A Századvég projektjének elsődleges célja az volt, hogy azonosítson olyan környezetkímélő intézkedéseket, melyek a jövőben bevezethetőek a kiskereskedelmi szektor minél több vállalatánál, segítve a szektor fenntartható működését. Ennek keretében egy előzetes felmérést és ágazati elemző tanulmány elkészítését követően sor került egy pilot indítására annak érdekében, hogy a feltárt lehetőségek relevanciáját valódi, bolti környezetben is megvizsgálhassuk.
A pilotban közreműködő kiskereskedelmi partner a Tolna megyei Tamásiban, illetve Simontornyán működő Kop-Ka Zrt. volt. Az együttműködés során előbb áttekintettük a már korábban elindított kezdeményezéseket és felmértük, hogy ezekhez kapcsolódóan, a partner működésére szabottan, mely lehetőségekkel lehetne a legjobb eredményeket elérni. Ennek során megállapítottuk, hogy a Kop-Ka Zrt. már korábban is számos környezetbarát intézkedést vezetett be működésében, viszont jelentős kihívást jelentett számukra a fogyasztók edukálása a fenntarthatóság témájában.
Az ennek megfelelően három kapcsolódó program bevezetésében állapodtunk meg a pilot időtartamára, melyek az alábbiak:
A két fenti beavatkozás szorosan összefügg: az anyaggyűjtés és a textiltáska használata egy cirkulációs modell két lába, ahol a gyűjtött anyagokból tudnak készülni a legközelebb kihelyezett szatyrok. Ezzel a modellel már középtávon is nulla károsanyagkibocsátás érhető el a kapcsolódó táskahasználat során.
E kezdeményezésekhez fontos kiemelnünk, hogy a napjainkban használatos zacskók jellemzően olyan műanyagból készülnek, melyek ismert lebomlási ideje megközelítőleg 300-400 év. Ezzel együtt az oxidatívan „lebomló” zacskók sohasem bomlanak el teljesen, hanem valamennyi idő elteltével, szabad szemmel nem látható apró darabokra hullanak szét, beépülve a talajba, illetve a levegőbe. A pandémia eredményeként – elsősorban a higiéniai elvárások miatt – ugyanakkor megnövekedett az egyszerhasználatos műanyagok iránti kereslet, ami a helyettesítő, újrahasznosítható megoldások szerepét tovább erősíti.
A fentiekkel együtt elindítottunk egy olyan programot is, ami nem a vásárlók, hanem kifejezetten a kiskereskedelmi egységek működésére volt hatással.
Fontos tanulsága volt a pilot projektnek, hogy hiába kerültek kihelyezésre profi grafikusok által készített plakátok, könnyen értelmezhető leírással, a vásárlók ezekre jellemzően nem figyelnek fel és elmennek mellettük. Az érdemi figyelemfelkeltés a bolti alkalmazottakon – így pl. az árufeltöltőkön, pénztárosokon – keresztül tudott megvalósulni, leggyakrabban ők hívták fel a figyelmet a vásárlókat érintő kezdeményezésekre.
A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. szakmai támogatást nyújtott az ÁFEOSZ-COOP Szövetség részére a GINOP-5.3.5-18-2020-00167-es azonosító számú „A kiskereskedelmi szektor környezettudatosságának felmérése és növelése a konvergencia régiókban projekt”-jének megvalósításához. A Századvég munkájának része volt egy pilot vizsgálat elvégzése, ahol a megalapozó vizsgálatok során feltárt lehetőségeket, illetve intézkedési terveket – melyek a környezettudatosság mellett a vállalkozások gazdaságosabb működéséhez is hozzájárulnak – valódi környezetben is kipróbáltuk.
A projekt során a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. által elkészített ágazati elemző tanulmány a projekt honlapján a www.zoldkereskedelem.hu oldalon a „Kutatás, tanulmányok” menüpont alatt, vagy közvetlenül a https://zoldkereskedelem.hu/tanulmany.html linken található meg. Emellett a pilot projekt kezdeményezéseinek részletes leírását, illetve a bevezetés első kézből szerzett tapasztalatainak bemutatását a tanulmány teljes változata tartalmazza, mely szintén elérhető és letölthető a www.zoldkereskedelem.hu oldalon a „Programok” menüpont „Pilot” aloldalán, vagy a https://zoldkereskedelem.hu/pilot.html linkre kattintva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.