A Magyar Nemzeti Bank Zöld otthonteremtési programjának a felújítások támogatására való kiterjesztését, 800 ezer panellakást érintő, országos komplex lakóingatlan-felújítási programot, valamint állami és önkormányzati bérlakásépítést szorgalmaz az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) által összeállított, a VG birtokába került átfogó szakmai anyag.
Az ágazat helyzetét, ez évi súlyponti problémáit és a megoldásukra szolgáló javaslatokat részletező áttekintés egyebek között a lakásszektort érintően fogalmaz meg markáns témákat, jelezve, hogy idén a lakásépítés, a lakásfelújítás, az ipari szektor létesítményei és a logisztikai beruházások fogják felfelé húzni az építőipar teljesítményét, a bővülés 5-6 százalékos lehet.
A hazai lakásállomány több mint 60 százaléka műszakilag és energetikailag elavult, miközben a növekvő újlakás-építési számok sem eredményeznek elégséges és számottevő megújulási folyamatot.
Tömeges és hosszú távon elérhető támogatásokra, építési célú beruházásokat eredményező programokra van szükség – szögezi le az ÉVOSZ. Neuralgikus pont az ágazatban a feketefoglalkoztatás, amely a közvetlen lakossági megrendelésre készülő lakásépítéseknél és lakóingatlan-felújításoknál a legnagyobb mértékű. Tavaly mintegy 300 milliárd forint értékű lakásfelújítást kivitelezhettek szóbeli megállapodás alapján, emiatt 75 milliárddal kevesebb szolgáltatói áfa folyt be a költségvetésbe.
Mindez nagy kockázat a megrendelő és a kivitelező számára is, ráadásul rontja a tisztességes vállalkozók versenyhelyzetét – mutat rá a szövetség, amely határozatlan időre kéri meghosszabbítani az idei év végéig meghirdetett állami lakásfelújítási támogatást, elsimítva ezáltal a jelenlegi dömpingszerű megrendelési hullámot is. Lakásvásárláshoz emellett egy alkalommal maximum 8 millió forint munkáltatói hitelt vagy vissza nem térítendő támogatást is szorgalmaznak, lehetővé tenni a rendezett költségvetési kapcsolatokkal rendelkező vállalkozásoknak, amelyek adó- és járulékmentesen biztosíthatnának támogatást felújításhoz is 4 millió forintig.
A munkaerőhiány a meglévő munkaerő még nagyobb anyagi elismerésére készteti a vállalkozásokat. Az utóbbi években átlagosan 8–10 százalék közötti bérfejlesztések révén az építőipari szakmunkásoknál az átlagkereset tavaly elérte a 400 ezer forintot, a mérnököké pedig 650–900 ezer között szóródik. Összességében azonban az ágazati foglalkoztatotti átlagkereset még mindig csak a versenyszféra 82 százaléka, havi 340 ezer forint. Az építőipari vállalkozások az idén további 10–15 százalékos bérfejlesztéseket terveznek.
Az építőipar még mindig erősen érzi a 2008 és 2014 közötti intenzív munkaerő-elvándorlás hatását, noha a várakozások szerint az idén már nem mennek el többen az országból, mint amennyien hazatérnek; a képzett munkaerőért nemzetközi verseny folyik, az áramlás keletről nyugatra folyamatos, miközben az országon belül minimális a mobilitás. Az utóbbi elősegítésére is szükségesnek tartja az ÉVOSZ a munkahelyi csoportos személyszállítás támogatását adókedvezménnyel. Mindeközben elkerülhetetlenné vált, hogy a harmadik országból érkező szakmunkások és mérnökök foglalkoztatására a jelenleginél nagyobb figyelmet fordítsanak már az idén.
A lánctartozás mértéke magas, a múlt év végére elérte a 150 milliárd forintot, aminek a fele valószínűleg sosem lesz kifizetve.
A benyújtott vállalkozói számlák 10 százalékát rendre késve fizetik ki a megrendelők, a kifizetetlen számlák 3-4 százaléka kerül lánctartozásba. Az építési ágazat jövedelmezőségi helyzete 2016–2019 között javult, átlagosan 15 százalék közötti volt, ez 2021-ben 10-12 százalékra csökkent a járványhelyzet és a várakozáson felüli mértékű építőanyagár-emelkedés következtében. Az építőanyagoknál az első negyedév végére kibontakozó 10–15 százalék közötti áremelkedés duplája az elmúlt évek elején tapasztalt árváltozásoknak – jelzik az összefoglalóban.
Kevés építési vállalkozás tudott bekapcsolódni a gazdaságélénkítő hitelprogramba, de a kormányzat és az ÉVOSZ közötti szakmai együttműködés az elmúlt években valós eredményeket hozott a szövetség értékelése szerint.
Kiemelten említik az építőipari kapacitásbővítő, hatékonyságnövelő költségvetési támogatást (amelynek keretében 2018 és 2021 között 48 milliárd forint fejlesztési forráshoz jutottak az ágazati cégek), az 5 százalékos lakásáfa újbóli bevezetését, az otthonteremtési és felújítási programokat és a közbeszerzési törvény ÉVOSZ által kért módosításait, továbbá az anyagár kezelésére irányuló intézkedéseket.
Az építőipari üvegkapu – a 700 millió forintot meghaladó értékű közberuházásokon dolgozók naprakész nyilvántartási kötelezettségének – januári bevezetésétől a szakszövetség a piac tisztulását, a legális foglalkoztatás erősödését reméli. Szükséges viszont, hogy a 2027-ig terjedő időszakra minél előbb dolgozzák ki és ismertessék azokat a közép- és hosszú távú új kormányprogramokat, amelyek építési-beruházási vonzatai az ágazatot növekedési pályán tartják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.