BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vidéken is egyre kevesebbszer kapcsolják be a tévét

Visszaszorulóban a hagyományos média Győrben, Sopronban, Székesfehérváron és Dunaújvárosban is.

A magyarországi politikához, az országos jelentőségű eseményekhez képest a helyi történések kevésbé foglalkoztatják az embereket a vizsgált városokban. A válaszadók mindössze pár százalékát egyáltalán nem érdekelik a helyi hírek, míg 30-40 százalék azok aránya, akiket nagyon is izgat, mi történik a szűkebb pátriájukban; az ő arányuk Sopronban a legmagasabb.

Az ország és a világ dolgairól szóló hírek Székesfehérváron és Dunaújvárosban foglalkoztatják leginkább az embereket: 46 és 48 százalékukat. E két városban az országos események iránt jobban érdeklődők aránya kétszer akkora, mint a helyi események iránt intenzívebben érdeklődőké: 15-30, illetve 14-29 százalék – írta a Psyma Hungary Piac- és Közvélemény-kutató Kft., amely 2021 végén készítette el a felmérését az NMHH megbízásából.

Alig nézik már a helyi tévéket

A vizsgált városokban napi szinten alig néz valaki helyi tévét, heti szinten már inkább. 

Amikor a tévénézési adatokat az országos tévécsatornák (RTL Klub, TV2) összesített nézettségével vetették össze, akkor nagyságrendi különbségek mutatkozott mind a napi, mind a heti, mind az összesített eredményekben.

Miközben országos tévéadót mind a négy településen majdnem 90 százalék néz, addig helyi tévét jóval kevesebben. A legtöbb városban a helyi tévét nézők megoszlása feleakkora, mint az országos adásokat nézők aránya.

Népszerűek a helyi rádiók és a napilapok is

A vizsgált településeken napi, illetve heti szinten jóval többen hallgatnak helyi rádiót, mint ahányan helyi tévét néznek. Ez szembe megy az országos trendekkel, ahol a tévé a rádió előtt jár.

A vizsgált médiatípusok közül a nyomtatott sajtó az, ahol a helyi újságok erősebbek tudnak lenni az országos terjesztésű lapoknál. Ha a helyi sajtóra vonatkozó adatokat az országos napilapok összesített olvasottságával vetjük össze, akkor mind a négy városban a helyi sajtó vezet.

Kiderült az is, hogy a helyi portálokat nem napi, hanem inkább heti szinten keresik fel az érdeklődők. Heti szinten a helyi médiumok közül az internetes hírportáloknak van a legnagyobb elérésük, szemben a helyi tévékkel, rádiókkal és újságokkal. Napi szinten azonban az országos portálokkal nem tudják tartani a lépést a helyi oldalak.

Vidéken is visszaszorulóban a hagyományos médiatermékek

A kutatássorozat eredményei egyértelműen azt mutatják, hogy helyi szinten a hagyományos médiaeszközök visszaszorulóban vannak. A vizsgált településeken 53-60 százalék között mozog azok aránya, akik inkább az internetről tájékozódnak, és 15-21 között azoké, akik inkább a hagyományos sajtóból. 

A kutatási adatok azt mutatják, hogy a nyomtatott sajtó olvasottsági adatai esnek, de ez nem jelenti, hogy a lapok által elért közönség nagysága is csökkenne. Az olvasók nagy része ugyanis csak platformot váltott, és többségük ma már online követi ezeket a tartalmakat.

A hírfogyasztók valamivel több mint 60 százaléka elsősorban a lokális internetes portálokon keresztül értesül a helyi történésekről. Különösen látványos az online forma preferálása a Kisalföld esetében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.