Februárban tovább lassult a mezőgazdasági termelői árak emelkedése: a felvásárlási árak átlagosan 24,9 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, ami a januári 1,3 százalékpontot követően 4,8 százalékponttal mérsékeltebb éves emelkedést mutat az előző havinál – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adataiból.
A növényi és kertészeti termékek termelői ára átlagosan 26,2 százalékkal volt magasabb a tavaly februárinál, ez 6,4 százalékponttal mérsékeltebb emelkedés a januárban mértnél, míg az élő állatok és állati termékek drágulása 1,5 százalékponttal 21,5 százalékosra mérséklődött.
Februárban egyedül a zöldségfélék áremelkedése vett nagyobb lendületet, átlagosan 14,5 százalékkal lettek drágábbak, mint egy évvel korábban, ami 12,4 százalékponttal élénkebb emelkedést jelent a januárinál.
A paradicsom ára 21,8 százalékkal lett magasabb, ami 14,3 százalékponttal gyorsabb éves emelkedés a januárinál, az uborka árának emelkedése 16,7 százalékponttal 28,0 százalékosra gyorsult. A fejeskáposzta ára a januári 9 százalékos emelkedés után februárban már 16,3 százalékkal lett magasabb az egy évvel korábbinál. A sárgarépa felvásárlási ára februárban 7,2 százalékkal, januárban még 12,3 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, a fejes saláta ára pedig mindössze 0,6 százalékkal volt alacsonyabb tavaly februári áránál, míg januárban még 16,8 százalékkal volt olcsóbb. A karfiol árának emelkedése viszont a januári 19,9 százalékosról 13,7 százalékosra szelídült.
Egyedül a vöröshagyma ára váltott 2 százalékos csökkenésre a januári 9,4 százalékos emelkedésből.
A burgonya felvásárlási ára 23,1 százalékkal volt magasabb a tavaly februárinál, az emelkedés üteme 7,7 százalékponttal mérsékeltebb a januári 30,8 százalékosnál. A gabonafélék átlagára 38,3 százalékkal emelkedett egy év alatt, 9,3 százalékponttal lassabban, mint januárban. A búza felvásárlási árának 41,7 százalékos éves emelkedése 5,5 százalékponttal mérsékeltebb lett a januárinál, a kukorica árának 35,5 százalékos emelkedése 14,9 százalékponttal enyhébb a januári 50,4 százalékosnál.
Az ipari növények árának 40,1 százalékos emelkedése 10,2 százalékponttal enyhébb emelkedése a januárinál, ezen beül az olajos növények 41,4 százalékos emelkedése 11,2 százalékponttal szerényebb a januárinál, amiből a napraforgómag 8 százalékponttal alacsonyabb 31,6 százalékos emelkedést mutatott, miközben
a repcemag felvásárlási árának 75,9 százalékos emelkedése 15,1 százalékponttal fékeződött le a januári 91 százalékos drágulás után.
A gyümölcsfélék felvásárlási ára 18,7 százalékkal alacsonyabb volt a tavaly februárinál, míg januárban 7,7 százalékkal estek az árak éves összevetésben.
Az alma felvásárlási árának 21,0 százalékos csökkenése 8,3 százalékponttal nagyobb volt a januárinál, a körte ára a KSH adatai szerint 11,0 százalékkal lett alacsonyabb az egy évvel korábbinál, míg januárban még 16,3 százalékkal drágább volt.
Az élő állatok felvásárlási árának emelkedése mindössze 0,3 százalékponttal 21,8 százalékos enyhült. A vágósertés felvásárlási ára februárban is 9,5 százalékkal magasabb volt az egy évvel korábbinál, míg januárban 10,5 százalékos volt az éves drágulás. A vágómarha felvásárlási ára a januárinál alig 0,8 százalékponttal jobban nőtt, 21,0 százalékkal haladta meg a tavaly februárit. A baromfifélék áremelkedésének üteme a januári 32,1 százalékról 32,9 százalékosra kúszott fel, miután a tyúkfélék éves drágulása már 37,8 százalékos lett februárra a januári 32,5 százalék után. A pulyka felvásárlási árának emelkedése viszont a januári 31,1 százalékosról 24,6 százalékosra mérséklődött, a kacsa és a liba felvásárlási ára továbbra is 30-32 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál.
Az állati termékek felvásárlási ára átlagosan 21,1 százalékkal volt magasabb a tavaly februárinál, a tej felvásárlási árának emelkedése tovább araszolt, februárban 20,4 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál, a januári 19,2 százalék után. A tojás felvásárlási árának emelkedése a januári 9,8 százalékosról, 8,0 százalékra mérséklődött februárra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.