BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokan érdeklődnek a nosztalgia vonatozás iránt

Új cég lépett a turisztikai tevékenységet már nem végző, végelszámolás alá került MÁV Nosztalgia Kft. élményvasutazást és nosztalgiavonatozást kínáló szolgáltatói piacára. Az új típusú utak, a holtidőt kihasználó pendlijáratok beváltak, állandó helyet kaptak a kínálatban.

Még a Covid árnyékában, óvatosan, több részletben hirdette meg 2022-es utazási kínálatát a MÁV Rail Tours (MRT) Kft., 

amely a két éve végelszámolás alá került MÁV Nosztalgia Kft. piacát és tevékenységi körét vette át. Az új cég a MÁV–Volán csoport százszázalékos tulajdonában álló leányvállalat, a megalakulását követő első feladata az volt, hogy beszerezzen minden engedélyt és tanúsítványt ahhoz, hogy jogszerűen tudja tevékenységét végezni – közölték érdeklődésünkre a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságán. Mindezek miatt 2020-ban mindössze két különvonatot indított a Nyugati pályaudvar és a Magyar Vasúttörténeti Park között. A pár perces menetidővel közlekedő járatok nélkülözhetetlenek voltak az engedélyek megszerzéséhez. Ezt követően, 2021 májusától indította meg az MRT a „nagyüzemű” személyszállítást a Covid adta keretek között. A szezon az első aktív évben így rövidre sikerült, hiszen november végén, a pandémia negyedik hulláma miatt le kellett mondani az adventi vonatokat. A nehézségek ellenére így is több mint hatezren utaztak a járatokon 2021-ben.

A járvány miatt a külföldi desztinációknak csak egy részére lehetett utazásokat szervezni. 

Az utazási kedv valamennyire megcsappant a Covid miatt, ám látszik, hogy a belföldi kirándulások népszerűsége időközben jócskán megemelkedett – tudtuk meg a vasúttársaság sajtóosztályától. Gyakorlatilag a jellemzően belföldi úti célokkal közlekedő, elsősorban a családokat megcélzó, klasszikus nosztalgiavonatok mindegyikén telt ház volt 2021-ben. Ezt a népszerűséget kihasználva egy új utazástípus került a kínálatba. 

Fotó: Máthé Zoltán

Korábban, amikor a nosztalgiavonat megérkezett a célállomásra, a szerelvény és a vonatszemélyzet az állomás tárolóvágányán várta a visszaindulást. Ezt a holtidőt felhasználva hirdette meg az MRT a Gőzfelhős pendli nevű programokat, amelyek a vonat célállomásán lakókat célozzák meg. Amíg vendégek az adott város látnivalóival ismerkednek, a szerelvény a jegyet váltó helyiekkel hajt végre egy két-három órás programot. Ezzel, amellett, hogy meg tudták duplázni az utasszámot – csökkentve az egy főre vetített költségeket –, számos új érdeklődőt sikerült elérni, akik a társaság reményei szerint később akár törzsutasokká válhatnak.

Az idei utazástervezésnél – még a Covidra tekintettel – fontos szempont volt, hogy lehetőség legyen az év közbeni módosításokra. 

Ezért is van az, hogy még nem érhetők el a weboldalon az őszi és az adventi utak, amelyeket később tesznek majd közzé. A meghirdetett nemzetközi élményutazások (MRT Expressz) egy kivételével mind ausztriaiak. Ennek oka, hogy ott viszonylag egyszerűen lehet követni a Covid-szabályok változását, és hogy vasúton számos osztrák turisztikai célpont gyorsan és könnyen elérhető. Az év eleji tervek szerint nyáron újra útnak indul a történelmi emlékvonat, az Isonzó Expressz. Az ötnapos utazás során a szlovén–olasz határig vasutazhatnak a történelem iránt érdeklődők.

A MÁV Rail Tours utazóközönségének összetétele változatos, a kisgyermekes családoktól a párokon át a baráti társaságokig és a céges csoportokig mindenkit felölel, miközben előszeretettel választják a MRT-t az idősebb korosztály tagjai is. A kisgyermekes családok, valamint az idősebbek jellemzően a rövidebb időtartamú, belföldi nosztalgiautazásokat választják.

Az idén szeretné a MÁV Rail Tours átlépni a tízezres utasszámot, amire az eddigi két vonat utasszámai és a február utolsó hetéig folyamatosan érkező foglalások alapján jó esély mutatkozik. A nosztalgiautazások legnépszerűbb időszaka a tavasz és az ősz, így ezek az utazások is ezekre az időszakokra fókuszálnak. Úti cél Gödöllő, Tata, Szolnok, Dunakanyar. Az MRT Expressz élményutazásai lefedik a teljes évet, eddig két Semmering Expressz és Szentivánéji Álom Expressz Wachauba, valamint belföldön a Borsod Expressz lett meghirdetve. Ebben a kategóriában hagyományosan az adventi időszakban várható majd igazán nagy érdeklődés – írta a vasúttársaság.

A nosztalgiavonatok esetében a pendlijáratok bevezetésének köszönhetően a tavalyi évhez képest nem kellett árat emelni. 

A rendkívül népszerű Semmering Expressz utazások szintén a 2021-es árakon lettek meghirdetve.

Svájci vonatokat vásároltak

Két éve 23 darab, nagyon jó minőségű és állapotú személykocsit vásárolt a magyar cég a svájci Südostbahn vasúttársaságtól. A kocsik légrugóval, légkondicionáló berendezéssel, padlófűtéssel és zárt WC-rendszerrel rendelkeznek, és megfelelnek az egyre szigorodó vasúti szabványoknak. Ezek a kocsik képezik az MRT Expressz-élményutazások gerincét. A megvásárolt kocsikból eddig tíz darab lett átalakítva, további kettő folyamatban van, így egyre bővül az MRT Expressz utaskapacitása. Az első osztályú kocsikba nagy méretű asztalok kerültek, így minden vendéget ülőhelyen lehet kiszolgálni. A hatalmas panorámaablakok pedig páratlan kilátást biztosítanak a kocsikból. Folyamatban van a teljes szerelvényen a szelektív hulladékgyűjtő szigetek kiépítése, amelyekkel igyekeznek az utazásokat még zöldebbé tenni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.