Két év bezártság után már majdnem annyian készültek külföldi nyaralásra, mint tavaly, amikor február 24-én, Ukrajna megtámadása miatt hirtelen elbizonytalanodtak az utazást tervezők, és az év elejétől folyamatosan és dinamikusan erősödő kereslet hirtelen elapadt. Mintegy másfél hétre lefagyott a piac, hiszen a turizmus rendkívül sérülékeny iparág, de – mint az ismét bebizonyosodott – regenerálódni is a leggyorsabban képes – mondta a VG-nek Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke.
A szomszédunkban dúló háború átírta az európai turisztikai piacot, de nem bénította meg.
A hatását a korábban sok ukrán és orosz vendéget fogadó területeken, mindenekelőtt Törökországban, Cipruson és Egyiptomban lehet majd igazán látni, hacsak az ottani szállásadók nem tudják pótolni különböző akciókkal a kieső vendégkör egy részét.
A törökök reagáltak a leggyorsabban, nagyszabású marketingkampányokkal vették célba a nyugat-európai turistákat, ám eközben jelezve, hogy továbbra is számítanak az oroszokra.
Az utóbbiak talán, de az ukránok aligha nyaralnak az idén a körükben is népszerű földközi-tengeri parti részeken. Egyelőre ismeretlen mértékű vákuumhatásként formálhatják és szívhatják el a keresletet ezek a turistaszerző akciók, miközben az is nyilvánvaló, hogy a magyarok körében is egyre népszerűbb Szentpétervár és Moszkva, valamint a kárpátaljai kulturális körutazások jó időre eltűnnek a kínálatból a háború miatt – jelezte Molnár Judit.
Szürreálisnak tűnik a helyzet, hogy a szomszédban tomboló háború, az egyre több halálos áldozat és az immár sokmilliós menekültáradat mellett az európaiak, köztük a magyarok sokasága is épp a nyári utazását tervezi és foglalja le.
A sokkhatás ugyanis elmúlt, a felbolydult világ mellett, vagy éppen annak ellenére, váltak mindennél fontosabbá a megélhető örömök, a lelki egészség, a rekreáció lehetősége, illetve a normális élet minden részlete a Covid-karanténokban és korlátozásoktól megfáradt emberek számára
– hangsúlyozza a MUISZ elnöke.
Az utaztatók tapasztalatai szerint a klasszikus tengerparti toplistákon nincs helycsere, az idén is a horvát, a görög és a török turistaparadicsomokba készül a legtöbb magyar nyaralni, a három dobogóst pedig továbbra is Egyiptom, Olaszország, Spanyolország és Tunézia követi, évszaktól függően váltakozó sorrendben az élbolyban. A várakozások szerint nyárra aligha lesz olyan európai ország, ahová nem lehet korlátozások nélkül beutazni, sőt, már Balin és egyre több ázsiai országban is folyamatosan enyhítenek a turistafogadás feltételein, és a mintegy másfél évre bezárt Egyesült Államok is kinyitott az ősszel, jelenleg 24 órás negatív PCR-teszttel fogadja a külföldieket.
Az egyszerűbb és egységes utazási feltételek is növelik a keresletet, olyannyira, hogy az eddig leszerződött repülőgépes charterjáratok száma már csaknem a duplája a tavalyinak – tudtuk meg Molnár Judittól. A pandémia első évében, 2020 nyarán heti hat gép közlekedett az extra rövid, alig két hónapos főszezonban, tavaly már heti 21, az idén pedig 40 körül lehet a heti járatok száma, és már június közepén beindulhat, majd szeptember végéig tarthat a nyári szezon.
Ez azt jelenti, hogy ha stabilizálódik a helyzet, a Covid előtti volumen 80 százalékát is elérheti a tengerpartokra irányuló chartereztetés.
Az utaztatók szövetségének adatai szerint átlagosan mintegy 10 százalékkal drágábbak az idén a nyári külföldi szervezett utak, amit az inflációval és a világpiaci árakkal tisztában lévő ügyfelek nem tartanak túlzónak – mondta Molnár Judit.
Nagyon bizonytalan viszont a buszos utaztatás árképzése, miután az üzemanyagárak elszálltak, és a lakossági üzemanyagárstop nem terjedt ki a vállalkozásokra, amelyek kénytelenek lesznek a tetemes költségnövekedést beépíteni vállalási áraikba. A hosszú távú buszos utazás drágulása pedig éppen a legszerényebb jövedelmű utasokat érinti.
A nyaralási piacot az szja-visszatérítés várhatóan élénkíti az idén, mert a gyereket nevelő családok közül minden bizonnyal vannak, akik belföldi vagy külföldi nyaralásra tervezik költeni a pluszpénzt. Ez a MUISZ elnöke szerint összhangban lehet a döntéshozók szándékával is, hiszen a pihenés, a rekreáció, a munkavállalók lelki egészségének megőrzése nemzetgazdasági érdek is, az erre költött pénz bizonyítottan megtérül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.