Sokan gyengébb visszapattanást vártak, végül 3,5 százalékkal nőtt tavaly a kiskereskedelem. Mi volt az erős év végi hajrá kulcsa?
Az ágazat 2021-ben ledolgozta a korábbi visszaesést, a kormány intézkedéseinek is köszönhetően felül tudta múlni a válság előtti volumenét. A szektor azonban nem csak az év végén mutatott a járványhelyzet előtti időszakot idéző teljesítményt, igaz, az április még a tavalyelőtti mélyponthoz képest, a kirívóan alacsony bázis miatt hozott két számjegyű bővülést. A tavasz vége óta azonban öt hónapig is a koronavírus megjelenését megelőző évekre jellemző 5-6 százalékkal nőtt az ágazat forgalma. Az utolsó negyedév persze hagyományosan főszezonnak számít a kiskereskedelemben, az őszi kuponnapok, a Black Friday-akciók indítják be az adventi időszakban kiteljesedő élénkülést.
Az élelmiszer-eladás stabil maradt, a non-food kategóriák többségét viszont hullámvasútra ültette a járvány. Mely szegmenseknek fájt a legjobban a válság?
A pandémia a tartós fogyasztási cikkek piacát érintette nagyobb mértékben, viszont 2020-hoz képest e területen a felpattanás is jóval nagyobb volt: decemberben éves alapon már 8,7 százalékkal emelkedett a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma. Egyetlen kivétellel az üzlettípusok mindegyike visszaküzdötte magát a pozitív tartományba. Egyedüliként a bútor- és a műszakicikk-kereskedésekben csökkent minimális mértékben az értékesítés a megelőző év azonos időszakához képest még decemberben is.
Az üzemanyag-fogyasztási trendekre milyen hatással volt a hatósági ár elrendelése?
A benzinárstopot az Európában mindenütt drasztikusan megugró energiaárak hatásainak mérséklése, a magyar családok védelme érdekében lépte meg a kormány. A november közepén bevezetett intézkedés először decemberben volt érvényben egy teljes hónapon át. Akkor az előző évhez képes 11,5 százalékkal nőtt a benzinkutak forgalma, részben ennek betudhatóan az üzemanyag-fogyasztás is hamarosan elérheti a 2020 eleji szintet.
A magas inflációra reagálva jött az élelmiszerárstop is. Milyenek az eddigi kereskedői, illetve vásárlói tapasztalatok?
Az újabb beavatkozás elsősorban a gyermekes családokat és az időseket védi, havi szinten több ezer forint megtakarítást jelenthet számukra. A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szakemberei február elsejétől három hónapon át ellenőrzik, hogy az érintett termékeket a megfelelő áron, kellő mennyiségben, az előírt tájékoztatás mellett kínálják-e a kisboltok, piaci árusok, hipermarketek. Az első napok tapasztalatai szerint a kereskedők betartják a rendelkezéseket, csökkentették az áraikat. A múlt héten mindössze tizenhét üzletben merült fel hiányosság, többségük a tavaly október közepinél drágábban árulta az érintett termékeket, leggyakrabban egyébként a napraforgó-étolajat. A feltárt mulasztásokat az ellenőrzött üzletek jellemzően rögtön ki is igazították. A szabálykövetésben vélhetően az is segített, hogy a szakmai szervezeteken keresztül részletes útmutatót juttattunk el a vállalkozásokhoz. A fogyasztóvédelmi honlapon is közzétett segédletet már mintegy kétezer alkalommal töltötték le. A helyszíni ellenőrzések májusig folytatódnak az ország minden részén, az eredményekről a továbbiakban is rendszeresen beszámolunk majd.
Többéves terv a falusi kisboltok célzott támogatása. Mire jutottak eddig?
A vidéki kistelepüléseken a jó minőségű utak, az orvosi ellátás, az óvoda, játszótér elérhetősége mellett nagyban meghatározza az életminőséget, hogy máshova kell-e utazni a legkisebb bevásárlásért, egy vekni kenyérért, egy liter tejért is. A Magyar falu programban ezért támogatjuk a falusi kisboltok fejlesztését, összesen már mintegy 50 milliárd forinttal. Így 1500 kistelepülésen valósulhatnak meg korszerűsítések, ezek közül száz faluban, községben évek, évtizedek óta nem volt üzlet. Sok helyszínen a támogatott kereskedések egyéb lehetőségeket is kínálnak, például postai szolgáltatásokat biztosítanak.
Egyes szakértők szerint az idén akár 10 százalék feletti mértékben is bővülhet a kiskereskedelem. Megalapozottnak tartja ezt a várakozást?
Azzal kalkulálunk, hogy a minimálbér emelése és a munkát terhelő adók csökkentése által hajtott bérnövekedés az idén két számjegyű lehet. A magyar emberek ezenfelül is számos kormányzati intézkedésnek köszönhetően gazdálkodhatnak több pénzből. A gyereket nevelő családok mozgásterét az adó-visszatérítés, a fiatalokét az szja-mentesség, az idősekét a 13. havi nyugdíj visszaépítése növeli. A fogyasztás mértéke a háztartások vásárlóerején túl persze a járványhelyzet és az infláció alakulásától is függ. A kiskereskedelem teljesítményét érdemben befolyásolja például az is, hogy az idegenforgalom, a vendéglátás a külföldi turisták visszatérésével mikor, milyen ütemben zárkózik fel a korábbi mutatóihoz. Bizonytalan jóslatok helyett azt mindenképpen érdemes megjegyeznünk, hogy a hazai kiskereskedelmi forgalom 2010 elejéhez képest a múlt esztendő végére csaknem a másfélszeresére nőtt, ez pedig az európai uniós átlagot több mint kétszeresen felülmúló bővülést jelent.
Arra számítanak, hogy a jövedelempótló intézkedések tovább fűtik az értékesítési volument, de mire alapozzák azt, hogy a lakosság nem inkább megtakarításokra fordítja a pluszpénzeket, ha pedig fogyasztásra, akkor nem a szabadidős tevékenységeket részesítik előnyben?
Az elmúlt tizenkét évben a magyar családok megszokták, hogy az életszínvonaluk javul, az anyagi mozgásterük bővül. A bérek még a járványhelyzetben is töretlenül emelkedtek. Az azonban világosan látszott, hogy a háztartások a vírusválság okozta bizonytalanságok miatt visszafogták, elhalasztották a nem napi fogyasztási cikkek beszerzését. Lassan két éve élünk együtt a járvánnyal, megtanultunk alkalmazkodni hozzá, az oltásoknak köszönhetően hatékony eszközünk is van a védekezésre. A növekvő bevételekkel együtt mindez abba az irányba hat, hogy az emberek bátrabban költhetnek akár kikapcsolódásra, üdülésre, de mindenképpen a boltokban, bevásárlóközpontokban is.
Rekordévet írt tavaly az online kereskedelem is, meddig kúszhat fel a csatorna részaránya? Elérhető belátható időn belül akár a 14-15 százalék?
Rendkívül erősen zárta 2021-et az e-kereskedelem, amely előbb a novemberi 147, majd a decemberi 148 milliárd forinttal döntött havi rekordot. Az internetes és csomagküldő értékesítés 2020 novembere óta 14 hónapból tízszer múlta felül a korábban soha el nem ért 100 milliárd forintot. A tavalyelőtti csaknem 1100 milliárdról tavalyra 1300 milliárd forint fölé bővült a webshopok forgalma. Az Eurostat friss adatai szerint 2016-ban a hazai internethasználók kevesebb mint fele vásárolt online, tavaly már majdnem a háromnegyedük. Ezzel nemcsak beértük az uniós átlagot, hanem az elmúlt öt év második legnagyobb előrelépését tettük Európában, szorosan a csehek után. Jelentős felfutás szemtanúi vagyunk tehát, így nőtt a korábbi 6-7 százalékról a mostani, hozzávetőleg 10-re az online értékesítés részaránya. Bár a növekedés üteme mérséklődhet, a webshopok térnyerését elősegíti, hogy egyre több, a digitális eszközöket magától értetődő természetességgel használó fiatal jelenik meg új fogyasztóként.
A kereskedelempolitika mellett a fogyasztóvédelemnek is a szakpolitikusa. Ezen a területen mi várható az idén?
A legfontosabb fejlemény, hogy május végén a tagállamok mindegyikében hatályba lép a kettős minőség tilalmát kimondó, szankcionálását lehetővé tevő uniós rendelkezés. A visegrádi országokkal összefogva ezt mi, magyarok küzdöttük ki, 2017 óta szorgalmazva a kérdés megnyugtató rendezését. A hatóság így érdemben felléphet majd azzal a káros gyakorlattal szemben, hogy egy terméket azonos csomagolásban, de eltérő minőségben kínálnak például Berlinben, Bécsben vagy Budapesten. A jelenség létezését egyértelműen bizonyítani tudjuk: az Innovációs és Technológiai Minisztérium vegyipari laborja 120 termékpárt vizsgált, az árucikkeket a hazaiak mellett német és olasz boltokból szerezték be. A tisztító- és tisztálkodószerek harmadáról mutatták ki, hogy a magyar változatban kevesebb a hatóanyag, vagy a termékcsalád jobb minőségű darabja idehaza nem kapható. A hazai fogyasztók hátrányos megkülönböztetésétől minden bizonnyal elveszi majd a multik kedvét, hogy a nyártól akár félmilliárd forintos bírságot is fizethetnek miatta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.