Akár több mint egymilliárd forintot is bukhat a főváros azon, hogy egy éven át parkoltatta 48 új trolibusz beszerzését. A Solaris-Škoda Trollino modelljeit eredetileg 2020. november 30-ig rendelhette volna meg a városvezetés, ám ehelyett egyéves haladékot kért a gyártótól.
A Solaris-Škoda lengyel gyökerű, de mára a spanyol CAF érdekeltségébe tartozik. A társaság belement a hosszabbításba, így végül a fővárosi közgyűlés csak 2021. október legvégén döntött arról, hogy 2023 végéig megvásárolja a 48 új, alacsony padlós, önjáró képességgel is rendelkező trolibuszt.
Csakhogy a kapcsolódó határozat még 360,9 forintos euróárfolyammal számolt, ezzel a teljes bekerülést, vagyis a 26,679 millió eurót 9,628 milliárd forintra tervezte a városháza. Ugyan a dokumentumban megjegyezték, hogy a forrásigény „az euró-forint árfolyam folyamatos változása miatt a projekt megvalósítása során módosulhat”, mindenesetre tény, hogy az árfolyam az orosz–ukrán háború kitörése óta tartósan a 390–400 forintos szinten mozog. A 30-40 forintos különbség miatt a teljes bekerülés 400 forintos euróval számolva már a 10,6 milliárdot is bőven meghaladja.
Vagyis az egyéves totojázás alatt egymilliárd forinttal drágult meg a projekt.
A pontos összeg egyelőre nem ismert. A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) arról tájékoztatta a VG-t, hogy a kifizetések a járművek átvételét követően, a számlák beérkezése után válnak esedékessé. Az első járművet tervezetten 2022 novemberében adják át, ezt követően havonta öt darab jármű érkezése várható, jövő őszre fejeződhet be a teljes flotta leszállítása. Mindez tehát egy évvel korábban is megtörténhetett volna, ha a főváros nem tolja el a megrendelést. Csak emlékeztetőül: tavaly novemberben 365–370 forint körül mozgott az euró, ez az árfolyam pedig kilengésekkel ugyan, de egészen az idén áprilisig kitartott. Addigra pedig a fenti ütemezés szerint már majdnem 30 trolit átvehetett volna Budapest.
A konkrét megrendelést egyébként tavaly november 12-én adta le a BKK. Ennek értelmében 12 darab szóló és 36 darab csuklós Trollino állhat forgalomba Budapesten. A szóló járművek egységára 480,72 ezer euró, a csuklós járműveké 580,87 ezer euró. A forintosított egységár az aktuális euró-forint árfolyamtól függ.
Azt is fontos hangsúlyozni, hogy a mai piaci árak a Solaris-Škodával kötött szerződésesben – ezt még a Tarlós István-féle városvezetés, illetve a Vitézy Dávid vezette BKK ütötte nyélbe 2014-ben – foglalt alapárhoz képest legalább 50 százalékkal magasabbak,
vagyis a főváros mindenképpen jól járt azzal, hogy ha jókora időveszteséggel is, de végül megrendelte a trolikat.
Mivel a lehívási határidő 2021. november 30-ig volt érvényben, további járművek megrendelésére ezen az árszinten már nincs lehetőség.
Ha minden olajozottan halad, a járművek a hivatalos átvétel után néhány nappal már utasforgalomban járhatnak. Az új trolik a teljes budapesti trolibuszhálózaton közlekednek majd. Ez különösen jó hír az utazóközönségnek, hiszen a jelenlegi trolibusz-járműállományból mintegy 30 darab magas padlós csuklós, amelyekkel naponta szolgáltat a fővárosi tömegközlekedés. A már idézett fővárosi határozatban konkrét útvonalak is szerepeltek, ahol feltűnhetnek majd az új járművek:
Szintén a troliflotta kedvezőtlen állapotát mutatja, hogy a teljes trolipark közel fele érte el vagy haladta meg a tervezett élettartamnak számító húszéves életkort. A vérfrissítés tehát abszolút időszerű, azért viszont kár, hogy
az erre az ügyre is rátelepedő (totálisan felesleges) politikai csatározás súlyos pénzeket éget el az adófizetői kasszából.
Különösen akkor, amikor a városháza rendre olyan mértékű finanszírozási nehézségekről számol be, amelyek már a mindennapi működését is veszélyeztetik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.