A német társaságnak már van beszállítói listája, és bár a kiválasztási folyamat még zajlik, közel az a pont, amikor nevesítik, mely cégek vesznek részt a debreceni elektromosautógyár-projekt megvalósításában – derült ki Hans-Peter Kemser gyárigazgatónak a Figyelő kérdésére adott válaszából.
A kiválasztási procedúra közepette egyelőre nem lenne „szép” elmondani, ki jutott tovább, kivel tárgyaltak az elmúlt hetekben a gyár építésének a beszállítói munkáival kapcsolatban – felelte a lap kérdésére Hans-Peter Kemser, a leendő debreceni BMW-üzem igazgatója. Hozzátette: beszállítói címjegyzék már van, és közeledik a projektben részt vevő vállalatok kiválasztásának az ideje is, ám ez a folyamat még sem a kivitelezők, sem a beszállítók esetében nem zárult le. Ezekről az ügyekről a BMW semmiképpen sem nyilatkozik.
A cégcsoport hivatalos közleménye szerint
a BMW Group jövőbeli debreceni gyárának a területén az első épületek kivitelezési munkálatai a tervek szerint kezdődnek meg. Az alapkőletételre június elején kerül sor.
Az építkezés jelen szakasza a központi irodaépületet, a képzési centrumot, az adatközpontokat és az infrastrukturális létesítményeket érinti. Még ebben az évben megkezdődik a termelői objektumok építése is. Szijjártó Pétert, Magyarország külgazdasági és külügyminiszterét, Papp Lászlót, a cívisváros polgármesterét és Hans-Peter Kemsert, a BMW Group debreceni gyárának az igazgatóját a helyszínen tájékoztatták a kivitelezési munkálatok állapotáról.
Az üzem az Északnyugati Gazdasági Övezetben, négyszáz hektáron épül fel, s egy százhektáros beszállítói ipari park is csatlakozik a területhez. Ebben kap helyet az összes debreceni ipari park kiszolgálására hivatott, közel 260 férőhelyes kamionparkoló is. Az ezer embernek munkát adó BMW-gyár a tervek szerint 2025-ben kezdi meg a termelést.
Szijjártó Péter a helyszínen bejelentette: a német társaság felé tett infrastrukturális vállalások határidőre teljesültek, illetve teljesülnek. „Az üzem létesítéséhez szükséges, az állam által ígért közműépítések befejeződtek, a városi út- és az autópálya-beruházások 80 százalékos készültségi szinten vannak, s a 33-as főút fejlesztése is megkezdődött. 2023 végére pedig befejeződik a vasúti kapcsolat (a Füzesabony–Debrecen-vonal) korszerűsítése, továbbá a konténerterminál fejlesztése is” – részletezte a tárcavezető, aki mindezek alapján úgy értékelte: az idén terv szerint megkezdődhet először a technikai épületek, majd a gyártásnak helyet adó létesítmények felhúzása, hogy 2025-ben megkezdődhessen annak a globálisan új, tisztán elektromos platformú autónak a gyártása, amellyel a BMW új lendületet adna az elektromobilitásra való átállásnak.
Ez a hatalmas beruházás újabb garancia arra, hogy Magyarország a tradicionális gépkocsiipart követő, az elektromos autózásra épülő korszakban is nemcsak Európa, hanem a világ élvonalába fog tartozni. Büszkék vagyunk rá, hogy a BMW mint az egyik legnagyobb és legmodernebb autóipari vállalat Debrecent választotta, hiszen ez is bizonyíték arra, hogy helyes volt az elmúlt 12 év gazdaságpolitikája, melynek köszönhetően a magyar beruházási környezet globális szinten vált versenyképessé
– fejtette ki Szijjártó Péter.
„A még 2018-ban bejelentett, mintegy 360 milliárd forintos fejlesztés, ha megvalósul, több mint ezer új munkahelyet hoz létre a városban, s új fejezetet nyit nemcsak Debrecen és egész Kelet-Magyarország, hanem a hazai autóipar életében is. A BMW-beruházás befejeztével Kína után Magyarország lesz a második olyan állam, amelyben mindhárom német prémiumautó-gyárnak működik majd gyártóegysége” – tette hozzá a tárcavezető. Azt is hangsúlyozta, hogy hazánk számára ezért is stratégiai kérdés az autóipar elektromobilitásra való áttérésének az elősegítése. Valamint beszámolt arról, hogy tavaly rekordot döntött a magyar–német külkereskedelmi forgalom – a 2020-ashoz képest 11 százalékos bővüléssel közelíti a 60 milliárd eurót.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.