A VG szakpolitikai forrásokból úgy értesült, hogy az előzetes várakozások szerint a kisadózó vállalkozók tételes adójáról (kata) szóló, szeptembertől hatályos törvény hatására 70-80 ezerre csökkenhet a katás adózók mintegy 450 ezres száma. Ha ez valóban bekövetkezik, az nagyságrendileg 85 százalékos szűkülés lenne,
a mostani katás adózói körnek körülbelül a 15 százaléka maradna meg az adónemben az ősz eleji átállást követően is.
Ez a kalkuláció egyébként egybevág az Ipartestületek Országos Szövetségének elnöke, Németh László becslésével, aki a 24.hu-nak 80 százalékos lemorzsolódásról beszélt. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke hétfőn a VG-nek pontos számot ugyan nem mondott, de szintén nagyon jelentős csökkenést prognosztizált.
Hogy a katából kikerülő adózók milyen másik adónemre váltanak majd, az egyénileg eltérő lehet, de fő csapásirányként az átalányadózás tűnik a legideálisabb alternatívának. Érdemes lesz azonban figyelemmel követni a fejleményeket, mert Tállai András, a Pénzügyminisztérium államtitkára kedden a parlamentben azt is előre jelezte, hogy azoknak, akik nem tudják folytatni a katát, más kedvező adózási módot fog ajánlani a tárca, illetve a kormányzat.
Úgy gondolom, az új rendszer igazságos lesz.
Mindenesetre azzal együtt is, hogy az átalányadó adókulcsa jócskán meghaladja a katáét, távolról sem járhatatlan út az exkatások számára.
Sőt, miután ettől az évtől több ponton is átalakult, sok egyéni vállalkozó számára kedvezőbb adózási forma lehet, akár a katával szemben is. Ez egyébként nem új keletű felismerés, az RSM Hungary adótanácsadó cég már tavaly év végén arról blogolt, hogy
az egyéni vállalkozók átalányadózása 2021-ben is érvényes megoldási lehetőség volt bizonyos katások számára,
és miután az átalányadózás viszonylagos egyszerűségét és kedvezőbb költségszintjét a 2022-től belépő új szabályok tovább erősítették, növekszik ennek az adózási formának a vonzereje.
Az átalányadózás nem túl bonyolult részleteiben (költséghányad, mentesített jövedelemrész, bevételi határ stb.) érdemes elmélyedni, de mindenekelőtt azt kell kiemelni, hogy a katával ellentétben
Az új katatörvényt lényegében 24 óra leforgása alatt szavazta meg a parlement hétfőről keddre, a tempó sokként hatott nagyon sok érintettre. Ugyanakkor a kormány az áprilisban készült 2022–2026-os konvergenciaprogramjában már kitért arra, hogy hiába a szigortások, a kata népszerűsége – az adónem egyszerű jellege és az alacsony adóterhek miatt – töretlen, és 2022 februárjára már 455 ezren választották ezt az adózási formát. A dokumentum világosan leírja, hogy
több esetben visszaélés történt a kata keretein belül az agresszív adóoptimalizálás érdekében bújtatott foglalkoztatottak alkalmazásával.
Ez súlyos versenyképességbeli hátrányt okoz azoknál a munkáltatóknál, akik hagyományos munkaviszonyban alkalmaznak szakembereket, azokhoz képest, akik kiszervezik a munkát. Ráadásul a munkavállalókat is negatívan érintheti, mivel katás vállalkozóként
megszűnik a munkajogi védelem, és a társadalombiztosítás esetében is alacsonyabb összegű ellátást eredményez a későbbiek folyamán.
Éppen a munkaviszony kiszervezésének visszaszorítása érdekében lépett életbe 2021 januárjától az a változás, hogy egy kisadózó azonos kifizető vállalkozástól származó bevételének 3 millió forint feletti részét 40 százalékos többletadó terheli a kifizető oldalán. Csakhogy az azóta eltelt másfél év bebizonyította, hogy ez sem volt képes kordába terelni a kata alapján szerveződő foglalkoztatást, a kormány pedig másodjára már drasztikus lépésre szánta el magát. Az persze egyelőre nyitott kérdés, hogy ez vajon hoz-e majd pozitív fordulatot a probléma kapcsán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.