Szakmai szinten felmerült a népligeti felüljáró teljes elbontásának lehetősége – értesült a VG. A kérdésben lapunk megkeresésére a Főpolgármesteri Hivatal konkrétan nem reagált, de azt megerősítette, hogy a Budapesten az Üllői út forgalmát a Könyves Kálmán körúton átvezető műtárgyról az állapota miatt részletes vizsgálat készül az idén, amelyet a Budapest Közút Zrt. végeztet. Azt is jelezték, hogy a műszaki felmérés sokrétű, így kiterjed arra, hogy a felüljáró milyen mértékben terhelhető, hogy az esetleges felújítása során milyen beavatkozásokat kell elvégezni, illetve, hogy ezek elvégezhetők-e a jövőbeni fennmaradása érdekében.
Ebből a nyilatkozatból több esetleges forgatókönyv lehetősége is kiolvasható, például az is, hogy korántsem biztos, hogy a januártól frissen bevezetett 12 tonnás súlykorlátozás lesz az utolsó az átkelőn. (Még 2019 tavaszán a Budapest Közút kitiltotta a 20 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműveket a felüljáróról, igaz, az M3-as metróvonal felújítására hivatkozva.) Arra ugyanakkor nem érkezett válasz, hogy vajon a személyautósoknak kell-e számolniuk tilalommal, és ha igen, milyen időtávon belül. De mivel a Budapest Közút által összefogott vizsgálat határidejének a 2022-es évet jelölték meg, hacsak nem következik be drasztikus fordulat, ilyen szigorítás a közeljövőben nem valószínű.
A főváros reakciójából viszont az is látszik, hogy a vizsgálat eredményének tükrében
valóban életbe léphet az az opció, hogy felújítás helyett megszüntetik az 1978 decemberében átadott népligeti felüljárót.
Az itteni problémák egyébként nem új keletűek: a Járókelő.hu bejelentésére a BKK már 2014-ben levélben tájékoztatott arról, hogy a rekonstrukció szerepel a hídfelújítási programjában. A szükséges tervek idővel elkészültek, a kivitelezés viszont nem kezdődött meg. A Budapest Közút 2018-ban ezt azzal magyarázta, hogy a felújításra a 3-as metró korszerűsítése után kerülhet sor, de addig is biztosítják a balesetmentes közlekedés feltételeit. Az M3-as metró érintett déli szakaszát ugyan már 2020 októberében átadták, azonban a munkálatok azóta sem indultak meg.
Mindenesetre, ha a jelenlegi városvezetés végül azt a döntést hozza, hogy felszámolja a népligeti felüljárót, az számottevően érződni fog a forgalom alakulásában, amely már eleve tűréshatáron mozog – részben más, nem kellően átgondolt közlekedéstechnikai intézkedések következményeképpen – a belvárosban. Erre azonban megoldást jelentene a kormány által favorizált, de a főváros részéről nem támogatott Galvani híd megépülése.
Becslések szerint ha megvalósulna a projekt, az napi 8000 járművet szívna ki az Üllői útról.
Nem beszélve arról, hogy egyéb forgalomcsillapító megoldásokat is lehetővé tenne, mint a pesti alsó rakpart lezárása, de a Rákóczi hidat is tehermentesítené. Ezek együttesen már előidézhetnének olyan helyzetet, hogy valóban szükségtelenné válik a népligeti felüljáró megtartása. Egyelőre azonban az első feltétel, a Galvani körút kialakításában sincs egyetértés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.