Határidőre, május 31-ig benyújtották a kötelezett kereskedelmi vállalkozások az első élelmiszermentési tervüket az Élelmiszermentő Központ Nonprofit Kft.-nek – közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség.
A 48 óránál hosszabb minőségmegőrzési idejű élelmiszereket, amennyiben azokat nem értékesítették, önkéntes adományozás útján karitatív szervezeteknek, vagy egy állami tulajdonú szervezet, az Élelmiszermentő Központ (ÉMK) részére fel kell ajánlani egy tavalyi törvénymódosítás értelmében.
Erre az éves szinten nettó 100 milliárd forintnál nagyobb árbevételt elérő napi cikkeket forgalmazó kiskereskedelmi vállalkozások kötelezettek, amelyek gyakorlatilag a nemzetközi kiskereskedelmi hálózatokat jelentik.
Az élelmiszermentési kötelezettség más piaci szereplőre nem vonatkozik, a kötelezettek mindannyian tagjai az OKSZ-nek.
A törvényjavaslat célja az élelmiszermentés, az élelmiszer-pazarlás megelőzése, csökkentése. Az OKSZ tagvállalkozásai ezzel a célkitűzéssel egyetértenek, sőt, önként, saját kezdeményezésre már hosszú évek óta adományoznak élelmiszert jelentős mennyiségben – jelezték.
Mindemellett, ahogy azt a Nébih Maradék nélkül programjának „Útmutató az élelmiszer-hulladékok keletkezésének megelőzéséhez” című útmutatója is megállapítja,
az élelmiszer-hulladék mindössze 5 százaléka keletkezik a kiskereskedelemben, üzletekben, áruházakban.
A törvény kimondja azt is, hogy az élelmiszer-kiskereskedő a kereskedelmi forgalmazás céljából a birtokában lévő élelmiszert jogosult karitatív szervezet javára is felajánlani. Az élelmiszer-kiskereskedő az önkéntes és a kötelező felajánlások során az általa meghatározott élelmiszerhulladék-csökkentési tervében foglaltak szerint jár el.
Ha valamely vállalat az Élelmiszermentő Központ részére kíván élelmiszert felajánlani, akkor szerződést is kell kötnie. A törvény 2022. február 1-i hatálybalépését követően az első élelmiszermentési tervet május 31-ig kellett összeállítani és benyújtani az ÉMK részére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.