BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdokat költünk húsvéti sonkára és édességre

Tavaly a 61 milliárd forintot is meghaladta a sonka piaca, ennek a 18 százalékát adta a március–áprilisi húsvéti időszak 

– közölte a VG-vel a NielsenIQ. Az év egészében 21 ezer, a szezonban négyezer tonnát tett ki az eladás, a tavalyi húsvéti sonkaforgalom pedig a bázisidőszakhoz képest értékben 7, mennyiségben 6 százalékkal volt magasabb. A 400 és 2500 négyzetméter közti boltok vitték az eladás legnagyobb hányadát: a vizsgált két hónapban az értékesítés háromötöde történt a diszkontokat és a szupermarketeket is magában foglaló csatornában. A 2500 négyzetméter feletti hipermarketekre a költés 20 százaléka esett, míg a másik végletre, a 200 négyzetméter alatti kisboltokra 14. A piackutató szerint leginkább önkiszolgálópultból vásárolnak sonkát a fogyasztók, az eladások 67 százalékát ilyen termékek adják. A gyártói márkák aránya 51 százalékos, mennyiségben viszont csak 47 százalékot tesznek ki. Az alapanyagot tekintve kétharmados többséggel a sertésből készült sonkák állnak az élen, a második a csirke-, a harmadik a pulykasonka, az előbbire a forgalom ötöde, az utóbbira a 12 százaléka jut. 

Fotó: Berán Dániel / Heves Megyei Hírlap

Kilőtt tavaly a húsvéti édességek eladása: március–áprilisban 5 milliárd forintért 800 tonna fogyott, ez éves alapon 43, illetve 11 százalékos bővülés. A csokoládényuszik felelnek a kategória forgalmának 47, míg a csokoládétojások a 34 százalékáért. A tejcsokoládéból készült húsvéti nyalánkságok adják a forintban mért forgalom több mint kilenctizedét, az étcsokoládék aránya pedig 5 százalék. Leginkább töltetlen húsvéti édességeket vásárolnak a hazai fogyasztók, az eladás háromnegyede ezekből ered. A töltöttek közt a krémmel töltött finomságok a legkelendőbbek, a kategória szezonbeli eladásának 22 százalékát teszik ki. Kiszerelés szerint a legnagyobb piacrész az 56–110 grammos termékeké, 36 százalékos, megelőzve a 111–200 (24 százalék), illetve a 21–55 grammos változatokat (23). 

A húsvéti szezonban megugrik az égetett szeszek iránti kereslet is. A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe kilencféle égetett szeszes italt vizsgál, ezek a gyomorkeserű, a vodka, a whisky, a pálinka, a likőr, a vermut, a rum, a gin és a brandy. Ezek összesített forgalma tavaly több mint 126 milliárd forint volt, mennyiségük 219 ezer hektoliter. Értékben 18, mennyiségben pedig 12 százalékos éves bővülést mértek. A gyomorkeserűk vezetnek 35 milliárd forintos forgalommal, megelőzve a vodkát (32 milliárd) és a whiskyt (19). A gyártói márkák aránya volt a gyomorkeserűk között a legmagasabb, a forgalom 90 százalékáért feleltek. A ginekre jutott a legalacsonyabb részesedés, a piac 72 százaléka.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.