Két év alatt összesen 1150 milliárd forint értékű állam beruházás felülvizsgálatát, felfüggesztését határozta el az ötödik Orbán-kormány a beiktatása után szinte azonnal – egy időben az extraprofit-különadó bevezetésével –, hogy kiadási oldalon feszesebb legyen az idei és a jövő évi költségvetés. A munkát a kabinetbe visszatért Lázár Jánosra, az újonnan létrehozott Építési és Beruházási Minisztérium vezetőjére bízta, aki rögvest hozzá is kezdett a több ezer invesztíció áttekintéséhez.
A kormányzat két fontos kikötést tett:
torzók nem maradhatnak, vagyis a már zajló építkezéseket nem hagyják abba, és az európai uniós forrásból megvalósuló projekteket sem érinti a revízió.
Lázár munkája ezen a héten fontos állomásához érkezett, a miniszter ugyanis az érintett városokban személyesen tájékozódik a beruházások felfüggesztéséről, felülvizsgálatáról és átütemezésről. Mint közösségi oldalán írta, Orbán Viktor miniszterelnök megbízásából keresi fel tárgyalópartnereit, köztük egyházi vezetőket, polgármestereket és országgyűlési képviselőket.
A tárcavezető első útja Veszprémbe vezetett,
nem véletlenül, hiszen a megyeszékhely 2023-ban Európa kulturális fővárosa lesz. A folyamatban lévő beruházásokat Udvardy György érsekkel járta be, a projektek pedig, úgy tűnik, nem szenvednek a csorbát, a látogatásról ugyanis Lázár János azt írta:
A megkezdett munkát folytatjuk.
Ezzel összhangban később Porga Gyula polgármesternek és Ovádi Péter országgyűlési képviselőnek is megerősítette: az elkezdett veszprémi invesztíciókat befejezik.
A megbeszélések Székesfehérváron, majd másnap Egerben és Miskolcon folytatódtak.
A hevesi megyeszékhelyen a miniszter az ellenzéki polgármesterrel, Mirkóczki Ádámmal is asztalhoz ült, a városvezető Facebook-oldaláról pedig az derült ki: több kérdésben is egyetértés alakult ki a tárgyaló felek között, így például az Egert elkerülő út megvalósításának fontosságában és a 25-ös főút rekonstrukciójában. Mirkóczki beszámolója szerint Lázár támogatásáról biztosította őt a kötött pályás közlekedés fejlesztésében is, vagyis hogy az Egert észak–déli irányban metsző vasútvonalat, több megálló létrehozásával, a hétköznapi közösségi közlekedés részévé tegyék.
Az ugyancsak ellenzéki vezetésű Miskolcon a találkozóról megjelent polgármesteri tájékoztatás szerint az építési miniszter elismerően nyilatkozott a város 2030-ig terjedő fejlesztési elképzeléseiről. Veres Pál úgy nyilatkozott:
Ígéretet kaptunk a partnerségre.
Lázár János vidéki körútjának következő állomása Nyíregyháza lesz.
Mindeközben az építési minisztériumban zajlik az állami beruházásokról szóló új törvény előkészítése is. Az előterjesztés időzítését firtató LMP-s politikus, Keresztes László Lóránt írásbeli kérdésére Csepreghy Nándor miniszterhelyettes azt közölte: júliusban beérkezett számos szakmai és civil szervezet javaslata a témában, ezeket elemezték, értékelték, ebben a hónapban pedig a tárca munkatársai előkészítik a törvényjavaslatot megtárgyalásra.
Szándékaink szerint szeptemberben kerülhet a javaslatcsomag az Országgyűlés elé. Miniszter úr a törvényjavaslattal kapcsolatban az Országgyűlés frakcióival egyeztetést fog kezdeményezni, illetve készen áll bármilyen bizottsági meghallgatásra
– írta Csepreghy Nándor. Lázár korábban egy interjúban azt mondta, a jogszabály új pénzügyi-gazdasági viszonyokat fog teremteni, és új beszerzési, pályáztatási, tervezési, valamint elszámolási rendszert hoz létre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.