Az ágazati várakozások ellenére valószínűleg nem lesz az idén több esküvő, mint az elmúlt két évben. A járvány alatt sok házasulandó párnak kellett elhalasztani az esküvőjét és az azt követő lakodalmat a korlátozások miatt, és vannak, akik végleg lefújták a családi eseményt, a többség azonban – ha némi csúszással is – megtartotta a járványügyi korlátozásoktól mentes időszakokban.
„A járvány miatt csúsztatott időpontok következtében gyakran alakultak ki torlódások a lazább időszakokban, amikor sokan szerették volna pótolni az elmaradt lakodalmat, ez odavezetett, hogy az elmúlt két évben nagyon sok esküvőt tartottak hétköznap.
Egyes szolgáltatók arról számoltak be, hogy csúcsidőszakban akár négy esküvője is volt egy héten
– mondta a VG-nek Isik Zsuzsanna esküvőpiaci szakértő, a több mint 27 ezer tagot számláló Menyasszonyi Csevegő internetes közösség alapítója. Hozzátette, a szolgáltatók és a párok is nagyon rugalmasak voltak a nehéz időszakban, mindenki a megoldásra törekedett, de volt persze néhány olyan ügy is, amely jogi útra terelődött.
A tapasztalatok szerint a járvány után is megmarad néhány változás, például egyre kisebb létszámú esküvőket tartanak a párok. Az elmúlt két évben volt olyan időszak, amelyben korlátozták a családi összejövetelek létszámát, és az utazási korlátozások miatt sok külföldről érkező vendég sem tudott részt venni az ünnepségeken, illetve sokan inkább a távolmaradást érezték biztonságosabbnak.
Ma már a drágulás miatt döntenek úgy a párok, hogy inkább kevesebb vendéget hívnak meg az esküvőjükre.
A szakértő szerint átlagosan nagyjából 10 százalék körüli áremelés tapasztalható a piacon, persze van olyan szolgáltató, amely nem vagy csak alig emelt a tavalyi árakhoz képest, illetve egyes kiugró esetekben akár 30 százalékos drágulással is lehet találkozni. Az áremelések mögött főként az alapanyagok árának és a munkabéreknek az emelkedése húzódik, így a vendéglátóknál és a több alkalmazottat foglalkoztató szolgáltatók esetében erőteljesebb a drágulás.
A vendéglátósok munkaerőhiánnyal is küzdenek, sokan nem tudták megtartani alkalmazottaikat a járvány alatt, a dolgozóknak így más megélhetés után kellett nézniük, és a tapasztalatok szerint sokan végleg elhagyták a vendéglátói szektort, nem szándékoznak visszatérni korábbi munkahelyükre. „Ha kevesebb emberrel is, de sikeresen lebonyolítják a rendezvényeket a szolgáltatók, és a nehézségekből általában semmit sem érzékelnek a vendégek” – emelte ki Isik Zsuzsanna. Nagyjából 30-40 ezer vállalkozás tevékenykedik az esküvőpiacon, és csak néhány százalékuk esett a járvány áldozatául. Ugyanakkor az elmúlt két év nehézségei nyomán szinte
minden vállalkozás elkezdett tartalékot képezni, hiszen 2020 előtt erősen prosperált a szektor, de tartalékkal csak nagyon kevés cég rendelkezett.
A foglalási hajlandóság változása is megmaradt, míg korábban akár két évvel előre is foglalóztak párok, addig ma – ugyanannyi árajánlatkérés mellett – a foglaló kifizetése extrém közel került az esküvő időpontjához. Változott továbbá a szezon időbeli eloszlása is, továbbra is az augusztus jelenti a csúcsidőszakot, ugyanakkor már a szeptember is van olyan erős, mint a június vagy akár a július, és a tapasztalatok szerint egyre gyakoribb, hogy a szolgáltatók csak decemberben zárják a szezont, tehát nem koncentrálódnak az esküvők már a nyári időszakra.
Keresse a VG Podcastot a kedvenc alkalmazásán!Spotify: VG Podcast Anchor: VG Podcast Google Podcasts: VG Podcast Radio Public: VG Podcast Breaker: VG Podcast |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.