskodna, hogy egyes szakaszokon a villanyról az olcsóbb dízelvontatásra vált, de ez sem egyszerű. Az országban ugyanis – közölte Kovács István – még mindig nagyon sok vasútvállalat vontat önköltség alatt, bár ez csak ideig-óráig sikerül számukra. Az MMV vezérigazgatója, Katona László azért látja nehéznek a dízelre váltást, mert cégének csak három dízelmozdonya van, a piacon kevés a bérlési lehetőség, a járműpark pedig elöregedett.

A CER Hungary Zrt. vezérigazgatója, Horváth Ottó azt közölte, hogy miközben a MÁV a januárihoz képest novemberben 68 százalékkal emelte a CER számára az áram árát, a GYSEV csak 1 százalékkal. A MÁV 2022 első két hónapjában a most novemberi ár kétszeresét kéri majd a CER-től, sok százmilliós pluszkiadást okozva az ideihez képest. A CER az idén nem tudott minden vontatási energiára érvényes áremelést továbbhárítani, de 2022-ben már minden esetben meg fogja tenni. „Nem kötünk kereskedelmi megállapodást, ha a fuvaroztató nem fogadja el az energiaár-változás miatti díjnövekedést” – szögezte le Horváth Ottó.

A megnövekedett költség azonban rontja a vasútvállalatok versenyképességét, aminek meg is van az első következménye: az MMV egyik kelet–nyugati irányú fuvarozást kérő megbízója például úgy döntött, hogy elkerüli Magyarországot, és az olcsóbb szlovákiai útvonalon fuvaroztat. Az RCH is azt jelezte, hogy az áremelés miatt átrendeződhet a hazai árufuvarozói piac, mégpedig a közúti riválisok javára.

A megbízók már meg is kezdték tárgyalásaikat a közúti fuvarozókkal a Metranstól kapott válasz szerint, hamarosan további árumennyiségek zúdulhatnak az utakra. A társaság úgy látja, hogy a csaknem 300 százalékos áremelés miatt az érintett árufuvarozók egy pillanat alatt kilátástalan helyzetbe kerülhetnek, esetleg fejlesztéseket lesznek kénytelenek leállítani, elhalasztani, mindez pedig munkahelyeket is érinthet.  A  drasztikus áremelés megbéníthatja a szektort. Ezért a Metrans is konzultációs és azonnali intézkedéseket sürget.

A cégek arra is felhívták a VG figyelmét, hogy jelen helyzetben veszélybe kerülnek a klímavédelmi vállalásaik, és megnehezül annak az uniós célnak a teljesítése is, amely szerint 2030-ra 30 százalékosra kell növelni a vasúti fuvarozás részarányát a 300 kilométeresnél hosszabb fuvarok esetében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.