BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pár száz forintból is megelőzhető lenne a milliós probléma

A téli sportok szerelmeseinek csak a kétharmada köt biztosítást.

Egy átlagos évben a novembertől március végéig tartó síszezonban már közel 600 ezer magyar keresi fel a legnépszerűbb európai terepeket. Becslések szerint a hazai síelők és snowboardozók több mint kétharmada köt utasbiztosítást – ráadásul ez az arány a Covid–19 miatt az idén várhatóan tovább emelkedik –, méghozzá átlagosan és személyenként napi 800 forintot költenek biztosításra – derül ki az Union Biztosító legfrissebb blogcikkéből.

Fotó: PHILIPPE DESMAZES / AFP

Milliós káreset is előfordulhat

A megbetegedő vagy a síelés során balesetet szenvedő ügyfelek ellátására, illetve a különböző anyagi károkra, például a poggyász vagy a sífelszerelés eltűnésére, vagy az autó meghibásodására átlagosan 150 ezer forintot fizet a biztosító, ám az egyes esetek között milliós különbségek lehetnek – derül ki az Union Biztosító statisztikáiból. Ausztriában például a helikopteres mentés sok helyen magánkézben van, ami miatt gyakran indokolatlan esetben is így viszik le a síelőket a hegyről. Nemrég például egy fiatal fiúnak leesett a vércukra a sípályán,

a magánszolgáltató helikoptere pedig 5500 euróért, mintegy kétmillió forintért vitte le a hegyről, hogy adjon neki egy kólát és egy szelet csokit.

Egyre gyakoribb az is, hogy a sízők a pályák hivatalos zárása után, utolsó csúszásként eltévednek. Legutóbb egy ilyen esetben a sífelvonót üzemeltető társaság személyzete segítette le sízőt, ami 1600 euróba, azaz közel hatszázezer forintba került – mondta Szabó Tamás, az Union utasbiztosítási üzletágának vezetője.

Fotó: FABRICE COFFRINI / AFP

Váltsa ki az EEK-t

A magyar síelők és snowboardozók körében Ausztria a legnépszerűbb, amit Olaszország, Szlovákia, Franciaország pályái követnek, és mostanában kezd népszerűvé válni Szlovénia is. Ausztriában jellemzően állami ellátók üzemelnek a sípályák mellett, ezek kisebb összegű – 500 euró alatti – ellátások esetén az ingyenesen kiváltható európai egészségbiztosítási kártyát (EEK) részesítik előnyben, ezért az utasbiztosítás mellett érdemes ezt is magunknál tartani. Franciaországban a komolyabb sérülések esetén állami intézmények látják el a sérülteket, tehát ott is hasznát vehetjük az EEK-nak, viszont az ellátás költsége 30 százalék önrészt tartalmaz, amit csak az utasbiztosítás fedez. Szlovákiában pedig az idén jelentek meg a síterepek mellett a magánellátók, amelyek nem fogadják el az EEK-t, ráadásul északi szomszédunknál a költségek nemzetközi viszonylatban is igen magasak – mondja az Union Biztosító.

Ha a hüttéből a magánkórház felé lejt a pálya… 

Egy komolyabb sérülés esetén például egy Ausztriában – gyakran a már említett magánszolgáltatók által – elvégzett helikopteres mentés díja 1–3 millió forint, de még a mentővel vagy a motoros szánnal történő szállítás díja is elérheti a kétszázezret, a legdurvább tétel pedig az Union Biztosítónál

a január–márciusi időszakban heti 4-8 alkalommal előforduló kórházi sürgősségi ellátás

például egy válltörés vagy egy térdsérülés után; az egyik korábbi szezonban egy felkartörés miatt elvégzett azonnali műtétre 17 ezer eurót, azaz több mint 6 millió forintot fizetett ki erre a biztosító a magánellátó részére. A Magyarországra történő hazaszállítás díja pedig körülbelül 300 ezer forint.

Ha „tilosban” járunk…

Sokan szeretnek a zsúfolt pályáktól távolabb, nyílt hegyoldalakon síelni. A pályán kívüli síelés – amit sokszor „szűzhósízésnek” vagy „terepsízésnek” is hívnak – különösen veszélyes, extrém sportnak számít. Aki a lesiklásnak ezt a típusát választja, ellenőrizze, hogy a síbiztosítása védelmet nyújt-e a freeride vagy nem kijelölt síterületen történő síelésre, snowboardozásra is!

Ha balesetet okozunk – a sípályán is kell „kgfb”

Nemcsak elszenvedői, de okozói is lehetünk egy síbalesetnek, ebben az esetben pedig előfordulhat, hogy valaki megsérül miattunk. Ekkor ugyanúgy anyagi felelősség terhel minket, mint ha vezetés közben okozunk balesetet. Erre találták ki a felelősségbiztosítást, amely a kgfb-hez hasonló. „Minden évben számos olyan eset van, amikor ügyfeleink személyi sérüléses kárt okoznak a lesiklás során. Ilyenkor a biztosító utólagosan megtérítheti a kárt szenvedett fél orvosi ellátásának költségeit – melyek az 1-2 millió forintot is elérhetik –, valamint a vétlen fél ruházatában és sífelszerelésében keletkezett kárt is” – jegyzi meg Szabó Tamás.

Ha elveszítjük a kütyüt vagy megsérül a felszerelés

Aki már csatolt fel sílécet vagy snowboardot, az tudja: ezek a téli sportok nem tartoznak a legolcsóbb hobbik közé. A felszerelés a lécektől a védőeszközökön át a kiegészítőkig és a ruházatig simán belekerül több százezer forintba. Ráadásul a legtöbben már ki sem teszik a lécüket a pályára különböző műszaki cikkek – mobiltelefon, GoPro fejkamera vagy akár egy táblagép – nélkül. Ha a saját vagy bérelt felszerelést, ruházatot vagy a nálunk lévő műszaki cikket valamilyen kár éri – például egy síbalesetben megsérülnek, vagy az utazás alatt ellopják őket –, a megfelelő síbiztosítás ezekre is fizet.

Ha előbb véget ér vagy el sem kezdődik a síszünet

A gyerekkel utazók jól tudják, hogy a régóta várt szabadság akár az utolsó pillanatban is meghiúsulhat vagy előbb érhet véget – egy betegség, például koronavírus okozta megbetegedés vagy egy baleset miatt. Az útlemondás-védelmet is tartalmazó síbiztosítás azonban kártalanít minket, így nem bukjuk el a síbérletre vagy a szállásra kifizetett több száz eurót.

Ha cserben hagy az autó

Az is előfordulhat, hogy útban a sípálya felé balesetet szenvedünk vagy lerobban az autónk. Az autóassistance birtokában ilyenkor a biztosítónk megszervezi és fizeti helyettünk többek között a helyszíni javíttatást vagy a szervizbe szállítást, a csereautó bérlését vagy a hazautazást, sőt, akár még a szállást is a javítás idejére.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.