Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) negyedéves vállalati konjunktúrafelmérésében 350 cégvezető véleményét kérdezték cégük üzleti helyzetéről és kilátásairól.
A júliusi adatfelvétel eredményei szerint áprilishoz képest a negyedéves konjunktúramutató plusz 36-ról 22 pontra csökkent.
A 2010-ben megkezdett felmérés történetében a mutató kizárólag 2020 áprilisában és júliusában került negatív tartományba, 2020 októberében azonban ismét pozitív tartományba esett, és az emelkedés – csökkenő ütemben – 2021 folyamán is folytatódott. A 2022. januári kisebb visszaesést lényegében korrigálta az áprilisi növekedés, a negyedéves konjunktúramutató júliusi értéke azonban jelentős csökkenést mutat, és a 2021. január–áprilisi szint között helyezkedik el, amikor a koronavírus-járvány második és harmadik hulláma miatt szigorú korlátozások voltak érvényben.
A GVI konjunktúravizsgálatának célja a vállalatvezetők aktuális, rövid távú üzleti várakozásainak feltérképezése, amely a vállalkozók számára az adatfelvétel idején rendelkezésre álló információkra, szubjektív helyzetértékelésükre támaszkodik.
A negyedéves bizonytalansági mutató értéke 2022. júliusban 41 pontos szinten áll, áprilishoz képest nyolcpontos növekedés tapasztalható.
Ez arra utal, hogy a hazai vállalkozások helyzetértékelése ismét lényegesen bizonytalanabb, sokszínűbb, ugyanakkor a 2020. áprilisi, kiugró mértékű bizonytalanságot tükröző eredményhez képest egységesebb. A bizonytalansági mutató mostani értéke a 2020. júliusi és októberi adat mellett a járványt megelőző időszak folyamán tapasztalt értékek közül a 2015 áprilisinak (40 pont) feleltethető meg.
A feldolgozóipartól az építőiparig – nagyok a szektorális különbségekA negyedéves konjunktúramutató értéke a feldolgozóipari vállalkozásoknál a legmagasabb (plusz 25 pont), a szolgáltatások területén 23, a kereskedelmi cégek körében 17 pont, míg az építőiparban tevékenykedő cégek körében (mínusz 4 ponttal) a legalacsonyabb. Az előző negyedévhez képest az építőipari cégeknél 21, a szolgáltató cégek körében 15, a feldolgozóipari cégek esetében 13, a kereskedelmi cégek körében pedig 12 ponttal csökkent a konjunktúramutató értéke. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.