BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drága fenntartani ekkora vasúti infrastruktúrát

Hatpontos intézkedéscsomag megvalósítását javasolta Kovács Imre, a Rail Cargo Hungária Zrt. igazgatósági elnöke a hazai vasút problémáinak csökkentése érdekében.

A V4 jelentősége amiatt is kiemelt, hogy az összefogásra nemcsak nemzeti, hanem nemzetközi szinten is szükség van 

– mutatott rá Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület konferenciájának megnyitó előadásában. Az esemény a V4 közlekedési vezetői tanácskozásának csütörtöki kísérő rendezvénye volt. Kövesdi Szilárd szerint a klímapolitikai célkitűzések a vasút nélkül nem érhetők el.

Fotó: Hungrail

Hat nagyot kellene lépni 

A konferencián Kovács Imre, az RCH Hungária Zrt. igazgatóság elnöke egy hat pontos intézkedési programot fogalmazott meg. Kiemelte, hogy a meglévő egyes kocsi támogatással már kimutatható úgy teljesítménynövekedés, hogy közben 2022-ben csökken a vasúti közlekedés aránya. Ugyanakkor szerinte további támogatásokra is szükség lenne, például a kombinált fuvarozás terén, továbbá kezelni kell a villamos vontatási energia drasztikus drágulását. Középtávon indokolt a beszerzési metódus felülvizsgálata is. Az iparvágányok témáját napirenden kell tartani, a vágányzári koordináció hiánya szintén nehézséget okoz. Oldani kell a túlszabályozottságon, mert az új előírások csak ráépülnek a meglévőkre, a felülvizsgálat pedig elmarad. Jelenleg túl nagy a vasúti infrastruktúra is, be kell látni, hogy ekkora hálózatot fenntartani már nehézségekbe ütközik. Ez persze nyilván nem csak üzemgazdasági, hanem politikai kérdés is.

Fotó: Hungrail

A MÁV is termelne áramot?

Az előbbiekkel részben egyet értve Virág István, a MÁV Zrt. pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy a szinten tartó karbantartás nem oldható meg forrás nélkül, de kiszámítható tulajdonosi akaratra is szükség lenne. Jelenleg mindig csak azokon a pontokon történik beavatkozás, amelyeken már nagy a gond. Ugyanakkor egy vonal nem számolható fel úgy, hogy az egyéb eljutási infrastruktúrát nem hozzuk helyzetbe. A MÁV is szeretne elmozdulni a saját energiatermelés irányába.

Fotó: Hungrail

Közútról vasútra

Hegyi Zsolt, a MÁV-Start Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési megbízott vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy a társaságnál mostanra az igényekhez jobban illeszkedő struktúrát hoztak létre, amely alkalmas akár egy-egy út részleteiben történő közútról vasútra terelésére. A járműflotta is egyre inkább fejlődik, az e-jegy önmagában környezetkímélő, mivel pedig mindenki magának készíti el, csökkenti a személyes jelenléti igényét is.

Hegyi Zsolt, MÁV
Fotó: Hungrail

A konferencián szó esett a nagysebességű hálózatokról, a digitalizációs eredményekről és a nagyobb fejlesztési projektekről esett szó, három szekcióban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.