Május végén nyújthatja be a városvezetés a Fővárosi Közgyűlésnek a 2022-es büdzsé újragondolását – erről az általános főpolgármester-helyettes beszélt egy múlt hét végi háttérbeszélgetésen. Kiss Ambrus a részletekről azt mondta, hogy a módosítási javaslat mindenképpen tartalmazni fog egy 32 milliárd forintos kereskedelmi banki hitelt. Ennek közgyűlési jóváhagyása azért is fontos, mert így már letehető a terv a kormány asztalára, amelynek engedélye nélkül a főváros nem hívhatja le az összeget.
Ez adja a költségvetés fejlesztési lábát, és könnyen lehet, hogy még ebben az évben az egészet fel kell használnunk, a feladatmennyiség legalábbis szükségessé teszi.
A kormánynak is érdeke a megállapodás, mert nem cél, hogy Budapest bedőljön – jegyezte meg.
Arra a kérdésre, hogy ha nem születik alku, milyen további forgatókönyvekben gondolkodnak a városházán, Kiss Ambrus úgy fogalmazott, „akkor állva halunk meg, és amíg lehet, csináljuk”. Kizárta, hogy a főváros az „öncsonkítás” útjára lépne, mert az visszafordíthatatlan károkhoz vezetne. „Budapest nem egy piaci vállalat, minden szervezeti és céges elemét fenntartjuk, leépítéseket sem tervezünk.” A témában a XIV. kerület szocialista polgármestere, egyben az MSZP fővárosi frakcióvezetője korábban ellentétesen nyilatkozott.
Horváth Csaba az ATV-nek azt mondta, hogy kormányváltással Budapest mintegy 60 milliárd forint kompenzációban részesülne, „már csak olyan pénzügyi műveletek maradtak hátra, amelyek amputációval járnak, tehát olyan feladatokról mondana le a főváros, ami fájna a budapestieknek”. Kiss Ambrus erre úgy reagált, hogy ez rossz irány, rossz megoldás és nem létező dolog.
Azt ugyanakkor megerősítette, hogy a BKV finanszírozása a legfőbb probléma. Ahogy azt a VG megírta, a budapesti közlekedési vállalat üzleti terve erre az évre 26 milliárd forint veszteséggel kalkulál. Ebből 16 milliárd eredményszemléletű deficit, 10 milliárd pedig pénzforgalmi. Ezenfelül viszont a BKV egy 14 milliárdos állami kompenzációt is nevesít a bevételi oldalon az energiaár-robbanásra hivatkozva, csakhogy ez az összeg egyelőre fikció, mivel erről most még csupán tárgyalások zajlanak. A főpolgármester-helyettes elismerte, hogy ennek kifizetésére nincs ígéret.
Miközben a működési költségeink nagyjából felét a tömegközlekedésre fordítjuk, az állam a kiadás 7 százalékát állja. Ezt szeretnénk megemelni valamilyen módon, akár egy új tarifarendszer kialakításával.
Szerinte nem járható út a jegy- és bérletárak emelése, mert az értékesítés jelenlegi szintje is elmarad a pandémia előtti időszakétól. Míg 2020. január–februárban 11,4 milliárd forint folyt be, addig 2022. január–februárban 8,1 milliárd. Ez egyébként javulást mutat 2021-hez képest: akkor az első két hónapban 6 milliárd körül alakult az eladás. Azt sem tartaná előrelépésnek, ha a BKV állami tulajdonba kerülne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.